Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - امسال براثر سرمازدگي، گرمازدگي و تداوم پديده خشکسالي حدود 10 هزار ميليارد ريال خسارت به کشاورزان يزد وارد شده که بخشي مربوط به باغ‌هاي پسته است.

باوجود کاهش بارندگي‌ها، تداوم خشکسالي و کم‌آبي کشاورزان يزد با استفاده از روش‌هاي نوين آبياري در سال زراعي 97 - 96، 1.5 ميليون تن انواع محصول توليد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش خبرنگاران خبرگزاري جمهوري (ايرنا) مرکز يزد به نقل از تعدادي از مديريت جهاد کشاورزي شهرستان‌ها حاکي از کاهش توليد برخي محصولات همچون پسته است.
سازمان جهاد کشاورزي يزد امسال اراضي قابل‌کشت استان را 170 هزار هکتار اعلام کرد که به دليل تغييرات اقليمي ، کاهش بارندگي ، خشکسالي و کاهش آبدهي منابع آبي، هم اکنون 116 هزار هکتار آن به کشت محصول زراعي و باغي اختصاص دارد.
هم‌اکنون 66 درصد اراضي قابل‌کشت استان به محصول باغي که عمدتاً پسته ، انار، زردآلو ، زعفران ، گياهان دارويي و ديگر محصول است، اختصاص دارد .
سطح زير کشت پسته استان حدود 45 هزار هکتار و توليد محصول خشک آن افزون بر 48 هزار تن است که يزد ازلحاظ توليد، سومين توليدکننده پسته کشور است.
بيشترين ميزان توليد پسته استان به ترتيب مربوط به خاتم، مهريز، اردکان و ابرکوه است و به دلايل ذکر شده متاسفانه در اين مناطق شاهد کاهش توليد اين محصول در سال زراعي جاري هستيم.
به گفته مدير جهاد کشاورزي خاتم، اين شهرستان يکي از قطب‌هاي مهم توليد پسته استان است که ميزان توليد، در هم سنجي با پارسال 75 درصد کاهش دارد.
« مجتبي آغاز» در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا سطح زير کشت پسته زارهاي منطقه را 16 هزار و 960 هکتار ذکر کرد که اين شهرستان از لحاظ توليد اين محصول در صدر مناطق توليد کننده پسته استان قرار دارد.
وي افزود: 65 درصد سطح زير کشت ارقام پسته خاتم از نوع اکبري، 25 درصد احمد آقايي ، 10 درصد کله قوچي و مابقي ارقام ديگر است.
وي پيش‌بيني کرد: امسال يک هزار و 600 تن پسته خشک برداشت شود که يکي از دلايل کاهش محصول را مي‌توان به تأمين نشدن نياز سرمايي، تلقيح نشدن با توجه به شرايط اقليمي نامناسب در فروردين ‌ماه و ريزش جوانه‌هاي گل براثر طغيان آفت شته در سال گذشته ذکر کرد.
اين مسئول، سرمازدگي 28 اسفند سال قبل و 16 فروردين و گرمازدگي 28 فروردين سال جاري را از ديگر دلايل کاهش توليد پسته در خاتم عنوان کرد.
همچنين معاون مديريت جهاد کشاورزي مهريز اظهار داشت: براثر گرمازدگي و سرمازدگي در بهار امسال، ميزان برداشت محصول پسته نسبت به سال زراعي گذشته 70 درصد کاهش دارد.
به گفته وي حدود 2 هزار خانوار در کاشت، داشت و برداشت اين محصول در منطقه فعاليت دارند.
محمدحسين حکيمي افزود: با توجه به شرايط آب و هوايي در سال زارعي جاري پيش‌بيني مي‌شود امسال سه هزار تن پسته خشک برداشت شود.
معاون فني جهاد کشاورزي اردکان هم از کاهش 70 درصد برداشت محصول پسته خبر داد و يادآور شد: اردکان به‌عنوان بانک ژنتيک ارقام پسته کشور، 6 هزار و 500 هکتار درختان پسته بارور دارد.
سيد علي حسيني پور اردکاني افزود: نوسان دماي هوا در اسفند پارسال موجب شد، علاوه بر تأمين نشدن نياز سرمايي، شاهد رشد زايشي درختان پسته باشيم و به همين دليل ميزان باردهي درختان کمتر و ميزان توليد تا 50 درصد کاهش يافت.
وي ادامه داد: از سوي ديگر به دليل افزايش دماي هوا در تابستان امسال شاهد کاهش 20 درصد برداشت پسته به علت پوکي آن باشيم.
با توجه به آنچه گفته شد، بيشترين ميزان کاهش محصول پسته در ابرکوه رقم خورد به‌گونه‌اي که توليد آن با 80 درصد کاهش مواجه شد.
به گفته مدير جهاد کشاورزي اين شهرستان براثر گرمازدگي در اوايل فصل بهار 1397 و تدوام 2 دهه خشکسالي ، ميزان توليد نسبت به سال قبل 80 تا 100 درصد کاهش دارد.
مهدي غيب الهي افزود: به دليل خسارت وارده ، دوره برداشت محصول حداکثر يک ماه است در حاليکه سال هاي گذشته برداشت محصول حداقل 45 روزه طول مي کشيد.
وي سطح زير کشت درختان پسته را چهار هزار هکتار ذکر کرد که سه هزار و 200 هکتار آن بارور است و در شرايط عادي به‌طور ميانگين از هر هکتار يک‌تن و درمجموع سه هزار تن محصول خشک برداشت مي‌شد.
وي تصريح کرد: با توجه به کم آبخواه بودن درختان پسته، زمينه افزايش سطح زير کشت در ابرکوه فراهم است و هرسال از سطح زير کشت گياهان پر آبخواه منطقه کاسته و به باغ‌هاي پسته افزوده مي‌شود.
در چنين شرايطي پسته پرمشتري يزد که به دليل افزايش قيمت ، وضعيت اقتصادي و کمبود توليد ، توليدکنندگان آن لبخندي بر لب ندارند و همچون گذشته خندان نيستند.
اميد مي‌رود با توجه به پيش‌بيني هاي سازمان هواشناسي درباره احتمال افزايش بارندگي‌ها در سال زراعي جاري، بار ديگر شاهد خنده بر لبان توليدکنندگان اين محصول ارزشمند باشيم.
گزارش از : محمود رضا رحماني
1968/ 2047
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور، در جریان سفر به استان هرمزگان و در دیدار با امام جمعه و نماینده، ولی فقیه در این استان، گفت: ارائه خدمات هوشمند به منظور تسهیل خدمت رسانی در امور قضائی به مردم از اولویت‌های سند تحول قضائی است.

وی افزایش نظارت‌ها و سرعت و دقت عمل در انجام وظایف محوله قضائی را به عنوان بخشی از رویکردهای اصلی و اهداف هوشمندسازی خدمات در این سند برشمرد.

دادستان کل کشور افزود: یکی از حوزه‌های خدمت رسانی به هم وطنان، تلاش برای حمایت از تولید و کسب کار و رفع موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان با تدوین برنامه‌های راهبردی در راستای تحقق شعار سال است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی تصریح کرد: بنابراین هوشمند سازی در نظر گرفته شده در سند تحول قضائی به واسطه زمینه سازی برای تسریع خدمت رسانی به مردم و تولیدکنندگان، این فرصت را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع در استان هرمزگان برای افزایش مشارکت مردمی در جهش تولید، عنوان کرد: در این سفر موضوعات و نیازمندی‌های مطرح شده از سوی متولیان و مسئولان هرمزگان جمع بندی شد و برای برنامه‌ریزی و ارائه راهکار به رئیس قوه قضائیه منتقل می‌شود.

کد خبر 6095675

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • هوشمند سازی در سند تحول جهت تسریع خدمت‌رسانی به مردم است
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • نارضایتی تولیدکنندگان در سال جهش تولید با مشارکت مردم
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • صداو سیما در کنار تولید کنندگان