انتشار مجموعه شعر، داستان و رمان ایرانی
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۴۷۸۱۶
رمان «سالهای شکسته» از روحانگیز شریفیان و مجموعه داستان «با حافظ در آلاسکا» نوشته زهره حاتمی به همراه مجموعه شعرهای «دَم دَمای تو» از یاور مهدیپور و «کسی در دریا آتش روشن کرده» سروده امید بیگدلی به تازگی راهی بازار شدهاند.
به گزارش ایسنا، رمان «سالهای شکسته» نوشته روحانگیز شریفیان در ۲۵۰ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۲۸هزار تومان در انتشارات مروارید منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در شروع رمان آمده است: تنها چیزی که آنها را بههم وصل میکرد، یک آینه بود؛ یک آینه که یکدیگر را در آن میدیدند، فقط همین. آن آینه نه شکسته بود، نه گم شده بود و نه حتی جابهجا اما آنها با هم نبودند.
در نوشته پشت جلد کتاب نیز عنوان شده است: سالهای شکسته، سرگذشت نسلی است که باورهایش گاه مانند صخرهای سخت و زمانی همچون دیواری سست در برابرش قد کشیدهاند. تلاش نسلی که میکوشید دیدگاه و عقیدههایش را به جایی برساند، اما...
همچنین مجموعه داستان «با حافظ در آلاسکا» از زهره حاتمی در ۱۴۱ صفحه با شمارگان ۵۵۰ و قیمت ۱۶۵۰۰ تومان در نشر یادشده عرضه شده است.
«با حافظ در آلاسکا»، «آنسوی اتوبان»، «خانهای در دلگیرترین بلوار جهان»، «محبوب میدان انقلاب»، «چیزیم نیست، فقط دلم گرفته است»، «برف سنگین»، «روز اول»، «سوسو خانم»، «مادربزرگ»، «مردی که شهرش را گم کرده بود» و «سهراب» داستانهای این مجموعهاند.
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: مجموعه «با حافظ در آلاسکا» برگزیده سه دهه تجربه در شیوههای متفاوت داستاننویسی در آثار زهره حاتمی است. از داستان کلاسیک «مادربزرگ» ۱۳۶۴ تا جریان سیال ذهن در «روز اول» تا داستان مینیمالیستی «آن سوی اتوبان» ۱۳۹۶. طیف گسترده زمانی و گاه مکانی - از محلههای قدیمی تهران تا بنادر آلاسکا - به تنوع فضا و گونهگونی شخصیتها انجامیده است. انتخاب داستانهای قدیمی بر اساس هنوز تازه بودن موضوع و شیوههای بیان صورت گرفته است. یکی از ویژگیهای بارز این مجموعه حضور زن به عنوان انسانی معمولی است؛ انسانی که میتواند هم قهرمان باشد و هم ضدقهرمان. انسانی معمولی اما واقعی.
در طول سه روزی که در آلاسکا در سفرم، سراپا نگاهم و نفس. احوال غریبی دارد این تکه سرزمین که در وجود من هم رخنه کرده است. با جهان در صلحم. آسمان و زمین یکی شده است و من با زمین و آسمان یکی. دلم هوای حافظ دارد...
دیگر کتاب چاپشده در انتشارات مروارید، مجموعه شعر «دَم دَمای تو» سروده یاور مهدیپور است که در ۱۰۵ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۱۳هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
در یادداشت «لادن نیکنام» در ابتدای کتاب میخوانیم: آگر این گزاره را بپذیریم - هرچند نه تمام و کمال - که شعر ایران از بحران مخاطب رنج میبرد و چارهای برای این نیست و نمیتوان متصور شد یک دلیلش بدون شک برمیگردد به نگاه شاعر به شعر. به نخبهگراییهایی افراطی و نقدهای نظریهپردازانه نصفهنیمه ترجمهشده آنسوی مرزهای شرقی. اگر شاعران ما تکیه به خود فرهنگ شعر ایران میکردند کار به این جاها نمیرسید. دفتر شعری که پیش روی شماست از مخاطب شعر غافل نیست. نه اینکه صرفا به خاطر مخاطب نوشته شده باشد بلکه بیشتر به این معنا که میخواهد حس و اجرا و فرم را به شیوهای به نمایش بگذارد که تأثیرگذار باشد. و هوشمندانه شاعر از ایجاز بهره میگیرد.
نمونهای از شعرهای مجموعه که در پشت جلد کتاب آمده است:
اول از ته دل خندیدیم
بعدها با دهان
و کمکم این لب بود
که گاهی خنده
بر آن مینشست
حالا مدتهاست
همه چیز به سر رسیده
و از چشم فرو میریزد
همچنین مجموعه شعر «کسی در دریا آتش روشن کرده» از امید بیگدلی در ۱۱۴ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.
در پشت جلد کتاب میخوانیم: هرچقد لابهلای درختان قدم بزنی
حافظه جنگل در کارگاه چوببری
پاکشدنی نیست
امید بیگدلی در یادداشتی در انتهای کتاب نوشته است: اگر شعر تجربه زیستی شاعر در گذر از سالهای زندگیاش باشد کسی در دریا آتش روشن کرده برشهای تنهایی دستهجمعی من است که کوشیده از متن جامعه تا چالشها و افقها و نگرانیها را بیان کند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام رمان سال های شکسته مجموعه داستان مجموعه شعر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی