Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشاور - ایرنا - «بازار قصه خوانی» از بازمانده های جاده ابریشم قدیم و جاذبه های فرهنگی و تاریخی پاکستان است که در دل شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه جای گرفته است، روزگاری روایتگر سروده های فردوسی و سعدی بود.

به گزارش ایرنا «بازار قصه خوانی» زمانی محل تجمع بازرگانان و سربازان و پیشه‌وران مشتاق شنیدن قصه‌های رزمی و حماسی و عاشقانه‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در گذشته قصه‌خوان‌های حرفه‌ای در کاروان‌سراها و قهوه خانه‌های این بازار از شاهنامه و حماسه هندی «ماهابهاراتا» داستان‌های شورانگیزی را روایت می‌کردند و همین محل نیز، اخبار و شایعات شهر و کشور نیز رد و بدل می‌شد.
هر چند زمان دقیق احداث بازار قصه خوانی در لابه لای اوراق گرد گرفته تاریخ شهر پیشاور پاکستان گم شده است اما بروز حوادث تلخ و شیرین طی چند صد سال گذشته که گاه به قصه و مثل در زبان پشتو تبدیل شده گویای این حقیقت است که این بازار با تاریخ بسیار کهن شهر پیشاور گره خورده است.
به گفته مورخان، تلخ ترین حادثه که در این بازار روی داد کشتار بیرحمانه نزدیک به 400 تن از بازاریان و مردم عادی شهر پیشاوری است که 23 آوریل 1930 میلادی از سوی سربازان انگلیسی روی داد.
این کشتار باعث شد تا جرگه جنبش موسوم به 'خدمتکار خدا' در سراسر پاکستان امروزی و شبه قاره هند علیه استعمار پیر انگلیس زده شود.
مردم شبه قاره پس از اینکه از کشتار مردم پیشاوری در بازار قصه خوانی مطلع شدند به جنبش خدمتکار خدا پیوستند و بدین نحو زمینه برای استقلال پاکستان هند و پاکستان آماده شد.
از سوی دیگر به دلیل اینکه شهر پیشاور در مسیر سوق الجیشی بین افغانستان و آسیای میانه به شبه قاره هند بود در گذشته بازار قصه خوانی در این شهر محل تجمع و تردد مردم از نژادهای مختلف بوده است.
ساکنان پیشاور با آمدن به محل مخصوصی در این بازار قدیمی، از سوی تاجران و مسافران از رویدادهای جهان با خبر می شدند.
در عصر کهن این بازار در شبانگاهان به محفلی برای ذکر قصه های مختلف و زیبا بین مردم تبدیل می شد و مسافران تاجران و ساکنان پیشاور تا پاسی از شب برای یکدیگر قصه تعریف می کردند به همین جهت این بازار از دیرزمان به بازار قصه خوانی معروف شد.
اما اکنون بازار قصه خوانی رونق گذشته خود را از دست داده است و تنها بوی انواع ادویه ، چای و خشکبار در فضای آن می پیچد.
این بازار بزرگ از کانون‌های بازرگانی مهم در جاده ابریشم و همچنین از تقاطع‌های اصلی فرهنگ شبه قاره هند و آسیای میانه بود.
اکنون در بازار قصه‌خوانی از قصه‌خوان‌ها و قصه‌خوانی تنها نامی باقی مانده است و بس، ساکنان این بازار عمدتا بازرگانان و مشتریان پاکستانی و هندی و پشتون و مهاجران از افغانستان هستند که قهوه خانه‌ها، کبابی‌ها و دکه‌های قدیمی خشکبار و غرفه‌های مدرن پوشاک و لوازم خانگی را پر کرده‌اند.
این روزها، بازار قصه‌خوانی جای مناسبی برای داد و ستد زیورآلات زرین و سیمین، برنجی و مسی، صنایع دستی و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.
بازار قصه خوانی همچنین نماد فرهنگی شهر پیشاور است و بسیاری از تولیدات دستی در این بازار به فروش می رسد به همین علت توریست های خارجی برای خرید سوغاتی از این مکان بازدید می کنند.
مردم پیشاور از قدیم الایام تا کنون چای سبز می نوشند و معمولا مردم این شهر از میهمانان خود با چای سبز و میوه های خشک پذیرایی می کنند.
از گذشته های دور ، کوزه های سفالی شهر پیشاور بسیار معروف بوده است و معمولا این کوزه ها به بسیاری از مناطق افغانستان و شبه قاره صادر می شده است حالا هم در این بازار چند مغازه سفالگری وجود دارد.
ظروف برنجی نیز از دیگر تولیدات مشهور شهر پیشاور است که در قصه بازار خوانی به فروش می رسد و ظروف مختلف برنجی از جمله کاسه، لیوان، قابلمه و دیگ های کوچک و بزرگ در بازار قصه خوانی به فروش می رسد و برخی از ظروف برنجی به صورت دکوری و نمایشی ساخته می شود.
رستوران های قصه خوانی نیز از شهرت زیادی در ایالت خیبرپختون خواه و شهر پیشاور برخوردار است.
بسیاری از غذاهای سنتی در این بازار طبخ می شود و بیشتر ساکنان و گردشگران سعی می کنند با حضور در یکی از این رستوران ها از چبل کباب و پلوی پیشاوری لذت ببرند.
اطراف بازار قصه خوانی نیز مکان ها و معابر تاریخی وجود دارد که به دلیل باقت قدیمی چشم هر بیننده ای را ناخودآگاه به سوی خود جلب می کند.
البته تا 10 سال پیش چاپخانه های زیادی نیز در اطراف این بازار وجود داشت و بسیاری از ناشران افغانی کتابهای خود را در این مکان به چاب می رساندند و به افغانستان می بردند اما با راه اندازی چند چاپخانه در کابل این صنعت در بازار قصه خانی شهر پیشاور طی چند سال گذشته دیگر اهمیت خود را از دست داده است.
یقینا با کمی توجه به این بازار گردو خاک گرفته که در یکی از قدیمی ترین شهرهای پاکستان قرار دارد هنوز حال و هوای دوران گذشته و عصر کهن را میتوان در این مکان تاریخی با پیشنیه فرهنگی و هنری به خوبی حس کرد.
بازار قصه‌خوانی از شلوغ‌ترین مناطق پیشاور است که محله های زیادی دارد و یکی از این محلات، منطقه شیعه‌نشین است.
در دهه نخست محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا این منطقه میزبان عزاداران حسینی است زیرا یکی از زیارتگاه‌های اهل تشیع منطقه موسوم به «امام بارگاه» در پشت بازار قصه‌خوانی واقع است.
البته این آمیختگی فرهنگی و مذهبی که بر غنای ترکیب بازار قصه‌خوانی افزوده است.
گزارش : سیدبهادر حسینی تشنیزی
آساق**6125**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گردشگري راه ابريشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟

بررسی تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری را تجربه کرده است.

به گزارش دانشجو، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

دیگر خبرها

  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • ساخت آموزشگاه ۶ کلاسه سعدی در بندرخمیر
  • عکس| ماجرای شعری که تتلو برای حضرت علی(ع) سروده چیست؟
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • استوری عجیب هادی چوپان؛ سعدی و حافظ فقط؟ نه من هم هستم! + عکس
  • شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • قیمت طلا به کف رسید؟