Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@20:28:58 GMT

منتخب اخبار فضایی از نگاه اسپیس+تصاویر

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۵۹۷۹۳

منتخب اخبار فضایی از نگاه اسپیس+تصاویر

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

رویت "فرصت"

اگرچه مریخ‌نورد "فرصت"(Opportunity) ناسا پس از طوفان بزرگ مریخ خاموش شده و به خواب رفته است اما ناسا موفق به رویت و مکان‌یابی این کاوشگر رباتیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویری که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) گرفته شده، "فرصت" را به عنوان یک شیء کوچک در دامنه‌های دره "Perseverance" نشان می‌دهد، جایی که بیش از ۱۰۰ روز است تماس رادیویی کاوشگر با واحد کنترل ماموریت قطع شده است.

ناسا می‌گوید تصویر جدید توسط دوربین "HiRISE" مدارگرد مریخ و از ارتفاع ۲۶۷ کیلومتری گرفته شده است. یافتن "فرصت" برای چشم غیرمسلح دشوار است، اما ناسا آن را در تصویر مشخص کرده است.

ناسا در حال حاضر عملیات نجات "فرصت" را در آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) در کالیفرنیا انجام می‌دهد و سیگنال‌های رادیویی را چند بار در روز با استفاده از شبکه فضای عمیق به این کاوشگر ارسال می‌کند. در همین حال، گروه علوم رادیویی در JPL به هرگونه مخابره و سیگنال احتمالی گوش سپرده است.

فرستادن سیگنال‌ها از ۱۰ روز پیش آغاز شده و در مجموع ۴۵ روز ادامه خواهد داشت. در صورتیکه هیچ پاسخی از "فرصت" نرسد، نشان می‌دهد که قطعات الکترونیکی آن طی طوفان و شب‌های مریخ، یخ زده است.

دریاچه‌های قطبی "تایتان"

ناسا به تازگی یک تصویر جدید از کاوشگر "کاسینی"(Cassini) که حدود یک سال پیش در اتمسفر زحل سوخت، منتشر کرده که دریاچه‌های قطب شمال "تایتان"، بزرگترین قمر سیاره زحل را نشان می‌دهد.

دوربین متصل به ایستگاه بین‌المللی فضایی کاسینی چهار روز قبل از سوختن، یک نمای موزاییکی از دریاچه‌های قطب شمال قمر تایتان شکار کرده که از متان و اتان مایع پر است و به پرسش‌های جدیدی در مورد این قمر عجیب و غریب منجر شده است.

این تصویر از ارتفاع ۱۴۰ هزار کیلومتری قمر تایتان گرفته شده که دریاچه "پونگا مر"(Punga Mare)، دریاچه‌ای با ۳۹۰ کیلومتر عرض در مرکز و دریاچه "لیژیا مر"(Ligeia Mare) با ۵۰۰ کیلومتر عرض در سمت دریاچه مرکزی و دریاچه "کراکن مر"(Kraken Mare) با ۱۲۰۰ کیلومتر عرض در سمت چپ را همراه با چند دریاچه پراکنده کوچکتر نشان می‌دهد. اما سوال این است که این دریاچه‌ها چگونه شکل گرفته‌اند؟

سیارک "ریوگو"

سازمان فضایی ژاپن توسط فضاپیما" هایابوسا۲"(Hayabusa2) دو کاوشگر کوچک به سطح سیارک "ریوگو" فرستاد تا عملیات جستجو در آن سیارک را آغاز کنند. هایابوسا ۲، یک ماموریت بازگرداندن نمونه سیارک "ریوگو ۱۶۲۱۷۳" توسط آژانس فضایی ژاپن است. سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو یک سیارک آپولو است. دو کاوشگر رباتیک مذکور MINERVA-II۱A و MINERVA-II۱B نام دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام مریخ نورد ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۹۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.

به گزارش ایسنا، کشف جدید ناسا ممکن است شبیه به طرح یک فیلم جدید درباره بیگانگان به نظر برسد، اما این آژانس فضایی در واقعیت یک باکتری جهش‌یافته را در فضا پیدا کرده است.

پژوهشگران ناسا ۱۳ سویه را از باکتری «انتروباکتر بوگاندنسیس» (Enterobacter Bugandensis) کشف کردند که با بروز عفونت‌های خونی در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» مرتبط هستند. این عفونت‌ها می‌توانند سلامتی فضانوردان را به خطر بیندازند.

محیط ناملایم ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند سطوح بالاتر دی‌اکسید کربن، به جهش باکتری‌ها منجر می‌شود و وقتی باکتری‌ها در معرض ریزگرانش قرار می‌گیرند، می‌توانند در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت کنند.

این باکتری‌ها از فضانوردان استفاده کردند تا به آزمایشگاه مداری برسند و اکنون پژوهشگران هشدار داده‌اند که ریزگرانش می‌تواند بر سلامتی فضانوردان تأثیر بگذارد و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت ناشی از باکتری‌ها کند.

این جهش باعث شد که باکتری‌ها در گروه پاتوژن‌های «ESKAPE» قرار بگیرند. این گروه دربردارنده باکتری‌هایی است که عامل اصلی عفونت هستند و در برابر مراقبت‌های پزشکی مقاومت می‌کنند.

این باکتری‌ها با بروز عفونت‌های شدید مانند عفونت خونی نوزادان موسوم به «سپسیس نوزادی» (Neonatal Sepsis) مرتبط هستند. عفونت‌های ناشی از انتروباکتر می‌توانند به بروز سپسیس، عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های پوست و بافت‌های نرم و همچنین «اندوکاردیت» (Endocarditis) منجر شوند که یک التهاب تهدیدکننده زندگی است.

پژوهشگران برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ هنگام انجام دادن یک بررسی گسترده روی قارچ‌ها و باکتری‌های ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ریزارگانیسم‌هایی را در بدن فضانوردان کشف کردند، اما اخیرا توانستند باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس پیشرو را شناسایی کنند. آن‌ها ۱۳ سویه از این باکتری را در سه قسمت از ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند؛ چهار سویه در سیستم گردش هوا، یک سویه در دستگاه ورزشی و هشت سویه در حمام.

پژوهشگران در طول تحقیقات خود، به جای مقایسه کردن باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس یافت‌شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی با تغییرات روی زمین، سه گام را برای شناسایی جهش باکتری برداشتند.

آن‌ها ابتدا بررسی کردند که چگونه ژنوم باکتری و عملکرد آن در طول انطباق با محیط ناملایم فضا تغییر کرده است. این تعییرات پیش از رفتن به مرحله دوم رخ دادند. پژوهشگران در مرحله دوم، فراوانی جمعیت انتروباکتر بوگاندنسیس را در ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند. در نهایت، پژوهشگران به بررسی تعاملات متابولیکی میان باکتری‌ها پرداختند که به سایر ریزارگانیسم‌ها در زنده ماندن و رشد کردن کمک می‌کنند.

ناسا گزارش داد: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که در شرایط ناملایم، سویه‌های جداشده از ایستگاه فضایی بین‌المللی جهش می‌یابند و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز می‌شوند. این سویه‌ها طی بررسی‌ها توانستند به مرور زمان به مقدار قابل توجهی در ایستگاه فضایی باقی بمانند. ژنوم‌های موجود در ایستگاه به طور میانگین ۴۵۶۸ ژن را نشان دادند که تعداد آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین ۴۴۱۶ ژن موجود در ژنوم‌های روی زمین است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که سویه‌های جهش‌یافته، ژن‌های کاملا متفاوتی دارند و این ژن‌ها ممکن است به ایجاد توانایی مقاومت در برابر چند دارو منجر شده باشند.

اگرچه یک گونه از انتروباکتر بوگاندنسیس روی زمین وجود دارد، اما شرایط ناملایم محیط ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند ریزگرانش، تابش خورشیدی و افزایش سطح دی‌اکسید کربن باعث می‌شوند که باکتری‌ها برای زنده ماندن جهش یابند.

این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل دیگری مانند تهویه، رطوبت و فشار هوا ممکن است به رشد باکتری‌های انتروباکتر بوگاندنسیس کمک کرده باشند. همچنین، این پژوهش نشان می‌دهد که سویه باکتریایی می‌تواند با سایر ریزارگانیسم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی هم‌زیستی داشته باشد و به بقای آن‌ها کمک کند.

پژوهشگران با مطالعه چگونگی زنده ماندن ریزارگانیسم‌ها در محیط ناملایم ایستگاه فضایی بین‌المللی گفتند: این پژوهش، روزنه‌هایی را به روی اقدامات پیش‌گیرانه مؤثر برای حفظ سلامتی فضانوردان باز می‌کند.

دیگر خبرها

  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ