Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش نرخ ارز، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها صادر شده در ماه‌های اخیر بر روی تجارت خارجی کاملاً تاثیرگذار بوده، به طوری که مطابق با گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات غیرنفتی ایران در شش ماه نخست سال جاری از ۲۳ میلیارد دلار عبور کرده است. همچنین ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران دچار تحولاتی صورت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، با آغاز سال ۹۷ و نامگذاری آن با نام "حمایت از کالای ایرانی" توسط رهبر انقلاب، مسئولین سعی نمودند تا توجه ویژه‌ای را به کالای ایرانی و حمایت از آن داشته باشند. از این رو مسئولین سعی کردند تا با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در راستای تحقق شعار سال گام‌هایی را بردارند و از واردات کالا‌های مشابه داخلی ممانعت کنند و همچنین صادرات کالا‌های تولید داخل را قوت بخشند. از طرفی افزایش نرخ ارز از ابتدای سال جاری نیز، به میزان بسیار زیادی بر روی تجارت خارجی تاثیرگذار بود، به طوری که این عامل اولاً باعث شد تا افزایش صادرات کالا‌ها و کاهش واردات کالا‌ها توجیه پذیر شود و ثانیاً خود عاملی شد بر شدت بخشیدن بر صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که بر روند تجارت خارجی تاثیرگذار بودند.

تاثیرگذاری این دو عامل یعنی شعار سال و به خصوص افزایش نرخ ارز بر روی تجارت خارجی بسیار زیاد بوده است به طوری که طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در شش ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور، ۵۶ میلیون و ۶۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۸ میلیون و ۵۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شده بود؛ بنابراین صادرات در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته به لحاظ وزنی افت بیش از ۳ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد نزدیک به ۱۳ درصدی داشته است.

در زمینه واردات نیز، آمار‌ها نشان می‌دهند که در شش ماهه نخست سال جاری وزن کالا‌های وارد شده ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن بوده که ارزش این میزان کالای وارد شده ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار عنوان شده است. آمار‌های واردات در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که میزان کالا‌های وارد شده به کشور در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

با آمار‌های فوق تراز تجاری و حجم تجارت کشور در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب مثبت ۹۴۱ میلیون دلار و ۴۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار ارزیابی شده است.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

  عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در شش ماهه نخست سال جاری، چین، عراق، امارات، افغانستان و هند بوده است. مهمترین نکته در این زمینه این است که امارات بعد از مدت ها، جایگاه دوم را به عراق داده است. از دلایل عمده این جابجایی می‌توان به صدور بخشنامه‌هایی اشاره کرد که صادرات به عراق را تسهیل نموده است. همچنین با توجه به عوامل سیاسی، کشور امارات تجارت با ایران را سختگیرانه‌تر از گذشته دنبال می‌کند که این عامل نیز می‌تواند یکی از عوامل سقوط امارات از رتبه دوم به رتبه سوم عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران باشد.

در مقابل واردات عمده کالا‌ها به ایران نیز در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۵ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار انجام شده است.

همچنین در شش ماهه نخست سال جاری مهمترین قلم عمده صادراتی میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار و مهمترین قلم عمده وارداتی قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک به ارزش ۹۷۸ میلیون دلار بوده است. شایان ذکر است که ارزش این قلم وارداتی در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۱ میلیون دلار بوده است و به همین منظور در رتبه چهارم عمده‌ترین کالا‌های وارد شده به ایران قرار گرفته بود. این اعداد نشان می‌دهند که در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارزش قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به میزان ۷۷.۵ درصد رشد داشته است.

در پایان به این نکته باید اشاره نمود، افزایش و رشد صادرات کالا‌های غیرنفتی در مقایسه با سال گذشته خود نکته‌ای مثبت است چرا که می‌تواند به ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال کمک کند، اما نباید فراموش کنیم در صورت مدیریت نکردن همین صادرات کالا‌های غیرنفتی ممکن است در برخی کالا‌ها با کمبود و متعاقب آن افزایش شدید قیمت آن کالا مواجه شویم، مشابه آنچه که امروزه برای محصولات کشاورزی، چون گوجه فرنگی و سیب زمینی رخ داده است. همچنین نباید از کاهش میزان واردات نیز غافل شویم چرا که اگر این کاهش میزان واردات از ناحیه، کاهش واردات کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای باشد خود می‌تواند عاملی بر تشدید رکود اقتصادی در کشور شود، اما اگر این کاهش میزان واردات از محل، کاهش میزان واردات کالا‌های مصرفی و یا کالا‌های مشابه تولید داخل باشد جای بسی خرسندی است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۸۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» که روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در نشست این کمیسیون در ابوظبی حاضر شده بود، پس از برگزاری نشست و دیدار و گفتگو با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ابوظبی با «شیخ منصور بن زاید آل نهیان» نائب رئیس دولت امارات دیدار کرد.

در این دیدار که در قصر «الوطن» ابوظبی برگزار شد، دو طرف در مورد روابط و همکاری‌ها به‌ویژه توسعه تجارت بین دو کشور گفتگو کردند.

شایان‌ذکر است که مهرداد بذرپاش در این سفر به گفتگو با مقامات و فعالان اقتصادی امارات پرداخت تا موضوع توسعه تجارت بین دو کشور با جدیت بیشتری دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در این سفر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته می‌توان پیش‌بینی کرد تجارت بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه