Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی افزود: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند.

وی گفت: در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور داشتند و در سال ۲۰۱۶ تعداد ۸ دانشگاه، در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ دانشگاه و در ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۸ دانشگاه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقانی افزود: در رتبه بندی اخیر در سال ۲۰۱۹ با ورود ۱۱ دانشگاه جدید شاهد حضور ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع هزار و ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان از ۸۶ کشور بوده و این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه بندی‌های معتبر بین المللی است.

وی گفت: دانشگاه‌های کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شیراز، شهید مدنی آذربایجان، علوم پزشکی ایران، مازندران، علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود و ارومیه برای نخستین بار در رتبه بندی تایمز حضور یافته اند.

سرپرست ISC افزود: بر اساس رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۹، دانشگاه‌های کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شیراز، شهید مدنی آذربایجان که برای نخستین بار در این رتبه بندی حضور داشتند رتبه‌های خوبی کسب کرده اند و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نیز دانشگاه کاشان در بین دانشگاه‌های برتر در این نظام رتبه بندی قرار دارند.

دهقانی گفت: ۳ دانشگاه آکسفورد و کمبریج (از انگلیس) و استنفورد (از آمریکا) در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و نیز دانشگاه‌های MIT، صنعتی کالیفرنیا، هاروارد، پرینستون، ییل و کالج لندن به ترتیب در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ دنیا قرار گرفته اند و در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان ۳ دانشگاه از کشور انگلستان و ۷ دانشگاه از ایالات متحده بوده اند.

وی تأکید کرد: کشور آمریکا با ۱۷۲ دانشگاه، انگلیس با ۹۸ دانشگاه، آلمان ۴۷ دانشگاه، استرالیا ۳۵ دانشگاه، فرانسه ۳۴ دانشگاه و کانادا ۲۷ دانشگاه در این رتبه بندی داشته اند. دانشگاه سوربن فرانسه با کسب رتبه ۷۳ بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های تازه وارد (newcomer) در رتبه بندی دارد.

دهقانی گفت: در منطقه آسیا کشور چین با ۷۲ دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۲ توسط دانشگاه تسینگ هوا (Tsinghua) بهترین رتبه جهانی در میان دانشگاه‌های آسیا معرفی شده و کشور سنگاپور با دو دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۳ توسط دانشگاه NUS در جایگاه بعد قرار دارد، کشور ژاپن با ۱۰۳ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه و دانشگاه توکیو رتبه جهانی ۴۲ را کسب کرده است، کشور چین ۷ دانشگاه، ژاپن ۲ دانشگاه و سنگاپور نیز ۲ دانشگاه رتبه زیر ۲۰۰ داشته اند.

وی افزود: از نظر تعداد دانشگاه، جمهوری اسلامی ایران با ۲۹ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است، از سایر کشور‌های اسلامی کشور ترکیه با ۲۳ دانشگاه، مصر با ۱۹ دانشگاه، مالزی ۱۱ دانشگاه، پاکستان با ۹ دانشگاه و عربستان و الجزیره هرکدام با ۶ دانشگاه، اندونزی با ۵ دانشگاه، مراکش، اردن و امارات متحده عربی هرکدام ۴ دانشگاه، قزاقستان ۲ دانشگاه و کشور‌های عراق، عمان، نپال، تانزانیا، جامائیکا، قطر و کویت با یک دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ قرار گرفته اند و در رتبه بندی امسال تایمز، برای نخستین بار دانشگاه‌هایی از کشور‌های عراق، جامائیکا، نپال، تانزانیا و قزاقستان در رتبه بندی حضور داشته اند و در مجموع از کشور‌های اسلامی حدود ۱۴۱ دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته اند.

دهقانی گفت: درمیان دانشگاه‌های برتر کشور‌های اسلامی، عربستان سعودی، مالزی و امارات متحد عربی، ایران، ترکیه و اردن بهترین رتبه جهانی را کسب کرده اند، در مجموع از میان کشور‌های اسلامی تنها ۱۱ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته اند، این در حالی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فنآوری کشور‌های اسلامی عضو OIC (مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان) لازم است تا ۲۰۲۶ تعداد ۵۰ دانشگاه از کشور‌های اسلامی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند، به همین دلیل باید تلاش‌های جدی همراه با تهیه برنامه راهبردی و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه‌های این کشور‌ها صورت گیرد تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه‌ها رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رتبه بندی بین المللی جهان اسلام دانشگاه کشورهای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، 5 سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • ثبت رکورد ۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • تأکید بر گسترش تعاملات میان ایران و ازبکستان با محوریت استان اصفهان