Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازنده فیلم تاثیرگذار ۵۸ که در مورد حادثه پلاسکو بود اکنون می‌گوید که می‌خواهد از دریای مشکلات همکاران خود فیلم مستندی بسازد تا مسئولان و همچنین شهروندان از دغدغه‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی خانواده‌های آتش‌نشان آگاه شوند.

فرهاد دوانقی   در گفت و گو  با خبرنگار برنا  به مشکلات صنفی آتش‌نشان‌ها اشاره می‌کند و با ابراز تاسف از عدم وجود قانونی در مورد شغل آتش‌نشانی می‌گوید: « باتوجه به اینکه نقش آتش‌نشان‌ها در حفظ جان شهروندان در مواقع بروز حوادث مهم محسوب می‌شود ولی جالب است مردم بدانند که آتش‌نشانی هنوز به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود»

در ادامه مشروح گفت‌وگو را با این کارگردان آتش‌نشان را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد دوانقی، کارگران و آتش‌نشان تهرانی در مورد اینکه نیروهای آتش‌نشان چه مشکلاتی دارند و در روند فعالیت‌های خود با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌خبرنگار برنا گفت: مردم آتش‌‌نشان‌ها را دوست‎دارند و همواره به آتش‌نشانان اعتماد کامل دارند. هنگامی که در ساعات بامدادی برای انجام وظیفه درب خانه‌های شهروندان را می‌زنیم با روی باز و مهربانی از ما استقبال می‌کنند زیرا می‌دانند که همکاران ما همه تلاش خود را می‌کنند تا مشکلات شهروندان برطرف بشود.

کارگران فیلم‌های مستند با اشاره به حادثه پلاسکو و جان‌فشالنی آتش‌نشان‌ها ادامه داد: حادثه پلاسکو نشان داد که نیروهای آتش‌نشانی از هر جایی که آماده باشند بعد از پوشیدن لباس حریق حتی جان خود را هم برای مردم فدا می‌کنند خوشبختانه برعکس برخی مسئولان مردم این موضوعات را به خوبی درک می‌کنند.

دوانقی با انتقاد از نوع نگاه مسئولان به مشکلات جامعه آتش‌نشانی اضافه کرد: ایران یکی از کشورهایی است که همواره تجهیزات به روزی را در زمینه آتش‌نشانی وارد کرده است ولی باید به این نکته اشاره کنیم که این لباس‌ها بعد از مدتی فرسوده می‌شوند بسیاری از وسایل روز آتش‌نشانی که خریداری شده است در گمرک به سر می‌برد و اجازه وارد شدن آنها را نمی‌دهند برای بالا بردن امنیت شهر در کنار اینکه شهروندان باید نکات ایمنی را رعایت کنند در مقابل به لوازم و تجهیزات به روز هم احتیاج داریم.

این آتش‌نشان با اشاره به مشکلات صنفی همکارانش گفت: باتوجه به اینکه نقش آتش‌نشان‌ها در حفظ جان شهروندان در مواقع بروز حوادث مهم محسوب می‌شود ولی جالب است مردم بدانند که آتش‌نشانی هنوز به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود و  مشخص نیست که متولی اصلی آتش‌نشانی کیست.

وی در همین مورد ادامه داد: آتش‌نشان‎ها احتیاج دارند که در مجلس شورای اسلامی قوانین حمایتی برای آتش‌نشان‌ها مصوب کنند زیرا شرایط استخدامی و همچنین مبلغ حقوق در شهرستان‌ها مختلف تغییراتی با یکدیگر دارند این بدان معنا است که قانون واحدی در زمینه استخدام آتش‌نشان‌ها وجود ندارد.

سازنده مستند ۵۸ با انتقاد از اینکه چرا آتش‌نشانی را جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌کنند خاطرنشان کرد: با تمام تلاشی که مسئولان آتش‌نشانی در دور جدید مدیریتی این سازمان در تهران انجام می‌دهند ولی باز هم جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شویم. توجه داشته باشید که این یک شغل طاقت فرسا است و بعد از ۲۰ سال کار کردن دیگر نمی‌توان به صورت فیزیکی و فکری فعالیت کرد و این موضوع برای خانواده‌ها هم بسیار سخت است. این جزء مطالبات صنفی آتش‌نشان‌ها است که متاسفانه نادیده می‌گیرند.

دوانقی در مورد اینکه چرا آتش‌نشان‌هایی که در حادثه جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب نمی‌شود گفت: همه همکاران ما وقتی صبح از خانه خارج می‌شوند نمی‌‎دانند که به خانه باز می‌گردند یا خیر و در این بین بسیاری از همکاران ما جان خود را از دست می‌دهند ولی هیچگاه به‌عنوان شهید محسوب نمی‌شوند و بعد از فوت هیچ خدماتی به این خانواده‌ها ارائه نمی‌دهند. در پاسخ به این سوال شما که پرسیدید چرا شهید محسوب نمی‌شویم باید بگویم وقتی آتش‌نشانی در ایران شغل محسوب نمی‌شود چه انتظاری دارید؟ جالب این است هنگامی که در این مورد اعتراض می‌کنیم برخورد مناسبی با ما نمی‌کنند. هر یک سال و نیم خانواده‌های آتش‌نشان‌ را به مشهد می‌فرستند آن هم اگر نام ما از قرعه بیرون بیاید در غیر این صورت هیچ خدماتی به شهروندان نمی‌دهند. این تنها خدمات به خانوده‌های آتش نشان است.

این کارگردان مستند ساز در پایان گفت: مشکلات خانواده‌ها و خود آتش‌نشان‌ها یک دریای بی‌پایان است. در قدم بعدی به امید خدا می‌خواهم یک فیلم مستند از مشکلات خانواده‌ها و آتش‌نشان‌ها بسازم تا شاید شهروندان و به خصوص مسئولان از مشکلات قشر آتش‌نشان آگاه شوند.

خبرنگار: سیاوش پورعلی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهرداری تهران مطالبات صنفی مستند 58 مستند پلاسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی آتش نشانان در حادثه تصادف در منظریه

عنایت‌الله راهنورد گفت: پرسنل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد طی تماس با سامانه ۱۲۵ جهت امدادرسانی در یک حادثه تصادف در شهرک منظریه اعزام شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد افزود: در این حادثه، راننده خودروی سواری حین گردش در مسیر کنترل خودرو را از دست می‌دهد و دچار واژگونی و سقوط می‌شود.

بیشتر بخوانید

حادثه مرگبار در محور بروجن به شهرکرد

وی اضافه کرد: ماموران آتش‌نشانی سریعا در محل حاضر و ضمن ایمن‌سازی صحنه تصادف، نسبت به نجات و رهاسازی راننده و سرنشینان مصدوم اقدام کردند.

راهنورد ادامه داد: مصدومان پس از نجات تحویل پرسنل اورژانس شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • حضور آتش نشانان قزوینی در ۲۶۸ عملیات طی فروردین ماه
  • امدادرسانی آتش نشانان در حادثه تصادف در منظریه
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد