Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه گفت: فساد در ارکان بوروکراتیک و عملیاتی، بی‌اعتمادی مردم و حاشیه‌سازی برخی افراد موانع اصلی توسعه در کشورند، با از بین بردن این موانع توسعه در عین حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند رخ دهد.

به گزارش ایسنا، محمدسعید ایزدی، که یک‌شنبه هشتم مهر، در نشست خبری دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار صحبت می‌کرد، با بیان این‌که ما به مفاهیم متفاوتی در حفاظت و توسعه دست یافته‌ایم، ادامه داد: شاید در گذشته توسعه را در حوزه فیزیکی می‌دانستیم اما امروزه می‌دانیم که توسعه یک مفهوم کیفی است که تلاش می‌کنیم با پاسداشت ارزش‌ها فرآیند تغییر را نیز در مدیریت ایجاد کنیم، بنابراین همکاری بین دستگاهی را در برنامه قرار داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به وجود موانعی در سر راه رسیدن به اهداف مطرح شده، نیز اظهار کرد: بی‌اعتمادی یکی از دلایل عدم تحقق این اتفاق است، چون به دلیل عملکرد نادرست ما در گذشته مردم، کارشناسان و دولت به هم بی‌اعتماد هستند که باید از طریق گفت‌وگو و شفاف‌سازی برنامه‌ها و طرح‌ها این بی‌اعتمادی را کاهش داد.

وی فساد را مانع دوم در این زمینه دانست و افزود: فساد در تمام ارکان ما نفوذ کرده و مانع پیشرفت برنامه‌ها می‌شود. در عین حال باید از حاشیه‌سازی دوری کنیم چون در فضای مجازی و واقعی با حاشیه‌سازی‌هایی که بار سیاسی دارند روبه‌روئیم، در حالی که مباحث میراث فرهنگی بسیار تخصصی هستند.

برای نخستین بار است که به میراث راه توجه می‌کنیم

او همچنین در مورد میراث راه، شهر و معماری گفت: اولین بار است که بحث «میراث راه» را عنوان می‌کنیم. راه‌آهن خود یک میراث با ارزش و ارزنده است. شهربندرها و اسکله‌ها را می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم. در عین حال فرودگاه‌های تاریخی مانند قلعه‌مرغی داریم که می‌تواند در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

ایزدی با اشاره به لزوم داشتن نگاهی متفاوت از شهر و معماری نسبت به میراث فرهنگی و شهر اظهارکرد: به طور مثال می‌توان با تعریف مسیرهای خاص برای دسته‌های عزاداری این مسیرها را تبدیل به بخشی از خاطره جمعی مردم شهر کرد. این در حالی است که از مفهوم میراث شهر برداشت درستی نداریم هر چند باید به این مهم توجه شود.

او با بیان این‌که درک مفهوم حفاظت، تلقی از یک مفهوم صحیح است، ادامه داد: قوه مجریه که بخش اجرایی برعهده دارد برای ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند چون همزمان و هم‌راستا با برنامه‌های موجود مدیریت شهری و شهرداری‌ها نیز مشغول انجام کارهای اجرایی هستند و در انجام برنامه‌های توسعه مدیران به خصوص نسل دوم و سوم به مفهوم درستی از مفهوم میراث نرسیده‌اند.

ای کاش شهردارانِ "نطنز" و "کنگ" تکثیر می‌شدند

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در این سال‌ها تا چه اندازه موفق شده‌اند مدیران راه و شهرسازی را در خصوص اهمیت میراث فرهنگی مجاب کنند، گفت: دفاعی از وضعیت فعلی نمی‌کنم اما در آغاز راه برای تغییر هستیم و به نظر می‌رسد راهِ درازی پیش رو داشته باشیم چون فرهنگی نادرست در خصوص حفاظت، میراث فرهنگی در بین مدیران شهری و دستگاه‌ها و بخش‌های محلی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم شرایط را برای تغییر نگاه ایجاد کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در این مدت دو مصوبه را به استان‌ها ابلاغ کردیم، یکی از این مصوبات نسبت به این قضیه تاکید داشت که حتی اگر طرح تفصیلی داشته باشند و این طرح منجر به تخریب میراث شود باید جلوی آن گرفته شود. در عین حال آیین‌نامه کمیته حفاظت از میراث فرهنگی که ذیل شورای امنیت مصوب شده بود به استان‌ها ابلاغ شد.

او اظهار امیدواری کرد: در سطح کشور شهردارانی از جنس شهرستان «نظنز» و شهر «کنگ» سر کار بیایند که پیش از هر چیز به فکر حفاظت از میراث فرهنگی خود باشند.

همکاری‌های بین دستگاهی، آن‌قدرها هم رضایت‌بخش نبوده

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به این‌که تجربه نشان داده است به رغم آنکه در برنامه‌های توسعه به میراث فرهنگی تاکید می‌شود اما همکاری دستگاه‌های مختلف در این خصوص رضایت‌بخش نبوده است، گفت: شاید برگزاری چنین همایش‌هایی بتواند درک بهتری از این تعامل ایجاد کند. چون در سال‌های گذشته در حوزه راه و سدسازی با مشکلات و تخریب‌های عظیمی روبرو بودیم که آن هم به دلیل عدم هماهنگی اتفاق می‌افتاد.

به اعتقاد وی، راه آینده پایدار از گذشته و حال می‌گذرد. این در حالی است که در خصوص تنگه بلاغی و سد آن در اوایل با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما بعدها مهندسان سد با میراث فرهنگی همراه شدند چون درک بهتری نسبت به این موضوع و مسائل پیدا کرده بودند که کار را راحت‌تر می‌کرد.

او ادامه داد: موضوع فقط میراث کالبدی نیست بلکه موضوع میراث ناملموس نیز مطرح است. هدف ما حفظ یکپارچگی سرزمین است که بدون مطالعه سابقه سرزمین امکانپذیر نخواهد بود.

به گفته او، طی سال‌های گذشته مصوباتی از شورای عالی میراث فرهنگی گرفته شده است که حریم‌ها را عینا در طرح‌های جامع منعکس می‌کند. در این میان کافی است در میان طرح تفصیلی، طرح ویژه تعریف شود. به گفته او بیشتر طرح‌های تفصیلی دو بعدی هستند و ریشه‌های شهر را مدنظر قرار نمی‌دهند از این رو شاهد آن هستیم که سرنوشت بسیاری از شهرها به این نقطه‌ای که اکنون هستند رسیده‌اند.

طالبیان افزود: طرح ویژه بیستون جزو طرح‌های خوب بود که می‌تواند تبدیل به یک الگو شود. هم اکنون نیز در حال تهیه طرح‌های ویژه برای شهرهایی مانند نیشابور هستیم. تلاش شده تا اقدامات شهرداری، راه و میراث فرهنگی با هم رقم بخورد و هدفدار شود. البته برای تحقق این اقدامات بعضی جاها همکاری می‌کنند و در برخی جاها همکاری انجام نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی طی سال گذشته در استان خبرداد.

بهروز محبی در گفت و گو با ایسنا افزود: طی سال گذشته ۴۳۲۰ مورد به تپه‌ها و بافت‌های تاریخی استان سرکشی شده است. 

وی از تشکیل ۸۱ پرونده قضایی در استان طی این بازه زمانی خبر داد و گفت: در این راستا، ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و ۷۶ نفر دستگیر شدند. 

محبی اظهار کرد: طی سال گذشته ۲۴۱ مورد اخطاریه موثر صادر و ۱۶ مورد فلزیاب در استان کشف شد. 

سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به تعامل با ۱۶۳ ارگان همیار تصریح کرد: ۳۳ انجمن میراث فرهنگی در استان طی سال گذشته راه اندازی شده است. 

وی با اشاره به آمار یگان حفاظت در سال جاری ادامه داد: طی سال جاری، ۷ مرد تجاوز به حریم، ۶ مورد مرمت غیر مجاز، یک مورد تخریب آثار تاریخی، ۵ مورد حفاری منطقه غیر ثبتی و ۲ مورد حفاری منطقه ثبتی در استان انجام شده است. 

محبی افزود: طی سال جاری ۷ پرونده تخلف تشکیل و ۱۵ اخطاریه مکتوب صادر شده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود