Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی سالمند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همه ساله در بزرگداشت روز جهانی سالمندان، شعاری که ناظر بر یکی از ابعاد سیاستگذاری و اقدام در مورد سالمندان است به عنوان شعار جهانی انتخاب و اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امسال نیز در هفته جهانی سالمند شعار ملی «تحکیم حقوق سالمندان» انتخاب شده زیرا دوره سالمندی بخشی از زندگی است كه نسبت به سایر دوران اهمیت زیادی‌ دارد.

دو سوم جمعیت سالمند کشور در کشورهای در حال توسعه

جان بابایی اظهار کرد: سالمندان جزء گروه‌های پرخطر هر جامعه محسوب می‌گردند،  جمعیت سالمندان به‌سرعت رو به افزایش بوده و پیش‌بینی‌شده است که بیشتر از دو سوم جمعیت سالمند دنیا تا سال ۲۰۲۰ میلادی در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و پدیده سالمندی در این کشورها پدیده ای جدید است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف کلی از اقداماتی که هم اکنون در وزارت بهداشت برای سالمندان انجام می گیرد تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی، معنوی واجتماعی سالمندان است تا آنان ازکیفیت زندگی مطلوبی دردوران سالخوردگی برخوردار شوند.

۲۰۵۰ یک چهارم جمعیت ایران پیر هستند

وی گفت: در ایران نیز افزایش شاخص‌های بهداشتی و درمانی، اقتصادی و اجتماعی، شاخص امید به زندگی در کشور را به بیش از ۷۴ سال رسانده است و پیش بینی می‌شود جمعیت بالای ۶۰ سال ایران، در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰ درصد جمعیت کل کشور و در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۲۰ درصد جمعیت افراد بالغ برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه نیازمند تدابیر خاص وسیاست های ویژه برای سالمندان هستند چون نمی توان با الگو برداری از کشورهای توسعه یافته بدون بومی سازی و لحاظ کردن دیگر مولفه های موثر بر سلامت سالمندان برنامه ریزی کرد.

شایع‌ترین بیماری هایی سالمندی

جان بابایی در خصوص سلامت جسمی افراد سالمند اظهار کرد: با افزایش سن بروز اختلالات مزمن افزایش می‌یابد و شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان، بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر است، اما معمولا سالمندان با حداقل ۲ یا چند بیماری همزمان دست به گریبان هستند.

وی افزود: اختلال حافظه، بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند پوکی‌استخوان، آرتروز، دیابت، افسردگی، اختلال‌های خواب، بیماری‌های دهان و دندان و فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی ـ عروقی مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که سالمندان به آن‌ها دچار می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در مجموع بیماری‌های سالمندان متشکل از چند بیماری است، لذا لزوم داشتن دید چند جانبه در پیشگیری و درمان بیماری‌های سالمندی، برای جلوگیری از احتمال برگشت بیماری و هزینه‌های مجدد ضروری است بنابراین سطوح ارائه خدمات بالینی در سالمندان گسترده‌تر از افراد دیگر جامعه است و با توجه به زیاد شدن جمعیت سالمند، برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، ضروری است.

سلامت و طول عمر سالمندان در گرو تشخیص زودرس بیماری ها

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم بخش‌های مختلفی از سلامت فیزیک و جسم سالمند تا سلامت روان او را در برمی گیرد، گفت: علاوه بر خود سالمندان، خانواده‌های افراد سالمند هم باید به هر دو بُعد توجه کنند تا کشورمان سالمندی سالمی را تجربه کند، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع و حفاظت مالی از بیماران سالمند بالاخص در سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها و بهبود خدمات توانبخشی از جمله خدمات به این گروه از افراد جامعه است.

جان بابایی تاکید کرد: سالمندان گوهر‌هایی گرانبها برای نسل‌های بعد از خود و کل جامعه هستند و ضرورت دارد تا ضمن توجه به ابعاد مختلف نیاز‌های آنان، از برکت حضور این سرمایه‌های گرانقدر، استفاده کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز

 فرهودی در جلسه‌ اطلاع رسانی برگزاری کنگره‌ سالمندی سالم گفت: این کنگره با هدف رسیدن به سالمندی سالم توسعه دانش در حوزه سالمندی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشوری و بین المللی برگزار می‌شود.

 وی افزود: این کنگره در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزار خواهد شد و بزرگترین رویداد علمی در حوزه سالمندی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌باشد که زمینه تبادلات علمی و بهره گیری از توانمندی‌ها و تجارب ارزشمند کشوری و جهانی را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمند کشور طی پنجاه سال گذشته در سنین ۶۰ سال به بالا ۶.۳ و ۶۵ سال به بالا ۶.۴ برابر شده است گفت: جمعیت کل کشور ۴.۲ برابر است که نشان می‌دهد جمعیت سالمند به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

فرهودی ادامه داد: اکنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که سرعت چند برابر آن در کشور نگران کننده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ ما سه برابر جمعیت فعلی سالمند داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت سالمندی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی دارد خاطرنشان کرد: مدیریت تبعات سالمندی نیازمند عزم عمومی و حاکمیتی است که به نوعی مسئولیت اجتماعی همگانی هم محسوب می‌شود. 

رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: این پژوهشکده سال ۱۳۹۵ با حساسیت به موضوع سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی با سه مرکز تحقیقاتی آغاز به کار کرد که اخیرا یک مرکز تحقیقاتی دیگر به این پژوهشکده اضافه شده است.

وی مرکز تحقیقات علوم اعصاب، روان پزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی و مرکز تحقیقات طب تلفیقی در سالمندی را از چهار مرکز زیر مجموعه این پژوهشکده برشمرد و بیان کرد: با برگزاری این کنگره سعی می‌کنیم نگاه جامعی به مقوله‌ سالمندی داشته باشیم و با درگیر کردن گروه‌های هدف در این زمینه حل مشکلات سالمندی را به ثمر برسانیم.

وی افزود: با تشکیل میزگرد‌هایی در ارتباط با سالمندی، هدف اصلی ما حساس سازی مسئله سالمندی در جامعه است که به این مقوله صرفا با نگاه مشکل و چالش نگاه نکرده بلکه به عنوان فرصتی برای سالم سپری کردن سالمندی صورت گیرد.

وی ارسال خلاصه مقالات را ۴۳۰ مورد، پروپوزال ۶۸، ایده ۴۹ و تجارب موفق را ۱۷ مورد اعلام کرد که بیشترین ارسال آثار از آذربایجان شرقی بوده اما از شهر‌ها و حتی کشور‌های دیگر هم به این کنگره آثار ارسال شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح بانوی توانا در یزد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز