Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سید محسن حسینی (برساووش)*: یکی از زمینه‌های مطالعات و تحقیقات انسان، مطالعه و تحقیق در خصوص بلایای طبیعی مانند زلزله، آتش‌فشان، خشک‌سالی، حریق جنگل، مخاطرات دریایی، سیل و غیره بوده که در سایه نتایج حاصله از آن‌ها جان بسیاری از انسان‌ها از معرض خطر خارج شده و اموال و زیرساخت‌های بشری به ایمنی قابل توجهی دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأسیس مراکز مطالعات و تحقیقات در استان‌ها علاوه بر این‌که ظرفیت کارشناسی و علمی آن‌ها را افزایش می‌دهد و تلاش‌های کارشناسی و تحقیقاتی در خصوص یافتن راه‌حل‌ها را هدفمندتر به پیش می‌برد، با فعال کردن دانشگاه‌های، موجبات جذب دانشمندان و اساتید مطرح را چه به صورت پاره وقت و یا حتی کامل فراهم می‌سازد که بالا رفتن درجات دانشگاه‌های استان و همچنین تخصصی‌تر شدن آن‌ها از نتایج دیگر این کار است.

در کنار انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط، برگزاری کارگاه‌های فنی و دوره‌های آموزشی تخصصی، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری و تشکیل همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و مبادله نظرات و تجربیات دانشمندان، کارشناسان و مدیران، ضمن پربارتر کردن وزن علمی استان، با افزایش سفرهایی از این دست، موجب رونق صنعت هواپیمایی، هتلداری، صنایع دستی و بهبود فضای کسب و کار استان و معرفی سایر جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی و سرمایه‌گذاری استان خواهد شد.

نگاهی به برخی از مراکز مطالعات و تحقیقات در سطح کشور مانند «مرکز مطالعات و تحقیقات قنات در استان یزد»، «مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر در استان مازندران»، «مرکز مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در استان یزد»، «مرکز تحقیقات پنبه در استان گلستان»، «مرکز مطالعات و تحقیقات کارست در استان فارس»، «مرکز تحقیقات سلول درمانی در استان اردبیل» و غیره هر کدام شاهدی بر مطلوب بودن تأسیس مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در استان‌ها است.

از سال ۱۳۸۰ با وقوع سیل بزرگ در شرق استان گلستان که موجب تلفات شدید انسانی و خسارات فراوان در استان گلستان شد و مردم استان را عزادار کرد، استان به عنوان کانون خبری در زمینه سیل مطرح شد و با تکرار سیل البته با ابعاد کوچک‌تر در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۴ از طرفی و وقوع سیل‌های کوچک و بزرگ و با خصوصیات متفاوت در حوضه‌های آبریز کوچک و بزرگ استان، گلستان به عنوان استان سیل‌خیز در کشور بر سر زبان‌ها افتاد.

هر چند این اشتهار در ابتدا به عنوان اشتهاری نامطلوب ارزیابی شد و احتمال فرار سرمایه از استان به دلایل مختلف از جمله بن‌بست شدن استان در اثر سیل را در اذهان جای داد، ولی با تلاش‌های مدیران و کارشناسان استان و همکاری دولتمردان کشور، به تدریج برکاتی هم به دنبال داشت از جمله افزایش اعتبارات بخش مهندسی رودخانه‌ها، آبخیزداری، سدسازی، راه‌سازی اصلی گرگان به مشهد و بهبود جاده‌های گرگان و آزادشهر و رامیان به استان سمنان و احداث راه‌آهن.

هم اکنون با گذشت بیش از ۱۷ سال از سیل عظیم استان گلستان، به نظر می‌آید جای «مرکز مطالعات و تحقیقات سیل» به عنوان یک مرکز کشوری در استان گلستان هنوز خالی است و با توجه به سابقه سیل در استان گلستان و فواید پیش گفته و مزایای دیگری که از حوصله این گفتار خارج است، بسیار به جا است اگر مدیران استان و کارشناسان و دانشمندان مرتبط با موضوع، همت خود را در جهت تأسیس این مرکز جزم کنند.

نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و سایر مراکز مرتبط در استان گلستان هر کدام پتانسیلی در راستای رسیدن به این مهم با هدف ایمنی بیشتر مردم استان، کشور و سراسر دنیا خواهند بود.

* کارشناس مسائل آب

کد خبر 4416246

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی سیل سیل و آبگرفتگی گرگان بوشهر کرمانشاه هفته دفاع مقدس ماه محرم خبرگزاری مهر گرگان مشهد حمله تروریستی اهواز رژه نیروهای مسلح شهرکرد شیراز عاشورا دفاع مقدس جنگ تحمیلی خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۲۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند

روح الله مهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در استان آماده فعالیت است که این رقم در سال گذشته ۹۴ مورد بود.

وی افزود: با برنامه ریزی های که در حال انجام است سعی داریم تا زمان برداشت محصول گندم تعداد مراکز خرید در استان را افزایش دهیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم از طریق مراکز خرید اداره کل غله در استان خریداری شد، گفت: پیش بینی می‌شود این رقم امسال افزایش یابد.

وی یادآور شد: امسال حدود ۱۵۲ هزار هکتار کشت قراردادی گندم در استان انجام شد.

مهری اظهار کرد: طبق برآوردهای جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال مسؤولیت خرید دانه‌های روغنی با سازمان جهاد کشاورزی است.

کد خبر 6089913

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • بيش از 89 هزار تماس با مرکز فوريت هاي پليسي گلستان
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور