Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش بخش گیاه چندل دارای خواص درمانی است و همسایگان حرا علاوه بر مصرف میوه های قهوه ای رنگ از جوشانده ساقه و برگ چندل نیز برای درمان بیماری ها استفاده می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛درخت چندل از گونه های آبزی و کنارزی به شمار می رود که سواحل شرقی خلیج فارس مهم ترین زیستگاه این نوع گیاه می باشد و ظاهرا در جریان جنگ جهانی اول به سواحل جنوب ایران وارد شده از این رو جنگل های حرا در نواحی ساحلی سیریک و میناب شرایط ویژه ای را برای رشد و نمو چندل ها فراهم آورده و در نزد بومیان منطقه به گندلا شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندل یکی از نادرترین گونه های جنگلی همیشه سبز و دریازی به شمار می رود که موجودی جنگل های کل جهان از این گونه کمتر از نیم درصد است که در بستر رودخانه ها و سواحلی دارای جذر و مد دیده می شود

خورهای گارندهو، زیارت ، گناری و کرتان در سیریک مهم ترین مرکز اجتماعات توده ای چندل به شمار می روند که بالغ بر 20 هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار داده همچنین در بخش هایی از جنگل های مانگرو مناطقی همچون بندرخمیر، قشم،میناب(حوزه کولغان-تیاب-کلاهی) و جاسک در محدوده دماغه کوه تا جیگن درختان رپاکنده چندل به چشم می آید که در خورهای بزرگ منطفه گستردگی توده های چندل افزایش می یابد.

این گیاه با ارتفاعی بین 10 تا 15متر در کنار سواحل دریای دیده می شود که برخورداری از ریشه های هوایی وجه متمایز آن به شمار می رود تا در زمان جذر و مد بخش هایی از آن از آب بیرون هستند و حیات درخت را تضمین می کنند.

 

منطقه خور آذینی تنها رویشگاه چندل در ایران است که به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می شود که فصل گل دهی چندل در شهرستان سیریک از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

گل های درختان چندل سبز شمشیری هستند که در انتهای فصل گل دهی بذر تولید شده بر روی پایه مادری رشد و نمو انجام می شود  از این رو منابع طبیعی با هدف کمک به احیا و توسعه جنگل های مانگرو  در منطقه سیریک در پایان تیرماه با کمک جوامع محلی و همیاران طبیعت اقدام به جمع آوری نو نهال ها می کند تا در مناطقی با قابلیت کشت و تونگ نهال کاشته شود.

 

تنه و شاخه های بزرگ و قطور چندل از استقامت بالایی برخوردار بوده و ارزش صنعتی بالایی دارد که در گذشته از چوب چندل در زمینه های مختلف ساخت و ساز و لنج سازی مورد استفاده بومیان قرار می گرفته است.

چوب های ستور و مقاوم چندل هنوز در سقف برخی از خانه های قدیمی و ساختمان های تاریخی خودنمایی می کند که با وجود گذر زمان همچنان مقاومت خود را از دست نداده اند و سرپناه قشر ضعیف و نیازمند به شمار می روند.

گیاه چندل با برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد ذاتیش نقش بسزایی در پالایش هوا و تثبیت خاک دارد اما به واسطه تداخل انسان در محیط زیست زمینه نابودی این گونه منحصر به فرد را رقم زده است.

دمای هوا، شوری آب، ارتفاع موج و شرایط اقلیمی خاک نقش بسزایی در ادامه حیات چندل ها دارد چنانچه اگر فاکتورهای طبیعی در زیستگاه این گونه دریازی برهم بخورد زمینه نابودی آن فراهم می شود.

بخش بخش گیاه چندل دارای خواص درمانی است و همسایگان حرا علاوه بر مصرف میوه های قهوه ای رنگ از جوشانده ساقه و برگ چندل نیز برای درمان بیماری ها استفاده می کنند همچنین شاخه های این گیاه برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد که در زمان حرص عده ای با فروش شاخ وبرگ های چندل کسب درآمد می کنند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۹۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم