Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، FATF توسط گروه جی ۷ساخته شد؛ گروه G7 همان G8 سابق است که حضور روسیه بعد از ماجرای اوکراین در آن به حالت تعلیق درآمد. این گروه از اجماع چند کشور تشکیل شده است که مبنای آن‌ها تبادل‌نظر در مورد مسائل بین‌الملل برای پیدا کردن راه‌کارهای مفید و موثر بود.

در ژوئیه سال ۱۹۸۹ توسط اجماع هفت‌کشور آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن،‌کانادا، آلمان برای مبارزه با پولشویی، گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) تعریف و سازمان‌دهی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است. هدف آن شامل تنظیم استانداردها و گسترش اجرای قوانین، تنظیم‌کننده معیارهای عملیاتی برای مبارزه با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریست‌ها و دیگر تهدیدات مربوط که امنیت سیستم یکپارچه مالی دنیا را برهم بزند،‌ است. اما در سال 2001 بعد از 11 سپتامبر آمریکا، گروه ویژه اقدام مالی نیز به پیشنهاد امریکا تن داده و فعالیت‌های خود را توسعه دهد. 

 در میان اظهارنظرها درباره موضوع داغ این روزهای محافل خبری، حتی گفته شد FATF ترکمنچای دوم است، برخی از دولتمردان معتقد هستند که با پذیرفتن fatf تبادل پولی و بانکی راه تبادل بانکی و مالی با سایر کشورها باز خواهد شد و و اگر این اتفاق رخ ندهد، سازوکارهای بانکی صورت نمی‌گیرد. برخی از تحلیگران نیز مطرح‌میکنند با fatf تنها برای دشمنان شفافیت به وجود می‌آورد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل هسته‌ای و بین امللی گفتگویی در گفتگو با خبرنگار الف می‌گوید: FATF به دنبال دسترسی تمام اطلاعات ایران است/گارانتی هم نمی‌دهد/ FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است.

در ادامه گفتگوی الف با این کارشناس سیاست خارجی را بخوانید:

*همانطور که می‌دانید، بحث تصویب FATF به مسئله اصلی کشور تبدیل شده و دولت معتقد است که اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی نپیوندد، کلیه بانک‌های دنیا با ایران قطع رابطه می‌کنند، تحلیل شما در این مورد چیست؟

همان‌طور که می‌دانید این توافق در سال ۱۹۸۹ شکل گرفت، توافقی بین الدولی تا بتواند کنترل، تبادل و بحث‌های پولی و بانکی بین المللی را با شفافیت دنبال کند، در سال ۲۰۰۱ زمانیکه حادثه سپتامبر به وجود آمد، آمریکا نقش پررنگ‌تری در این خصوص ایفا کرده و اهرم موثر کنترلی برای ۷هفت کشور که در راس آن خود آمریکا است بر تراکنش‌های مالی و در عرصه پولشویی با کشورهایی با آنها دچار چالش هستند و نیروهای مقابله با آمریکا را ساماندهی می‌کند، اتخاذ کرد.

مسئولیت در FATF مربوط به فرد آمریکایی است که در خزانه‌داری این کشور فعالیت دارد لذا FATF‌ به دنبال این است تا حلقه‌های مفقوده نظام کنترل غرب در آمریکا را پر کند.

*این‌طور قلمداد می‌شود که همه کشورها عضو FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی عضو این سازمان بین دولتی نیستند؟

این‌طور عنوان می‌کنند که همه کشورهای دنیا به جز ایران و کره‌شمالی عضو FATF نیستند در صورتیکه در مجموع یک چهارم (1/4 ) کشورهای دنیا عضو آن هستند و اگر چین و روسیه هم با FATF‌ همکاری ‌می‌کنند به دلیل این است که این دو کشور در تراز قدرت و موقعیتی در عرصه بین الملل قرار دارند که نمی‌توانند برای آنها مشکل ایجاد کنند.شما اگر به اختلافات آمریکا با روسیه و چین نگاه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

*آیا FATF به ایران در قبال عضویت گارانتی می‌دهد؟

FATF هیچ گارانتی به ایران نمی‌دهد. در واقع با پذیرفتن آن یک ریسمانی به بقیه ریسمان‌ها اضافه خواهد شد و ایران در همه حوزه‌ها محدود خواهد شد، چراکه معتقد هستم که آمریکایی‌ها از این طریق به دنبال این هستند تا به تمام اطلاعات ایران دست پیدا کنند.

در FATF به شما تضمین نمی‌دهد به طور مثال، تحریم‌های ثانویه آمریکا لغو شود، بلکه با اطلاعات دقیق‌تری که از شما کسب می‌کنند فشار بیشتری را به شما وارد می‌کنند، همانند برجام که باز هم به اطلاعات ما دست پیدا کردند.

بنابراین FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است و نه تنها ضمانتی نمی‌دهد بلکه مشکل هم برای شما ایجاد می‌کند، همانند حضور اروپایی‌ها در برجام که همچنان در برجام هستند اما کاری نمی‌توانند برای ما انجام دهند.

*برخی از تحلیلگران معتقد هستند که پذیرفتن FATF نوعی خود تحریمی است، تحلیل شما در این مورد چیست؟

FATF در بالای سر ساختارهای دولتی قرار دارد که بنده هم معتقد هستم که این خود تحریمی است و با فشارها از این طریق، دوباره نوعی اجماع بین المللی علیه ایران شکل خواهد گرفت. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در صحنه بین المللی تنها عمل می‌کند و این موضوع دوباره اجماع علیه ما را شکل میدهد.

ما همواره در عرصه بین المللی ثابت کرده‌ایم که خواستار مبارزه با تروریسم هستیم، لذا ابتدا باید به FATF اعتراض کرده و بگوییم که ابهاماتی در این خصوص مفاهیم وجود دارد و مفاهیم تروریسم و پولشویی مشخص شود و بعد به آن بپیوندیم. من قبول دارم که اگر به آن نیپوندیم مشکل برای ما به وجود خواهد آمد، اما پذیرفتن آن هم برای ما مشکلات را قانونمندتر می‌کند.

کشورهایی مثل آمریکا که با تجارت مواد مخدر در افغانستان، لندن برده داری انجام می‌دهد و همچنین بلژیک که روزانه صد میلیون تجارت الماس کثیف را انجام می‌دهد همه اینها متهم به پولشویی هستند اما قانونی در مورد آنها اعمال نمی‌شود و اطلاعاتی هم بیرون نمی‌آید.

*راهکار شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه دولتمردان کشور با توافقات خود کشور را دچار وضعیتی کرده‌اند که در فروش یک بشکه نفت مانده‌اند، و حالا با اصرار بر پذیرفتن FATF سعی دارند تا این برجام مرده را زنده کنید. تنها بحث غربی‌ها در این موضوع ایران است تا بتوانند با کسب اطلاعات بر فشار خود بیفزایند و به تمام اطلاعات ما دسترسی پیدا کنند و همه کشورها را از این طریق بر علیه ما اجماع کنند، بعد فکر کنند که با پذیرفتن آن کشور را چطور می‌توانند اداره کنند. من فکر می‌کنم نپذیرفتن آن بهتر از پذیرفتن آن است، چراکه همانطور که برجام و دیگر توافقات سودی برای ما نداشته است، مضررات این هم بیشتر از فوایدش خواهد بود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران