Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با دستیابی به استانداردهای بالای پزشکی دنیا، کادر درمانی حرفه ایی و تجهیزات پیشرفته فنی بدلیل کیفیت بالا و هزینه مناسب بهشت گردشگران خارجی سلامت (health tourism) است.

 

 

ایران با دستیابی به استانداردهای بالای پزشکی دنیا، کادر درمانی حرفه ایی و تجهیزات پیشرفته  فنی بدلیل کیفیت بالا و هزینه مناسب بهشت گردشگران خارجی سلامت (health tourism) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود ابراهیمی/ صنعت گردشگری درمانی درجهان صنعتی بارشد انفجاری است که درآمدی بالغ بر 100 میلیارد دلار درسطح جهانی تولید می‌کند. از این رو بسیاری از کشور ها چون تایلند ، هند و اخیرا امارات و ترکیه تلاش‌های گسترده ای برای مبدل شدن به یک قطب گردشگری درمانی آغاز کرده‌اند. هر ساله مرکز تحقیقات سلامت بین‌المللی و انجمن گردشگری درمانی مطالعه ای را در مورد کشورهای برتر در این زمینه منتشر می کند. طبق بررسی های منتشر شده از سوی  این مرکز در شاخص گردشگری سلامت (MTI) کانادا، بریتانیا و سنگاپور درصدر برترین‌های گردشگری سلامت جهان ایستادند. کاستاریکا ، ایتالیا ،آلمان ، فیلیپین، ژاپن و فرانسه در رتبه های بعدی قرار دارند. جایگاه هریک از کشورها بر اساس سه عامل کلیدی از جمله محیط زیست، صنعت درمانی و خدمات پزشکی و نیز خدمات مالی تعیین شده است. به تازگی ایران  با پیشرفت در حوزه های ناباروری، سلول های بنیادی، جراحی قلب و چشم ، جراحی های زیبایی پلاستیک، تشخیص و درمان انواع سرطان و نیز وجود چشمه های آب گرم و گنبدهای نمکی، دریاچه های آب شور و امکانات لجن درمانی جزء 41 کشور فعال در حوزه گردشگری سلامت دنیا در آمده است. صنعت گردشگری درمانی در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، به علت نبود تبلیغات مناسب و برنامه ریزی مدون هنوز جایگاه خود را در بازار جهانی نیافته است و گام‌های نخست را طی می‌کند.

گفت و گو با دکتر سعید هاشم زاده رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت

هاشم زاده درباره وضعیت صنعت گردشگری سلامت ایران، اهداف و برنامه های آن به خبرنگار ایران توضیح داد: باید بپذیریم متولی گردشگری سلامت، وزارت بهداشت است. چرا که اگر  بحث سلامت را از آن جدا کنیم دیگر گردشگری و ورود توریسمی در این حوزه انجام نخواهد شد. بدین ترتیب این مجموعه تحت نظارت وزارت بهداشت به طور کلان وظیفه آموزش، تدوین استرات‍ژی های گردشگری سلامت و نظارت بر فرایندهای آن را بر عهده دارد. از آذرماه سال 96 که عهده دار این مسوولیت شدم؛ به عنوان اولین اقدام، بر اساس نظر کارشناسان و صاحب نظران، نقاط ضعف، قوت چالش ها و فرصت های این حوزه را در کشور مشخص کردیم. درکنار آن با بررسی قوانین بالادستی در این حوزه استراتژی های کلان جهت برنامه ریزی های بلند مدت تدوین شد.در این میان عمده مشکلات نداشتن مهارت و آموزش های لازم فعالان این صنعت می باشد. بیشتر این افراد به صورت تجربی کار را دنبال می کنند که بزرگترین ضربه را به این صنعت وارد کرده است.  در مرحله بعد توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و فضای مجازی و نیز استفاده از تجربیات کشورهای موفق مانند اردن، ترکیه و هندوستان در این زمینه از برنامه های ما بوده است. برنامه های دیگری که برای این صنعت تدارک دیده شده عبارتند از: ، ایجاد یک مدل کاربردی برای حضور بیمه گرها، بررسی و تعدیل قوانین دست و پاگیر، مشاوره با کارشناسان مرتبط با این حوزه برای دستیابی به استانداردهای مناسب و حمایت از برگزاری همایش های مرتبط با این صنعت است.

ذات گردشگری سلامت بازیگران متعددی دارد. از جمله مراکز درمانی، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی مرتبط و در بخش خصوصی نیز شرکت های تسهیل گر که در حوزه ارتباطات بین المللی فعالیت می کنند. اگر تمامی این عوامل در کنار همدیگر کار خود را بدرستی و هماهنگی انجام دهند؛ این صنعت بازدهی اقتصادی و ارزآوری بالایی دارد.

هاشم زاده درباره اینکه گردشگری سلامت چهارمین صنعت درآمدساز دنیاست و برای بهره وری بهتر از این صنعت باید همکاری و تعامل نزدیکی بین سازمان های مرتبط باشد؛ گفت: در این رابطه با سازمان گردشگری در زمینه آموزش، نوع کارکرد و فعالیت عوامل مختلف این صنعت جلساتی داشتیم تا بتوانیم برای فعالان این صنعت گواهینامه رسمی صادر شود.

رییس اداره گرشگری سلامت درباره آمارهای حوزه این صنعت بیان کرد: رشد صنعت گردشگری در دنیا حدود 25 درصد می باشدکه حتی صنعت خودروسازی نیز به پای آن نمی رسد. در ایران متاسفانه بدلیل دخالت دلالان در این صنعت و ارایه خدمات بدون شناسنامه و غیر استاندارد در سال های 95 و 96  تعداد گردشگران درمانی خارجی کاهش داشت. در سال 97 بدلیل نوسانات و افزایش نرخ ارز، آمار گردشگران رو به فزونی گذاشت. برای پیشرفت این صنت باید حضور دلالان را قطع کنیم وقتی یک چرخه خوب کار نکند و نقش هر کدام از عاملین این صنعت مشخص و اجرا نشود؛ دلال گری و خدمات نامناسب و نارضایتی گردشگران را بدنبال دارد.

او درپاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران درباره اینکه سال گذسته حدود 300 هزار گردشگر وارد کشور شدند که بیشتر آنها در تور دلالان گرفتار شدند چه راهکاری اندیشیده اید؟ گفت: در بحث برنامه ریزی، دو رویکرد وجود دارد. یکی اینکه بطور برنامه ریزی شده، سیستمی ایجاد شود تا بطور اتوماتیک دلالان  از گردونه خارج

شوند. دوم اعمال قهری می باشد. تجربه نشان داده عامل قهری در درازمدت جواب نمی دهد و در کوتاه مدت نیز تاثیر کمی دارد و حتی باعث زیرزمینی شدن فعایت دلالان می شود. به همین علت تلاش می شود تا با ایجاد یک بستر مناسب نظیر آموزش، برقراری کانال های ارتباطی مناسب و مطمئن و گسترش فعالیت در فضای مجازی برای جذب گردشگران سلامت، فعالیت دلال ها محدود شده به حداقل برسد. بقیه امور نیز با همکاری و تعامل سازمان های مرتبط براحتی قابل انجام است.

 وی درباره اینکه عمده گردشگران سلامت از دو کشور عراق و افغانستان به ایران وارد می شوند که سطح درآمدی کمتری نسبت به کشورهای توسعه یافته آسیایی و اروپایی دارند، توضیح داد: با همکاری معاونت بین الملل وزارت بهداشت در تمامی سفرهای خارجی هیات های بلندپایه وزارت بهداشت یا در سفر نمایندگان بهداشت کشورهای خارجی به ایران همواره یکی ازمحورهای گفت و گوها موضوع گردشگری سلامت مطرح است تا با شناساندن ایران به کشورهای توسعه یافته، زمینه پذیرش بیمار از سایر کشورها هم مهیا شود. در همین راستا و با تلاش وزارت بهداشت، ایران به عنوان هشتمین مقصد گردشگری سلامت عمان شناخته و معرفی شد.

رییس اداره گردشگری سلامت درباره اینکه گردشگران سلامت که به ایران می آیند بیشتر جنبه پزشکی دارند یا زیبایی بیان کرد: عمل های جراحی زیبایی در صدر قرار دارند زیرا تعداد و کیفیت عمل های زیبایی در ایران حتی نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است. اطلاع یافتن گردشگران خارجی از این آمارها سبب شده به ایران روی بیاورند. بعد از آن  قلب و عروق ، ناباروری، تشخیص و درمان سرطان، جراحی های عمومی و ارتوپدی و نیز چشم پزشکی در رتبه های بعدی قرار دارند.

هاشم زاده درباره زیرساخت های این صنعت مانند هتلینگ، امکانات رفاهی بهداشتی، توسعه خطوط هوایی و زمینی  و ویزا ادامه داد: وزارت امور خارجه برای ویزای درمانی تسهیلاتی با نصف قیمت برای گردشگران در نظر گرفته است. در زمینه خطوط هوایی، ریلی و زمینی معتقدم حتی از خیلی ظرفیت ها هنوز استفاده نشده است و در حال حاضر امکانات ناوگان حمل و نقل کشور جوابگو است ولی با گسترش این صنعت نیاز به افزایش امکانات راه ها و هتلینگ داریم. وضیت شهرهای مختلف ایران متفاوتند مثلا شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و تبریز امکانات بالایی نسبت به سایر شهرهای کشور دارند. بین کشورهایی که رفتم و دیدم به لحاظ کیفت خدمات درمانی و اقامتی از هند جلوتریم ولی از کشورهای ترکیه، مالزی، سنگاپور  عقب تر هستیم.

او در پایان گفت: از روز اولی که این مسوولیت را به عهده گرفتم. بدنبال اعتماد از دست رفته گردشگران سلامت خارجی بودم. به همین خاطر استراتژی مان را روی بازسازی اعتماد گذاشتیم و شفاف سازی را شروع کردیم. در مراکز درمانی، خدمات پزشکی و قیمت خدمات را به صورت شفاف اعلام کردیم. در حال حاضر نیز با فرصت پیش آمده در خصوص افزایش قیمت ارز می توان به خوبی این صنعت را به سوی تجارتی پایدار پیش برد.

 

 منابع: مرکز  بین المللی تحقیقات سلامت

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاداش هیات کشتی خوزستان به مدال آوران آسیایی

در پایان رقابت های کشتی فرنگی جام تختی،‌ استاندار خوزستان در مراسم اهدای مدال و کاپ نفرات و تیم‌های برتر حاضر شد.

به گزارش ایسنا، رقابت های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز با قهرمانی ایران به پایان رسید و تیم های ارمنستان و سوریه نیز به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

حسینی محراب استاندار کشتی دوست خوزستان نیز در مراسم اهدای مدال و کاپ به نفرات و تیم های برتر جام تختی حاضر شد.

رمضان جمالپور رییس هیات کشتی خوزستان نیز با هدف حمایت از کشتی گیران ملی پوش این استان، از کشتی گیران خوزستانی که در رقابت های آسیایی به مدال های طلا، نقره و برنز رسیدند به ترتیب مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال، ۲۵۰ میلیون ریال و ۱۵۰ میلیون ریال اهدا کرد.

سعید اسماعیلی در ۶۷ و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم دو کشتی گیر خوزستانی بودند که در رقابت های قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شدند،‌ پویا دادمرز در ۵۵ و رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز به مدال نقره رسیدند و ایمان محمدی نیز دیگر فرنگی کار خوزستانی بود که در وزن ۶۳ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد.

حمبد بنی تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز در این مراسم حاضر بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • پاداش هیات کشتی خوزستان به مدال آوران آسیایی
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز