Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@07:58:18 GMT

شاگرد اولی، ژنتیکی است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۵۲۹۱۶

شاگرد اولی، ژنتیکی است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، محققان دانشگاه تگزاس طی پژوهش هایی یافتند که به دست آوردن نمرات خوب در طول تحصیل، به ژن فرد بستگی دارد.

طبق مطالعات جدید، مولکول ژنتیکی عملکرد تحصیلی، می تواند رویکرد آموزش در دوران کودکی را تغییر دهد. « مارگاریتا مالانچینی»، پژوهشگر روانشناسی دانشگاه تگزاس، در همکاری با کالج کینگ لندن، دریافت که اکثر تفاوت ها در موفقیت در تحصیل می تواند به ژنتیک مربوط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها متوجه شدند که دوقلوها دارای مشخصات ژنتیکی یکسان هستند. بر اساس این مطالعه، پیشرفت تحصیلی در سطوح مختلف همچنان پایدار باقی مانده است، بنابراین عملکرد آزمون استثنایی در مدارس ابتدایی اغلب موفقیت در آموزش عالی را نیز پیش بینی می کند.

ملانچینی اعلام کرد که ویژگی های ژنتیکی در موفقیت دانشگاهی نیز موثر هستند. تحقیقات نشان داده که توانایی موفقیت در مدرسه حدود 60 درصد است، به این معنی که تقریبا دو سوم از تفاوت های فردی در دستاورد مدرسه به تفاوت های ارثی در توالی های DNA کودکان مربوط می شود.

ملانچینی گفت:«پیشرفت تحصیلی برای جامعه مهم است زیرا نتایج آن کودکان را به سمت انتخاب بقیه مسیر تحصیلاتی و شغلی، هدایت می کند.»

محققین دانشگاه تگزاس طی مطالعه ای، نمرات 10 ساله 6000 دوقلو را مورد بررسی قرار دادند و نتایج تست را به توالی های دی ان ای مرتبط ساختند. محققان چند ویژگی مرتبط با عملکرد را بررسی کردند. آنها این ویژگی ها را به ویژگی های شناختی مرتبط با عملکرد ذهنی، مانند مهارت های تفکر انتقادی و ویژگی های غیر شناختی مانند شخصیت، دسته بندی کرده اند.

این پژوهشگر اعلام کرد که دوقلوها مورد های مناسبی برای این تحقیقات هستند زیرا 100 درصد ژن های خود را به اشتراک می گذارند.

وی گفت: اگر دوقلوهای یکسان در یک مشخصه خاص(مانند عملکرد تحصیلی) نسبت به دوقلوهای غیر همسان مشابه باشند، می توان نتیجه گرفت که آن مشخصه از ژن های آن ها تاثیر گرفته است. پس می توانیم وراثت پذیری این صفات را ارزیابی کنیم.

مالانچینی افزود: افرادی که بدون صفات مورد نیاز برای موفقیت به دنیا می آیند، لزوما شکست نمی خورند زیرا تفاوت در دستاوردهای مدرسه نیز می تواند بخشی از عوامل محیطی باشد. طبق داده ها، زمانی که دوقلوها رشد کرده و وقت کمتری در محیط های مشابه صرف کردند، شکاف در اعمال آکادمیک آن ها ظاهر شد.

این پژوهشگر گفت:« داده های طولانی مدت عملکرد تحصیلی، برای نتیجه گیری در مورد اثر ژنتیک بر روی حرفه فرد لازم است. عوامل موثر بر ثبات تغییر عملکرد در مدارس، کمتر شناخته شده و ما در اینجا از طراحی دوقلو و روش مبتنی بر DNA برای پاسخ به این سوالات استفاده می کنیم.

پیوند ژنتیک با پیشرفت تحصیلی می تواند رویکرد آموزش دهندگان در دوران ابتدایی را تغییر دهد و به دانش آموزانی که فاقد عوامل ژنتیکی خاص برای موفقیت دانشگاهی و نرمال سازی عملکرد خود در طول زمان هستند کمک کند.

در آینده، پیش بینی نمرات و پیش بینی خطرات زیستی می تواند یک ابزار برای شناسایی کودکان با مشکلات آموزشی، در اوایل زندگی آن ها باشد و پس از آن می توان از این داده ها برای ارائه برنامه یادگیری فردی استفاده کرد.

یافته ها نشان داد که ژن بر روی عملکرد یک کودک در دوران مدرسه تاثیر می گذارد و باید در اسرع وقت کودکانی که نیاز به پرورش دارند شناسایی شوند؛ زیرا ممکن است با باقی ماندن مشکلات آموزشی در طول مدرسه، رفع این مشکلات سخت تر باشد.

انتهای پیام/

178 / 159 مدرسه ژنتیک دانشجویان عوامل محیطی تگزاس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مدرسه ژنتیک دانشجویان عوامل محیطی تگزاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در بازدید رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان از بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی ضمن معرفی دستاورد‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته، پتانسیل‌های راهبردی و زمینه‌های مختلف همکاری این مرکز ملی در پرورش استعداد‌های دانش آموزان شاغل به تحصیل، پیش از ورود به دانشگاه بحث و بررسی شد.
حسین شاهسوارانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه جوانان و نخبگان سرمایه اصلی کشور و محور تحقق بسیاری از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، افزود: استفاده از زیر ساخت و پتانسیل‌ها برای شناسایی و پرورش دانش آموزان و دانشجویان نخبه بعنوان سرمایه‌های آینده کشور با هدف تربیت نیروی انسانی کارامد در حوزه‌های مرتبط علوم زیستی، ژنتیک، زیست فناوری و تبدیل آنها به مدیران جهادی کار آفرین و نوآور یکی از اولویت‌های این مرکز است.
وی با اشاره به ارزش و اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، به عنوان ثروت و گنجینه ملی، همکاری دو مجموعه را فرصتی مناسب برای حضور دانش آموزان نخبه در مرکز دانست.
الهام یاوری، رئیس سمپاد نیز حضور جوانان و نخبگان در عرصه علم و پیشرفت کشور را ضروری دانست و بر گسترش تمرکززدایی فرایند آموزش نیرو‌های انسانی از صرفا شهر‌های بزرگ به سراسر کشور تاکید کرد.
وی از افزایش علاقمندی دانش آموزان سمپادی به حوزه بیوتکنولوژی و ژنتیک اشاره کرد که با توجه به پیشرو بودن مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف مانند زیست فناوری، ژنتیک، سلول‌های بنیادی و درمان؛ از زیر ساخت مناسب مرکز ذخایر ژنتیکی ایران برای ورود به این عرصه به منظور استعدادیابی و پرورش دانش آموزان سمپادی خبر داد.

دیگر خبرها

  • شاگرد و استاد رند | تعقیب و گریز برای صدرنشینی
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • ده‌روسی از تساوی مقابل ناپولی‌ راضی نیست!
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد