Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن ارایه آمار و ارقام مصرف الکل در جهان و ایران، عوارض و تبعات آن بر سلامت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود، مصرف الکل را عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت خواند و گفت: اختلالات عصبی و روانپزشکی نیز از عوارض الکل است که شایع‌ترین این اختلالات اعتیاد و وابستگی به الکل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نیز نقش دارد.

وی با اشاره به نقش مصرف الکل در بروز بیماری‌های گوارشی و همچنین سرطان‌ها افزود: میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه علیتی وجود دارد. همچنین مصرف الکل در ایجاد سرطان های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری،   روده بزرگ، مقعد، کبد و پستان در زنان نیز نقش دارد.  مصرف الکل بویژه مصرف سنگین آن با خطر بالای بیماری‌های قلبی - عروقی همراه است.

حریرچی، سندرم الکل جنینی و دیابت را نیز از دیگر عوارض مصرف الکل بر سلامت خواند و ادامه داد: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد. مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را نیز تشدید می‌کند. مصرف آسیب رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات الریه را افزایش نیز می دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تاثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می‌شود.

وی افزود: جراحات عمدی و غیرعمدی از دیگر تبعات مصرف الکل است؛ به طوری که بویژه مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت ارتباط علیتی دارد. مصرف الکل همسرآزاری را نیز افزایش می دهد. با مصرف الکل، خطر آسیب به دیگران نیز وجود دارد که ممکن است عمدی باشد مثل حمله یا دیگر کشی، یا غیر عمدی باشد مانند تصادفات اتومبیل یا آسیب در محیط کار.  اثرات سمی مثل سندرم الکل جنینی و احساس ناامنی و تهدید سلامت روان اعضای خانواده از سایر مصادیق آسیب به دیگران بر اثر مصرف الکل است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تشخیص‌های روانپزشکی که اغلب با اختلالات مرتبط با الکل دیده می‌شوند، گفت: سایر اختلالات مصرف مواد، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی از جمله اختلالات همراه مصرف الکل هستند.  میزان خودکشی در افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل نیز بسیار بیشتر از جمعیت عمومی است.

وی درباره شیوع مصرف الکل نیز گفت: آخرین گزارش‌ها در مورد شیوع مصرف و عدم مصرف الکل در جهان حاکی از آن است که ۵۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال یا بالغ ( ۳.۱ میلیارد نفر) در یک سال گذشته مصرف الکل نداشته‌اند. به عبارت دیگر ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال ( ۲.۳ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند. سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای ۱۵ سال از ۵.۵ لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ لیتر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است و در سال ۲۰۱۶ هنوز در سطح ۶.۴ لیتر مانده است. سرانه مصرف روزانه هم اکنون ۳۲.۸ گرم الکل خالص در روز است. بالاترین سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.

حریرچی ادامه داد: شیوع بالای مصرف یا الکلی قهار (بنا به تعریف مصرف  ۶۰ گرم یا بیشتر الکل خالص حداقل یک نوبت در یک ماه) در سطح دنیا از ۲۲.۶ درصد کل جمعیت جهان در سال ۲۰۰۰ به ۱۸.۲ درصد در سال ۲۰۱۶ در بین کل جمعیت کاهش یافته است. البته یک چهارم از کل الکل مصرف شده در دنیا ثبت نمی‌­شود و لذا در آمارهای رسمی نمی‌­آید و اغلب به روشی که تحت کنترل دولت‌ها نیست فروخته می‌­شود.

مرگ و میر به دلیل الکل بیشتر از مرگ و میر سل و ایدز

 وی افزود: در سال ۲۰۱۶ در حدود ۳ میلیون مورد مرگ در اثر مصرف الکل (۵.۳ درصد کل مرگ‌های دنیا) اتفاق افتاده است و ۱۳۲ میلیون سال زندگی از دست رفته است که شامل ۵.۱ درصد سال‌های زندگی از دست رفته دنیا بود. مرگ و میر به دلیل مصرف الکل بیش از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مهم و شایعی چون سل، ایدز و دیابت در جهان است. در سال ۲۰۱۶، در بین مرگ‌­های منتسب به الکل، ۲۸.۷ درصد مربوط به حوادث و صدمات، ۲۱.۳ درصد مربوط به بیماری‌­های گوارشی، ۱۹ درصد مربوط به بیماری‌­های قلبی - عروقی، ۱۲.۹ درصد مربوط به بیماری‌­های عفونی و ۱۲.۶ درصد مربوط به سرطان بود.  در کل دنیا در سال ۲۰۱۶، ۷.۲ درصد مرگ‌­های زودرس مربوط به مصرف الکل بود و ۱۳.۲ درصد مرگ‌های افراد ۲۰ الی ۴۰ ساله ناشی از مصرف الکل بود.

آمار مصرف الکل در ایرانیان

معاون کل وزارت بهداشت درباره میزان مصرف الکل در ایران نیز گفت: مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان نسبتا پایین است. با توجه به ملاحظات فرهنگی پرسشگری در مورد مصرف الکل در ایران همراه با محدودیت‌هایی بوده است. با توجه به آمار ۴۷ درصدی مصرف حداقل یک بار الکل در یک سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵ سال، بر اساس یک مطالعه مهم در ایران ۴.۹درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشته‌اند و در کل ۸.۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک بار داشته‌اند. توجه کنیم هر چند این آمار نسبت به کشورهای دیگر جهان پایین است، ولی خود شامل تعداد قابل توجهی از افراد می‌شود.

مصرف الکل در مردان بیش از ۱۰ برابر زنان

وی ادامه داد: بر اساس یک تحقیق مهم دیگر سابقه مصرف هر گونه مشروبات الکلی در ۱۲ ماه گذشته، در۵.۷ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور گزارش شده است و این میزان در مردان بیش از ۱۰ برابر زنان بوده است. بر اساس یک مطالعه مهم دیگر در کل جمعیت، این رقم ۲.۷۹ درصد بود. به عبارت دیگر در سال مطالعه، دو میلیون و ۱۰۱هزار و ۸۱۹ نفر  در کل کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مشروبات الکلی را داشتند. ۶۲۳هزار و ۷۸۴ نفر نیز به طور عادتی و تقریبا مستمر از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اندیافته‌ها  نشان می‌دهد شیوع مصرف الکل در مردان، گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالاتر، بیشتر دیده شده است.

چرایی بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر ناشی از مصرف الکل 

وی افزود: اختلال مصرف الکل شامل سوء مصرف و وابستگی به الکل در ۰.۹۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ( ۱.۸ درصد مردان و ۰.۱ درصد از زنان) گزارش شد. از این میان ۰.۶۳ درصد معیارهای اختلال وابستگی به الکل و ۰.۳۳ درصد سوءمصرف الکل داشته‌اند. در مجموع تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است، اما میزان الکل مصرفی در هر بار استفاده مصرف کنندگان، بالاتر از میزان مصرف بیشتر کشورهای غربی است. به همین دلیل است که در ایران رفتارهای پرخطر ناشی از الکل بیشتر دیده می‌شود. البته این موارد ی که گفته شد در مورد مصرف الکل غیر تقلبی است، ولی عمده مشکلات اخیر به وجود آمده در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: الکل انواع مختلفی دارد که نوع شرب آن معمولا جز عوارض مستی و عوارض طولانی‌مدت، مشکل حادی از لحاظ مسمومیت ایجاد نمی‌کند. یکی از مسائل مطرح در این روزها استفاده از الکل‌های تقلبی است. تولید مشروبات الکلی در کشورهای غربی روند خاصی دارد. در نهایت نیز الکل تولیدشده توسط کارخانه مورد نظر آزمایش می‌شود تا کیفیت آن تایید شود. در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. آلودگی‌های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود.

الکل متانول چیست؟

رواج خرید و فروش شیشه‌های الکلی برند

وی ادامه داد: سردسته این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود. متاسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد. این الکل بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ شود. خیلی از الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمپب شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شوند و به اسم مشروب های معروف و برند به فروش می‌رسند. درواقع، به همین دلیل است که خرید و فروش شیشه‌های الکلی در ایران بسیار رواج دارد. متاسفانه در کشور هر از چند گاهی شاهد همه‌گیری‌های ناشی از مسمومیت با الکل‌های سمی و تقلبی هستیم. مسمومیت با الکل متانول از جمله اورژانس‌هایی است که می‌تواند طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارض متعددی از جمله ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ مواجه کند.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام الکل ایرج حریرچی سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان

اگر چه در انتخاب غذاهایی تحت عنوان {غذای ضد سرطان} تضمینی وجود ندارد اما انتخاب مواد غذایی مناسب می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند . برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان در این قسمت دستورالعمل هایی را برایتان ارائه خواهیم کرد.

جلوگیری از انواع سرطان با مواد طبیعی

1. مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید :

به گزارش نمناک، میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند که تصور می شود می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. همچنین مصرف غذای گیاهی باعث احساس سیری شده و فرصت را به مصرف محصولات قندی نخواهد داد.

پیروی از رژیم مدیترانه ای برای پیشگیری از سرطان رژیمی مناسب می باشد زیرا بر مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل تمرکز دارد.

2. چای سبز :

چای سبز یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند در پیشگیری از سرطان کبد، پستان، لوزالمعده، ریه ،مری و پوست موثر واقع شود . محققان همچنین گزارش می دهند که وجود یک ماده شیمیایی غیرسمی در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین سه گالات علیه اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سرطان مهم است) عمل می کند . یک فنجان چای سبز حاوی 100-200 میلی گرم ازاین ماده ضد سرطان است.

3. گوجه فرنگی :

براساس تحقیقات وجود آنتی اکسیدان لیکوپن در گوجه فرنگی به همراه بتاکاروتن ، آلفاکاروتن و ویتامین E می تواند در پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان پروستات در مردان و ریه به خوبی عمل کند . گوجه فرنگی پخته خواص بسیاری دارد زیرا به این روش لیکوپن آزاد و در دسترس بدن قرار می گیرد.

4. روغن زیتون :

در کشورهای مدیترانه ای از روغن زیتون برای پخت و پز و تهیه سالاد استفاده می شود و ممکن است یک ماده غذایی ضد سرطان محسوب شود و برخی بررسی ها نشان می دهد که میزان سرطان پستان در کشورهای مدیترانه ای بسیار کمتر از سایر کشور ها می باشد.

5. انگور:

انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدانی بنام رسوراترول است و می تواند با سرطان مبارزه کند . این ماده در آب انگور قرمز فراوان بوده و رشد سلول های سرطانی را محدود می کند.

6. سیر و پیاز :

براساس تحقیقات انجام شده ، سیر و پیاز با تشکیل نیتروسامین ها می تواند بدن را در مقابل سرطان روده بزرگ ، کبد ،سینه و معده حفظ کند. در واقع هرچه سیر و پیاز تند تر باشد ترکیبات شیمیایی فعال گوگردی فراوانی دارد که می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند . به همین دلیل مصرف روزانه یک حبه سیر توصیه می شود.

7. ماهی :

ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی تن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است . چنانچه به دنبال جایگزینی برای ماهی هستید مصرف دانه کتان نیز توصیه می شود.

8. انواع توت ها :

توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که با متوقف کردن رادیکال های آزاد با سلول های سرطانی مبارزه می کنند . ترکیبات موجود در توت همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی را متوقف خواهد کرد . پس بلوبری ، تمشک و توت فرنگی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

9. سبزیجات صلیبی :

سبزیجات صلیبی از قبیل بروکلی، کلم پیچ و گل کلم در مقابله با سرطان عالی هستند . محققان دریافتند که اجزای موجود دراین سبزیجات می تواند بدن شما را از رادیکال های آزادی که به DNA سلولها آسیب می رساند محافظت کند . این سبزیجات همچنین می تواند رشد تومور ها را آهسته و در حقیقت آن ها را ازبین ببرد.

10. زردچوبه :

زردچوبه ادویه ای نارنجی رنگ و متعلق به هندوستان است . این ادویه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که در کاهش خطر سرطان مفید واقع می شود.

کورکومین سلول های سرطانی را مهار و به کوچک شدن آن ها کمک می کند.

11. غلات کامل :

غلات سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند . مصرف غلات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش خواهد داد . جو دوسر ، برنج قهوه ای و نان گندم سبوس دار و پاستا نمونه های از این غلات سبوس دار هستند.

12. سبزیجات دارای برگ سبز :

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی چون بتاکاروتن و لوتئین هستند . مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات با سرطان مبارزه کرده و رشد برخی سلول های سرطانی را محدود می کند.

13. لوبیا :

لوبیا ها به ویژه لوبیا چیتی و لوبیا قرمز منابع بسیار خوب و غنی از آنتی اکسیدان هستند و باید در رژیم ضد سرطان گنجانده شوند . لوبیا ها همچنین حاوی فیبر هستند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش خواهند داد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • بنوش و بمیر!
  • «کوری مطلق و مرگ» در انتظار مصرف کنندگان «الکل»
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟