مسیحیها مخاطب اصلی هیسپانتیوی/«بشارت منجی» برای کریسمس و «ماجرای نیمروز» به چهلسالگی انقلاب میرسد
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۴۸۳۵۹
سال 2012 رسانه ملی از رویکرد جدیدی در عرصه قدرت نرم رونمایی کرد که آن افتتاح شبکه اسپانیاییزبان هیسپانتیوی بود. هیسپانتیوی در حالی عنوان اولین شبکه تلویزیونی اسپانیاییزبان ایران را با خود یدک میکشد که کشورهای هدف آن آمریکای لاتین و ایالات متحده آمریکا بهحساب میآید. بهتعبیر مدیر تولید و برنامههای هیسپانتیوی در حال حاضر حدود 500 میلیون نفر در سراسر دنیا بهاسپانیایی صحبت میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این شبکه با بهرهگیری از تجربه موفقتآمیز شبکه پرستیوی و طرحریزی برنامههای ابتکاری چون برنامههای هفتگی نقد مسائل روز اروپا، برنامه مصاحبه با شخصیتهای مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آمریکای لاتین، اسپانیا و ایران با رویکرد گفتمان با سیاستمداران، نویسندگان و فیلمسازان معروف جهان تاکنون توانسته توجه رسانهها و نگاههای مردم را به خود جلب کند.
او تأکید کرد: شبکه هیسپانتیوی بازوی اطلاعرسانی ضدصهیونیستی ایران در آمریکای لاتین بهشمار میرود و رسانههایی چون هیسپانتیوی ظرفیت بسیار بالایی برای ادای دین به این وظیفه جهانی انقلاب اسلامی دارند، زیرا مجموع افرادی که اسپانیاییزبان هستند از رتبه سوم در جهان برخوردارند. البته برخی از خبرنگاران رسانههای برونمرزی خصوصاً هیسپانتیوی اعتقاد دارند استقبال مخاطبان کشورهای آمریکای لاتین از برنامههای شبکه خیلی خوب بوده و معمولاً بدون پیشفرض و با ذهنی سفید و روشن به مسائل خاورمیانه و ایران توجه میکنند.
فهیمه اسماعیلپور مدیر تولید و برنامههای هیسپانتیوی
بهگفته مدیر تولید و برنامههای این شبکه برونمرزی صداوسیما اکثر شبکههای معروف اسپانیاییزبان، هیسپان را میشناسند و بیشتر اوقات از اخبار این شبکه بهعنوان منابع خبری خود استفاده میکنند. در ادامه مشروح گپوگفت خبرنگار فرهنگی تسنیم با فهیمه اسماعیلپور مدیر تولید و برنامههای هیسپانتیوی را بخوانید.
فهیمه اسماعیلپور مدیر تولید و برنامههای هیسپانتیوی با اشاره به تاریخچه حضور این شبکه تلویزیونی میان رسانهها، تأکید کرد: هیسپانتیوی یک تلویزیون خبری جمهوری اسلامی بهشمار میرود که با زبان اسپانیایی فعالیت میکند و هفت سال است کار خود را شروع کرده است، یعنی از یازدهم بهمن ماه سال 90 خودش را شناخت و متولد شد. در شبکه هم محتوای خبری و هم محتوای نمایشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تولید میشوند، البته تولیدات مؤثر از جمله برنامه، مستند و فیلم ایرانی هم به زبان اسپانیایی دوبله میشوند و معمولاً هم مورد توجه قرار میگیرند.
وی درباره کارهای نمایشی از جمله پخش نسخه سریالی «بشارت منجی»، تصریح کرد: سریال «بشارت منجی» بعد از پخش از شبکههای سراسری جمهوری اسلامی در قالب نسخه سریالی به هیسپانتیوی میآید. در حال حاضر تدوین آن میگذرد و فعلاً مشخص نیست که 9 یا 11 قسمتی ارائه میشود، و کریسمس همزمان با میلاد حضرت مسیح(ع) از شبکه هیسپانتیوی پخش میشود. و البته کاری تا به حال نشده و برگزاری یک میزگرد تخصصی درباره ناگفتهها و موضوعاتی که نادر طالبزاده در «بشارت منجی» به آن پرداخته خصوصاً درباره انجیل برنابا بعد از پخش سریال از هیسپانتیوی روی آنتن میرود.
اسماعیلپور در پاسخ به این سؤال که چهنوع مخاطبینی از هیسپانتیوی استقبال میکنند، افزود: مطمئن باشید «بشارت منجی» در هیسپان خوب دیده میشود چون عمده مخاطبین ما مسیحیان هستند و برایشان میتواند این سریال جذابیت بیشتری داشته باشد. بهطورکلی آمریکای لاتین و کشورهای اسپانیایی که عمدتاً مسیحیان کاتولیک و پروتستان را تشکیل میدهند مخاطب هیسپان هستند. این مخاطبین به حدود 20 کشور میرسند و همه اسپانیایی صحبت میکنند.
وی با اشاره به تنوع برنامهها و محتواهای شبکه، گفت: در ابتدای راه بیشتر خبری بودیم و جنبه اطلاعرسانی داشتیم اما رفته رفته پای به بلوغ گذاشتیم و حالا در همه عرصههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وارد مراحل تولیدی شدهایم و شبکه 24ساعته برنامه روی آنتن میبرد. حتی آثار نمایشی نمونه ایرانی که قابلیت پخش در جوامع آمریکای لاتین و اسپانیا را داشته باشند نیز به اسپانیایی دوبله میشود. 17 بخش خبری هم در این شبکه فعالیت میکنند و مابقی محتواهای تولیدی را روی آنتن میبرند.
مدیر تولید و برنامههای هیسپانتیوی در پاسخ به این سؤال که برخی میگویند "هیتای" شبکه هیسپانتیوی در فضای مجازی حتی از یوتیوپ هم بالاتر است، خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که همه شبکههای بینالمللی و ملی هر کشوری بهعلاوه آنتنی که برای نمایش در اختیار دارد از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی هم محتوای خود را عرضه میکند. هیسپانتیوی از سالی که شروع کرده با قوت در شبکههای اجتماعی، یوتیوپ، فیسبوک و توئیتر هم فعالیت دارد. چون مخاطبین ما از کشورهای مختلف هستند و شاید بهلحاظ میدانی برای ما سخت باشد بدانیم در هر کشوری چقدر مخاطب داریم.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از سنگهای میزان ما سایتها و شبکههای اجتماعی هستند که بدانیم چه عملکردی داشتهایم و چهاندازه مخاطبین از برنامههای هیسپان استقبال میکنند و اصلاً کدام گونه برنامهای ما را میپسندند. ما فایلهای ویدئویی خبری، فیلمها، سریالها و برنامههایمان را در یوتیوپ میگذاریم عموماً یا صدهزارتایی بازدید دارند یا میلیونی بازدید میکنند، مثلاً فیلم «ملک سلیمان» وقتی در صفحه مجازی هیسپان بارگذاری شد بیش از پنج میلیون در یوتیوپ بازدید کردند یا مستندات هیسپان که تعداد بازدیدکنندگانش به 4 میلیون مخاطب میرسد. اگر بخواهیم "هیت" را معنا کنیم "هیت" به میزان بازدید مخاطبین هر برنامه، مستند یا فیلم برمیگردد.
اسماعیلپور در پایان از برنامههای نمایشی هیسپان در آینده خبر داد و افزود: الآن بهغیر از سریال تلویزیونی «بشارت منجی» که مراحل پایانی تدوین خود را پشت سر میگذارد، «ماجرای نیمروز»، «امکان مینا» و «سیانور» را در دستور کار داریم تا دوبله شوند و در آستانه چهلسالگی انقلاب اسلامی همراه با مستنداتی از منافقین، رویشها و دستاوردهای انقلاب روی آنتن ببریم. البته در هیسپان هفتهای یک فیلم برای مخاطبین میلیونی اسپانیاییزبان تدارک میبینیم که کنار مستندات، برنامههای متنوع خبری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از فضای نمایشی ایرانی و غیرایرانی نیز لذت ببرند.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکههای فارسی زبان خارج از کشور +عکس
آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ مثل گلرنگ از پلتفرم فیلمنت، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
سرویس فر هنگ و هنر مشرق - فعالیتهای شبکههای ماهوارهای فعال در حوزههای خبری و سیاسی به تدریج کمرنگ میشود و با توسعه تولید آثار سرگرمی در داخل کشور، جدول پخش بسیاری از این شبکهها فارسی زبان اتکای بیشتری به تولیدات داخلی پیدا کرده است. با توسعه تدریجی پلتفرمهای داخلی، اغلب مخاطبان مجذوب تماشای آنلاین پلتفرمها شدهاند و کفه ترازوی سرگرمی به نفع سکوهای داخلی سنگینتر شده است.
گردانندگان سکوهای تولید کننده آثار سرگرمی برای محدود کردن پخش آثارشان در شبکههای فارسی زبان موفق شدند در یک گام بزرگ با ثبت کپی رایت، مانع پخش بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی از شبکههای ماهوارهای شوند.
بیشتر بخوانید:
کمکاری یا همکاری دفاتر سینمایی با شبکههای فارسی زبان بیگانه/ سریالهای شبکه نمایش خانگی چگونه بازار قمار و شرطبندی را داغ نگه داشتهاند؟ بستهشدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکههای ماهوارهایاین اتفاقات قابل تامل در حالی رخ میدهد که پخش رایگان آثار این سکوها، تنور شبکههای ماهوارهای را همچنان گرم نگاه میدارد. با این گام مثبت، قدرت سرمایهگذاری بخش خصوصی تقویت میشود و این بهرهمندی از کپی رایت زمینه ارتقا اقتصادی بخش خصوصی را تقویت میکند.
به غیر از دو گزارش منتشر شده در مشرق، پایگاه تحلیلی- خبری عصر ایران، در گزارشی (اینجا) از این دستاورد استقبال کرده و اغلب پلتفرمها به غیر «فیلمنت» در حال پیوستن به این کنسرسیوم هستند.
«فیلمنت» گوی رقابت در تمرد را ربود؟
«فیلمنت» تنها پلتفرمی است که حاضر به پیوستن به این اجماع در شبکه نمایش خانگی نشده و البته این امتناع دلایل اقتصادی - تبلیغاتی قابل تحلیلی دارد که آنرا باید در روشهای تجاری این پلت فرم در نسبت با حامی مالیاش هولدینگ گلرنگ جستجو کرد.
مجموعههایی نظیر «گناه فرشته»، «زخمکاری ۲»، «جنگل آسفالت» و فیلم سینمایی «فسیل» با ثبت کپی رایت از نمایش چندباره توسط شبکههای ماهوارهای جریان اصلی مصون ماندهاند، اما سریال افعی تهران به عنوان نمونه مصداقی حاضر به ثبت کپی رایت نشده و بعداز مدتها این تنها سریالی است که علی رغم کیفیت بسیار ضعیف محتوا، به صورت گسترده توسط شبکههای ماهوارهای منتشر میشود.
پخش مستمر سریال افعی تهران در شبکه پرشیانادلایل و استدلالهایی وجود دارد که از کنار هم قرار دادن همه آنها میتوان به این نتیجه رسید که تمایل به پخش از شبکههای ماهوارهای و امتناع از ثبت کپی رایت سریال، شاید تصمیم مشترک پلتفرم فیلمنت و مدیران هولدینگ گلرنگ باشد.
حالا پرسش مهم این است که چرا پلتفرم «فیلمنت» به این کنسرسیوم که آورده فرهنگی و استراتژیک برای شبکه نمایش خانگی دارد، تن نمیدهد؟
پخش مستمر افعی تهران در شبکه افرا سریز - افعی تهران تنها سریال به روزی است که از این شبکه پخش می شودمحتوای تبلیغات مهمتر از محتوای سریال!؟
«فیلمنت» همانطور که در گزارشهای پیشین اشاره شد همچون مجموعه «تپسی» توسط هولدینگ عظیم گلرنگ اداره میشود. گلرنگ به ساختار «فیلمنت» به عنوان ابزاری تبلیغی مینگرد و به نظر میرسد تولید محصولات فرهنگی و سرگرمی از اهداف ثانویه هولدینگ گلرنگ است. به این ترتیب زمینههای تبلیغی تولیدات در بستر فیلمنت از اولویتهای آن به شمار میرود.
شعاع تبلیغی گلرنگ چگونه در شبکههای ماهوارهای افزایش یافت؟
پخش محصولات «فیلمنت» با حمایت گلرنگ این فرصت را برای این هولدینگ فراهم میکند که شعاع تبلیغی را خود را افزایش دهد. شنیدهها حاکی از آن است که یکی از مدیران این پلتفرم «ص. الف» در واکنش به پیوستن به این کنسرسیوم این موضوع را مطرح کرده که در مورد خاص «افعی تهران» که لبریز از بیلبوردها و نشانه گذاریهای تبلیغی روغن اویلا (یکی از محصولات برند گلرنگ) است، وعده بازدید ۱۰ میلیونی به هولدینگ بالادستی داده شده و به همین دلیل فیلمنت از پیوستن به کنسرسیوم کپی رایت سرباز زده است.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایافعی تهران با حمایت روغن اویلا ساخته شده است. با اینکه هر دو مجموعه فیلمنت و اویلا از محصولات گلرنگ زیرمجموعه یک هولدینگ واحد هستند اما واحد تولید اویلا به طور مجزا با فیلمنت قرارداد میببندد. داشبورد مخاطبان فیلمنت حدودا از ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر عبور نمیکند و اگر تولیدات محصولمحور این پلتفرم قرار باشد بیشتر دیده شود، باید در دامنه رسانهای گستردهتری منتشر شود. به نظر میرسد غیر از سکوی روبیکا، فیلمنت حساب ویژهای روی پخش ماهوارهای کرده است.
فرآیند تبلیغی توسط افعی تهران چگونه محقق میشود؟
اما آنچه سبب میشود این موضوع قابل بررسیتر شود، آغاز فعالیت شبکه ماهواره ای تحت عنوان "افرا سریز" است که چند سریال بارها پخش شده را در باکس خود گنجانده و تنها برنامه به روز این شبکه سریال افعی تهران است.
این شبکه نه تنها در زمان طلایی خود سریال افعی تهران را پخش میکند، بلکه در ابتدا، اواسط و انتهای پخش سریالهایش، سایر محصولات پخش شده از فیلمنت را تبلیغ میکند.
به غیر از این شبکه، جمع وسیعی از شبکههای ماهوارهای اقدام به پخش بیوقفه محصولات پخش شده از فیلمنت میکنند اما همان محصولات را به صورت کامل نمایش نمیدهند. در واقع شبکههای ماهوارهای به بازوی تبلیغی این پلت فرم بدل شدهاند تا مخاطبان بیشتری به جمع خریداران اشتراک بپیوندند. از طرفی تبلیغات روغن اویلا که در سریال جاگذاری شده به سادگی از شبکههای ماهوارهای پخش شود.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایدر این میان نظارت ساترا نسبت به این پلتفرم با مماشات عجیبی توام است. سریال دفتر یادداشت با شوخیهای حاد جنسی از این پلتفرم پخش شد و نهاد ناظر ساترا هیچ واکنش منفی نسبت به آن پلتفرم نشان نداد. با این حساب مشخص نیست این رویه تساهل و تسامح ساترا تا چه زمانی با این پلتفرم ادامه پیدا خواهد کرد. آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ از این پلتفرم، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
مشرق این آمادگی را دارد که در ادامه این گزارش، پاسخ این پلتفرم و ساترا را نسبت به نحوه عملکردشان در ادامه این گزارش بازتاب دهد.