Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن قریب، عضو هیئت مدیره انجمن گردشگری ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه گردشگری هنوز در ایران به جایگاه حقیقی خود دست نیافته است و ارزش آن شناخته شده نیست، گفت: موضوع گردشگری در دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است و اقتصاد کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی از همین موضوع متنفع شده است اما در ایران هنوز در این عرصه به موفقیت دست نیافته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این امر در دو دهه ابتدایی بعد از انقلاب که کشور که دچار جنگ بود قابل قبول بود اما در دو دهه اخیر چیزی جز بی‌توجهی و عدم اولویت‌دهی به این موضوع را نمی‌توان عامل کم رنگ بودن صنعت گردشگری در کشور دانست.

وی ارزآوری و ایجاد اشتغال را از مزیت‌های صنعت گردشگری خواند که می‌تواند حتی در چنین شرایط بحرانی که کشور دچار آن شده است، راهگشا باشد و تصریح کرد: در سیاست‌های کلی نظام و در قالب سند چشم‌انداز نیز اعلام شده است که تا سال 1404 باید به 20 میلیون گردشگر ورودی به کشور برسیم؛ این در حالی است که هفت سال بیشتر زمان باقی نمانده و ما نزدیک به شش میلیون گردشگر خارجی داریم.

رئیس هیئت مدیره گروه هتل‌های آریا ادامه داد: برای دست یافتن به این هدف باید در زمینه هتل‌سازی، فرودگاه‌ها، ترانسفر، راهنمای تور ظرفیت‌ها را به چهار برابر برسانیم. اگر کشور به اهمیت صنعت گردشگری واقف بود و برای آن اولویت در نظر می‌گرفت، به لحاظ جذب سرمایه‌گذار و ایجاد مشوق‌های خاص برنامه ریزی می‌کرد.

قریب تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، در نظر گرفتن معافیت‌های مختلف مالیات و عوارض، ارائه بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران، به حداقل رساندن نرخ زمین برای پروژه‌های گردشگری و در نظر گرفتن اقساط بلند مدت را از جمله شرایطی دانست که می‌تواند به بهبود وضعیت گردشگری و تقویت آن در کشور منجر شود.

وی ایران را به لحاظ داشتن امنیت، جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی و مذهبی از قابلیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار دانست و گفت: با این وجود برخی زیرساخت‌ها مهیا نیست تا بتوان از این ظرفیت‌های بی‌نظیر استفاده کرد.

در کشور 5 راهنمای مسلط به زبان چینی داریم

قریب در ادامه افزود: به طور مثال براساس مجوزهای اتحادیه راهنمایان تور در کشور از پنج راهنمای مسلط به زبان چینی که دارای مجوز هستند برخوردار هستیم. این عدد در برابر ادعای ما برای جذب گردشگر به هیچ وجه معقول نیست. به تبع آن رستوران‌های چینی نیز برای گردشگران وجود ندارد. شعار توسعه گردشگری داده می‌شود اما هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد زیرساخت‌ها مشاهده نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن گردشگری ایران یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح دنیا را جذب گردشگر برشمرد و گفت: گردشگران موجود پس از حضور در ایران و شناخت آداب و رسوم فرهنگ ایرانی اسلامی رغبت بیشتری به این کشور پیدا می‌کنند چرا که برضد ایران در دنیا سیاه‌نمایی‌هایی صورت گرفته است، ولی وقتی امنیت و جاذبه‌های فرهنگی مختلف را در ایران مشاهده می‌کنند، جذب این فرهنگ می‌شوند.

وی به عملکرد آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگران در ترویج هنرمندانه فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و عنوان کرد: گردشگران خارجی هنگام سفر به شیراز، اصفهان، یزد و تهران با فعالیت‌هایی که از سوی مسئولان تورها صورت می‌گیرد، تا حدی با این فرهنگ آشنا می‌شوند اما روال موجود با حد ایده‌آل فاصله دارد و از تمام ظرفیت‌ها بهره‌وری صورت نمی‌گیرد.

قریب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز برند حلال در دنیا بیش از 170 میلیارد دلار ارزآوری برای کشورهای مختلفی که به تبلیغ آن می‌پردازند در پی دارد، گفت: ایران از این برند برخوردار است اما از آن بهره نمی‌برد و دچار نوعی عادی‌سازی در این زمینه شده است. برند حلال یک مزیت است که ایران از آن برخوردار است اما با دیده سهل به آن نگریسته و برای آن موضوعیتی قائل نشده است، در صورتی که تبلیغ برند حلال می‌تواند گردشگران متعددی را به کشور وارد کند.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران گردشگری برند حلال فرهنگ ایران اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۸۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران