موسیقی پاپ به سنت نوحهخوانی آسیب زده است
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۵۶۲۷۴
به گزارش خبرگزاری تقریب، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیوچهارمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» عصر دیروز ۷ مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این شب شعر که با اجرای اهورا ایمان همراه بود، امید محمودی و صدرا کاوه تازهترین ترانههای خود را برای حاضران خواندند. ایمان با اشاره به اینکه ترانههای شهری کمتر در حافظه مخاطبان ثبت شدهاند، گفت: گویی باید دست کم 30 سال از عمر یک ترانه بگذرد تا در حافظه مخاطب ماندگار شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی همچنین با اشاره به تفاوت شعر و ترانه بیان کرد: شعر کلاسیک هر چقدر درونی تر و متفاوت تر از فضای مخاطب باشد، جذاب تر است اما در ترانه برعکس این حالت برای مخاطبان جذابیت بیشتری دارد و شاید همین ویژگی است که کار ترانه سرا را سخت می کند.
در ادامه سجاد سامانی غزلی با ردیف «چه بر تو گذشته است؟!» و سامی تحصیلداری سروده خود را که در کتاب «شاید برای شما اتفاق بیافتد» نیز چاپ شده است، تقدیم حاضران کردند.
بخش بعدی محفل اتفاق ترانه به اجرای سه قطعه از آلبوم «رستاخیز سرخ» با نوازندگی ترومپت توسط سعید نبئی و کلارینت توسط مهدی آقایی اختصاص یافت.
خوانش یک غزل از کتاب «سر به سر» توسط مرتضی جهانگیری، ترانه خوانی امیرعلی سلیمانی، غزل خوانی سعید صاحب علم بخش بعدی این محفل شعر و موسیقی بودند. همچنین محسن جلیلی آهنگساز آلبوم «رستاخیز سرخ» با ارائه مطالبی درباره ارتباط آیین های عاشورایی با آواها و موسیقی از سه منظر تاریخ پیدایش، فراز و فرودهای تاریخی و تاثیر فرهنگ های قومی بر آن گفت: می توان گفت هنر موسیقی به معنای صدایی خوش، محزون، موزون و تاثیرگذار اولین هنری بود که بعد از واقعه عاشورا شکل گرفت. این هنر در قالب آواها، کلام و ساز دنبال شد. در ایران نیز از شناخته شده ترین کتاب ها در زمینه موسیقی آیینی، «روضه الشهدا» است که در دوره سلطان حسین بایقرا نوشته شده و به همین دلیل سنت عزاداری به روضه خوانی معروف شده است.
وی به شکلگیری شبیه خوانی و دسته گردانی اشاره و عنوان کرد: در دوره ناصری پیدایش تکیه دولت در ترویج تعزیه نقش اساسی داشته است. در دوره پهلوی با افتتاح رادیو، اختلاف نظری بین نوحه خوانان و اهالی موسیقی پیش آمد و به تدریج میان موسیقی آیینی و اهالی موسیقی فاصله افتاد.
جلیلی درباره آلبوم رستاخیز سرخ که بهتازگی روانه بازار موسیقی شده است، نیز توضیح داد: این آلبوم بی کلام بر پایه موسیقی آیینی و ردیف دستگاهی ساخته شده است و می تواند مورد استفاده عموم یا علاقهمندان به این گونه موسیقایی باشد.
در ادامه بشیر خفایی زاده، حسین اظهری، پری پورسکوتی ملقب به مامانپری و محسن خالقی به شعرخوانی پرداختند.
عبدالجبار کاکایی ترانهسرا و کارشناس محفل اتفاق ترانه نیز با حضور روی سن، ببه خاطره خود از صدای سار چمر از سازهای ناحیه ایلام و استفاده بدیع و جذاب از سازهای سورنا و دهل در آیین های عزاداری اشاره کرد و گفت: موسیقی اولین بستر بیان و بروز احساسات بشر بوده است. کلام نیز همواره به کمک آن آمده است تا علاوه بر غنای احساسی از عقلانیت نیز کمک گرفته شود. مرثیهسرایی نیز بر بستر موسیقی شکل میگیرد.
وی با اشاره به جریان های فاخر مرثیه سرایی در تاریخ، به وابستگی مفاهیم عدالت، محبت و عرفان در ارزش های عاشورایی تاکید و عنوان کرد: در دیدگاه عمومی این اعتقاد وجود دارد که امام حسین (ع) برای عدالت اجتماعی قیام کرده اند. اما عرفان این هدف را در گستره ای بزرگ تر می بیند.
کاکایی با انتقاد از برخی مضامین نوحه های امروزی گفت: متاسفانه در نوحه های امروزی شاهد کاربرد واژه هایی هستیم که به نوعی وهن دین هستند. جدا از گزافه گویی و مبالغه در مدح و وصف، ادبیاتی مرسوم شده است که در دوره ای از تاریخ رواج داشته است. برای مثال کاربرد عباراتی چون نوکر و ارباب و ترانه هایی که هیچ ارتباط معنایی با دین داری ندارند، از این دست است. به هر حال موسیقی پاپ تاثیر خود را بر جریان نوحه سرایی و نوحه خوانی گذاشته و به آن آسیب زده است.
وی گفته های خود را با غزلی با این مطلع به پایان رساند:
«تا صبح می زنند بر طبل گران حسین
جاماندگان گمشده از کاروان حسین»
اجرای پیانو توسط مهدی آقایی نیز بخش پایانی سیوچهارمین محفل اتفاق ترانه بود. این محفل ادبی و موسیقی شنبه های اول هر ماه از ساعت 16 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید صادق جولا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول از برگزاری محفل شعر گویشی با حضور شاعران بختیاری، عربی و دزفولی در آستانه بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) خبر داد.
وی افزود: «این محفل شعر، فرصتی برای نمایش غنای فرهنگی و هنری دزفول و تجلیل از مقام شامخ امام رضا (ع) خواهد بود. شاعرانی از گویشهای مختلف، اشعار خود را تقدیم حضرت میکنند و این، نمادی از وحدت و همدلی در پرتو محبت اهل بیت (ع) است.
جولا گفت: برنامههای چاووشیخوانی و آیین پا منبری، که از سنتهای دیرینه دزفول است هم در این مراسم اجرا خواهد شد. حضور مدیرکل ارشاد خوزستان، رییس حوزه هنری استان و فرماندار دزفول، نشان از اهمیت این رویداد دارد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول ادامه داد: شهر دزفول قدمگاه حضرت رضا (ع) محسوب میشود و همواره میزبان رویدادهای فرهنگی و مذهبی بوده که فرصتی برای ترویج فرهنگ رضوی و تقویت پیوندهای معنوی جامعه است. از هنرمندان و شاعران شهرستان دعوت شده تا با حضور خود، به این مراسم غنا بخشند. همچنین، خدام آستان حضرت محمد بن موسی کاظم معروف به حضرت سبزه قبا (ع) با لباسهای سنتی، در این مراسم حضور داشته و به اجرای مراسم در قدمگاه ایشان می پردازند.
کد خبر 6094918 فاطمه میرزا جعفری