Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:16:33 GMT

واحدهای آلاینده چرم شهر تعطیل شوند

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۴۹۹۱۵

واحدهای آلاینده چرم شهر تعطیل شوند

نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی گفت: واحدهای آلاینده در شهرک صنعتی چرم شهر که در جاده میامی مستقر هستند، فاضلاب های خود را به کشف رود می‌ریزند.

فرشته تقی‎زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تخلف واحدهای آلاینده در شهرک صنعتی چرم‌شهر اظهار کرد: واحدهای چرم که در این شهرک صنعتی مشغول‌ به‌کار هستند در ابتدا که کارخانه خود را تأسیس کرده‌اند، قراردادی را امضا می‌کنند که فاضلاب‌های خود را تصفیه کرده و  سموم، مواد کشنده آن را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: ساخت این تصفیه‌خانه‌ها هزینه‌بر است، اما باید در طی این سال‌ها که به تولید چرم می‌پرداختند دراین خصوص اقدام می‌کردند، اما متاسفانه نه تنها این کار را انجام نداده‌اند بلکه تصفیه‌خانه‌هایی که در درون هر واحد باید باشد هم در تمام این سال‌ها ساخته نشد و به مهلت‌هایی که کمیته سامان‌بخشی فاضلاب‌ها به آن‌ها داده‌اند نیز اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی افزود: کمیته سامان‌بخشی فاضلاب‌های استان که اعضای آن نمایندگانی ازاستانداری، دادستانی، شرکت‌های مختلف آب منطقه‌ای، آب‌فا، محیط زیست و...  هستند کار پیگیری سامان‌دهی فاضلاب  شرکت شهرک‌های صنعتی  را  در 29 جلسه دنبال کرده‌اند  بعد از اتمام مهلت و عدم انجام اقدامی از طرف شهرک صنعتی چرم شهر، کمیته موردنظر مصوب کرد که شرکت شهرک‌های  صنعتی  تا 12 شهریور97 اسامی واحدهای آلاینده را به محیط زیست اعلام کند. 

تقی‌زاده بیان کرد: محیط زیست، درصد این واحدهای آلاینده را شناسایی کرده است و پس از مهلت مقرر، فهرست را از شرکت شهرک‌های صنعتی چرمشهر دریافت کرده و کمیته فنی این فهرست را به صورت نامه به دادستانی معرفی کرده است. بر این اساس دادستانی بایستی طبق ماده 688 و قانون‌های دیگر محیط زیست بایستی در زمینه تهدیداتی که سلامت و بهداشت مردم را به خطر می‌اندازد ورود کند و واحدهای آلاینده را که سلامت بهداشت، محیط زیست و خاک مردم را به خطر می اندازند را  تعطیل کند. 

وی با اشاره به اینکه «قانون، در این زمینه نقش بازدارنده دارد»، گفت: اگر متخلفان طی سال‎های متمادی تخلف کنند و قانونی جلوی این متخلفان را نگیرد تبعات زیان‌باری در حوزه محیط زیست برای شهروندان رخ‌ می‌دهد و ابعاد گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد. 

نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این مواد آلاینده علاوه بر بخطر انداختن سلامت و بهداشت مردم و نابودی خاک و محیط زیست،  بر روی دی. ان. ای انسان‌ها تاثیر گذاشته و در طی سال‌های آینده نسل‌ها را معیوب خواهد کرد. 

تقی‌زاده در خصوص اقدام دادستانی دراین رابطه تشریح کرد: معاون دادستانی استان خراسان رضوی همواره پشتیبان سمن‌ها و حفاظت از  منافع مردم و محیط زیست بوده است. یقین داریم درخصوص تامین سلامت و بهداشت مردم که همواره خط قرمز دادستانی اعلام شده برنامه توقف واحدهای آلاینده چرمشهر و اجرایی نمودن مصوبه  29 جلسه کمیته فنی فاضلاب‌ها را اجرایی خواهند کرد. مسلما دادستانی با پشتیبانی از تعطیلی این واحدها می‌تواند از مرگ‌های خاموش و معضلات محیط زیستی بسیاری جلوگیری کند. جلوگیری از فعالیت‌های این واحدها، زنگ خطری برای آن‌هاست تا تنها به منافع و سود  واحدهای خود نیاندیشند و از تبعات کار خود که سلامت، بهداشت و محیط زیست را بخطر می اندازد نیز جلوگیری نمایند.

تقی‌زاده در خصوص مطالبات سمن‌ها اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در شهر مشهد، مطالبه‌گری‌های بسیار زیادی داشتند و این مطالبات با تعامل بسیار خوب دادستانی و معاون دادستان به نتایج خوبی رسیده و این امر منجر به ایجاد اعتماد و امید در دل  مردم می‌شود. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام چرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۴۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: بخشی از پسماند‌های پزشکی هرمزگان در مراکز بهداشت روستایی تولید می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت بر انتقال و بی خطرسازی و دفع ایمن آنها مسئولیت دارد و بی توجهی به آن خطرناک است.

وی میزان تولید پسماند در روستا‌های هرمزگان را سالانه ۵۲۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: این میزان با پسماند‌های شهری استان برابر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به تولید بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن پسماند صنعتی و روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند ویژه در استان خواستار به روز رسانی شیوه‌های مدیریت پسماند در استان شد.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی نیز سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ضایعات تولید می‌شود که به نظر می‌رسد متولیان این حوزه عملکردی برای فرآوری آنها ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به ضرورت توجه مدیران صنایع به مدیریت پسماند‌های صنعتی و ویژه تصریح کرد: قانون‌گذار مجازات‌هایی برای مدیران خاطی در حوزه محیط زیست در نظر گرفته است.

مسیحی تازیانی ادامه داد: برای مدیریت پسماند شهری، در ۴۸ شهر مطالعات پایان یافته و طرح مدیریت پسماند ۴۱ شهر مصوب شده که اجرای آن نیازمند اختصاص اعتبار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری کارگاه مدیریت پسماند صنعتی توسط شرکت «سپنتامهام ایرانیان» از مشارکت بخش خصوصی در آموزش استقبال کرد و آن را نتیجه درک عملی مفهوم حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان