Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-27@14:13:26 GMT

آمبولی ریه چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۴۶۸۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ایسنا،  دکتر رستم یزدانی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جمع خبرنگاران گفت: کار اصلی دستگاه تنفسی تامین اکسیژن و دفع گاز دی اکسید کربن است و علاوه برآن تصفیه خون کار مهمی دیگری است که انجام می‌دهد. این تصفیه خون می‌تواند از مواد شیمیایی باشد و می‌تواند حاوی تصفیه موادی باشد که به صورت غیرمعمول در داخل جریان خون ایجاد می‌شود؛ چه موادی که به صورت خارجی وارد جریان خون سیستماتیک شوند و چه به صورت غیر معمول خودشان در جریان سیستمیک بوجود می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته وی، هر گاه یکی از این مواد خارجی در سیستم مویرگی تنفسی گیر کند، آمبولی اتفاق افتاده است.  شایع‌ترین نوع آمبولی که بوجود می آید و ما بیشتر در مورد آن می‌شنویم گیر افتادن لخته های خون در داخل سیستم مویرگی و سیستم عروقی ریه‌هاست.

وی افزود: آمبولی چربی نیز داریم که به هر دلیلی چربی وارد جریان خون می شود و یا در جریان خون بوجود می آید. مثلا کسانی که اعمال جراحی مانند عمل زیبایی کم کردن بافت چربی شکم انجام می دهند و یا وقتی که ضربه به بافت ها و یا ارگان هایی که حاوی چربی زیاد هستند، وارد می شود، باعث می شود چربی وارد جریان خون سیستمیک شود و در نتیجه فرد دچار آمبولی چربی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد دلایل ایجاد آمبولی گفت: سه عامل وجود دارد که ممکن است فرد را مستعد ایجاد لخته در داخل مجاری عروقی به خصوص وریدهای اندام تحتانی کند و یا اینکه آسیبی به داخل وریدها بوجود آید که یکنواختی جدار وریدها از بین برود.

وی گفت: یکی از این عوامل، انجام اعمال جراحی بویژه افرادی که عمل جراحی لگن انجام می دهند، کسانی که عمل جراحی مفصل زانو و یا مفصل لگن انجام می دهند و کسانی که سزارین می شوند که در این جراحی ها میزان ابتلای وریدهای اندام برای ایجاد لخته در اندام تحتانی بیشتر است.

یزدانی اضافه کرد: عامل دیگر این است که به هر دلیلی جریان خون در داخل وریدها کم می‌شود. مثلا افراد مسنی که کمتر راه می روند، کسانی که اعمال جراحی انجام می دهند و به هر دلیلی بی حرکت می شوند، کسانی که تصادف می کنند و آسیب به ستون فقرات‌شان بوجود می آید و بی حرکتی دارند، کسانی که مبتلا به بیماری های مزمن ریوی هستند، کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، کسانی که به دلیلی میزان فعالیت‌شان کم می شود، مقداری برگشت پذیری عروق و برگشت پذیری خونی که در داخل وریدها وجود دارد به سمت قلب کمتر و سرعت جریان خون کمتر می شود. بنابراین شانس ایجاد لخته بیشتر می شود.

وی گفت: در عامل دیگری که فرد، مستعد ایجاد لخته در داخل خون سیستمیک می‌شود، گاهی اوقات مصرف برخی داروها بویژه داروهایی که حاوی استروژن هستند باعث ایجاد لخته خون می‌شود.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی ادامه داد: گاهی اوقات اختلالات مادرزادی که به صورت ارثی وجود دارد، فرد را مستعد ترومبوز یا لخته در بدنش می‌کند و به طور کلی موادی که باعث جلوگیری از ایجاد لخته می‌شود در بدن این فرد کمتر است.

یزدانی با بیان اینکه کمبود برخی از ویتامین ها مانند ویتامین ب ۱۲ ممکن است فرد را مستعد ایجاد لخته کند، گفت: یکی از بیماری هایی که خیلی زیاد فرد را مستعد می کند که لخته بوجود آید، انواع بدخیمی‌هاست. بدخیمی‌ها علاوه بر اینکه میزان فعالیت فرد را کم می‌کند، با توجه به اینکه ترشحاتی که سلول های بدخیم دارند فرد را مستعد به این می‌کند که لخته در داخل بدنش ایجاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد علائم و نشانه‌های آمبولی ریه، گفت: بسته به اندازه لخته خونی که وارد جریان خون ریوی ما می شود، علائم آمبولی ریه می‌تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است آمبولی بدون علامت باشد و ممکن است مراجعه و درمان هم نداشته باشد.  اگر اندازه لخته کوچک باشد در عروق محیطی گیر می‌کند و باعث درد قفسه سینه و التهاب پرده دور ریه‌ها می‌شود.

یزدانی گفت: بعضی اوقات آنفارکتوس اتفاق می‌افتد و فرد ممکن است دچار خلط خونی و یا تنگی نفس شود، اما اگر اندازه لخته خیلی بزرگ باشد یا اینکه از قبل بیمار مبتلا به بیماری های قلبی ریوی زمینه ای باشد، علائم آمبولی ریوی ممکن است بسیار متفاوت باشد.  

وی افزود: یک فرد سالم برای اینکه دچار سنکوپ و کاهش خون رسانی به بافت‌های حیاتی به دلیل آمبولی ریه شود باید ۵۰ تا ۶۰ درصد مجرا و قطر شریان‌های ریوی بسته شود، اما فرد که مبتلا به بیماری زمینه‌ای قلبی ریوی است با میزان بسیار کمتری از بسته شدن این بستر عروقی، ممکن است دچار سنکوپ و عوارض خطرناک آمبولی ریه شود.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی خاطر نشان کرد: یکی از علائم  فرد مشکوک به آمبولی ریه، علائم و نشانه‌های ایجاد لخته در اندام‌هاست که یکی از آن می‌تواند تورم و قرمزی اندام تحتانی و درد در اندام تحتانی باشد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۶۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!

حجاریان ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کن

سرویس سیاست مشرق- بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبان ساختاری و لایه رادیکال جریان اصلاحات به منظور پیشبرد اهداف خود در حال دسته و پنچه نرم کردن با برخی اقتضائات درون – بیرون جریانی می باشد.

این جریان از سویی با ناامیدی، بی انگیزگی و عدم باور به راهبردهای رئوس جریان خود بوده و از جانب دیگر برخی راهبردهای رادیکالی را نیز در دستورکار خود دارد که نه تنها در چارچوب نظام نبوده بلکه معنای معارضه را نیز به نمایش می گذارد.

در این میان برخی از نیروهای فکری اصلاح طلبان که شیفت به امر اجتماعی به منظور ارتباط گیری با لایه ها و تشکیل کانون های اعتراضی و مطالبه گری را توصیه کرده اند تاکید دارند که برای انسجام بخشی در میان اصلاحات باید «امید» به منظور توزان قوا و تولید قدرت همسنگ در برابر حاکمیت را بارور ساخته و از سوی دیگر باید «نقد» در ساحات مختلف را به منظور تعریف خود به عنوان آلترناتیو وضع موجود را پیگیری نمود.

در همین رابطه سعید حجاریان که چندی پیش طی توئیتی استارت کنش سیاسی- انتخاباتی اصلاح طلبان را زده بود طی توئیتی نوشته بود: دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

حجاریان در توئیت خود تلاش برای شکل دهی به یک جبهه بر اساس «سطح زندگی» و «سبک زندگی» را کلید زده بود. به طوری که می توان گفت ادعای افزایش نرخ بنزین عملا علی رغم تکذیب های مکرر آن توسط مسئولین به معنای تلاش برای تولید هراس در دهک های مختلف جامعه و به منظور تحریک جامعه اعتراضی بوده و برجسته سازی مساله طرح نور نیز در چارچوب کانونی سازی مساله آزادی های سیاسی- فرهنگی و تلاش برای بازنمایی ایجاد محدودیت ها معنا می یابد، تشکیل کانون‌های نقد از درون و کانون‌های شورش از بیرون راهبردی برابر از سوی رادیکال‌ها در روزهای اخیر است!

در این میان اما حجاریان بار دیگر در صفحه توئیتر خود به یک نقد مطرح‌شده از جمله‌اش اشاره کرد و نوشت: «منتقدی مجرّب نقدی بر این پست نگاشته‌ و بیان کرده‌اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره‌ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ‌/اصلاح‌اش تلاش کنیم».

وی تصریح کرده بود که به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی توأمان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

توئیت دوباره حجاریان اما نشان می دهد که پاسخ به توئیت وی از جانب اصلاح طلبان بیانگر فقدان روحیه امید در جریان اصلاحات بوده وی ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کند.

دیگر خبرها

  • قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
  • عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !
  • ملاقات فلورنتینو پرز و لوکا دانچیچ در جریان دیدار دالاس موریکس و لس انجلس کلیپرز / فیلم
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • دوره آموزشی نقد جریان‌های دین‌گریز ایران برگزار می شود
  • سردار آزمون اعلام جنگ کرد
  • تداوم جریان سیل در استان یزد
  • تردد در محورهای گلستان جریان دارد