Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در پایگاه «رای الیوم» درخصوص مصافحه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نوشت: این اقدام در نوع خود اقدامی نادر و کم سابقه بود نه به دلیل شدت گرمی و روبوسی بلکه به این خاطر که شبکه های العربیه و الحدث بارها آن را پخش و اعلام کردند این اقدام در چارچوب احیای نقش عربی در پرونده سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه ها توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکردند.

وی در ادامه گفت: این اقدام وزیر خارجه بحرین پس از گذشت ۷ سال از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و اعمال فشار کشورهای عضو این اتحادیه به سایر کشورهای عربی برای پیروی از این تصمیم، طرح بحرین به شکل انفرادی نبوده بلکه به منزله آزمایشی از سوی عربستان بود زیرا استقبال شبکه العربیه که در تحریک علیه مقامات سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت سوریه در صف اول قرار داشت تصادفی نیست.

در مورد این اتفاق نکاتی وجود دارد که عبارتند از:

۱- بحرین بدون چراغ سبز عربستان و امارات دست به چنین اقدامی نمی زند، با توجه به اینکه تقریبا در بحران سوریه از نظر سیاسی، نظامی و مالی نقش کمتری در بحران سوریه داشته است بعید نیست که وزیر خارجه بحرین مامور به انجام این کار شده است و هدف از آن ایجاد زمینه برای گفتگو و تماس با سوریه است.

۲- این اتفاق پس از نشست محرمانه وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت، نشستی که هدف آن فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست سران کشورهای مذکور در ژانویه با هدف تشکیل ناتوی عربی است.

۳- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه در ایستگاه پایانی خود است، ائتلاف آمریکا شکست خورده، بقای بشار اسد و نظام سوریه قطعی است و موضوع بازپس گیری ادلب توسط ارتش سوریه چند روز یا در نهایت چند هفته بیشتر طول نخواهید کشید.

عطوان در ادامه با اعلام اینکه اقدام وزیر خارجه بحرین شاید تلاشی برای دور کردن سوریه از محور مقاومت به رهبری ایران باشد گفت که عربستان سعودی بیش از ۱۰ میلیارد دلار به بشار اسد پیشنهاد کرد که در مقابل آن از ایران دور شود.

وی در پایان تأکید کرد که سران سوریه در بهترین روزهای خود بسر می‌برند و توانسته‌اند بر ۸۰ درصد از خاک خود مسلط شده، بمب انفجاری ادلب را در دامن ترکیه انداخته‌اند و کشورهای عربی که از سرکرده‌های مسلح برای سرنگونی دمشق حمایت می‌کردند، امروز در تلاش هستند که دل سوریه را به دست آورند.

کد خبر 4417560

منبع: مهر

کلیدواژه: سوریه عبدالباری عطوان ولید المعلم ایالات متحده آمریکا ایران عراق سوریه روسیه رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ فلسطین عربستان سعودی ترکیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد افغانستان آلمان انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه انگلیس: اسراییل تصمیم به اقدام علیه ایران گرفته

وزیر خارجه انگلیس که به اسراییل سفر کرده، امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با "اسحاق هرتزوگ" رییس جمهوری اسراییل، از تصمیم رژیم تل آویو برای پاسخ به حمله تلافی جویانه اخیر ایران به اسراییل خبر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از اسکای نیوز، دیوید کامرون که به همراه همتای آلمانی خود امروز با اسحاق هرتزوگ دیداری سه جانبه داشت، پس از دیدار خود در جمع خبرنگاران از تصمیم رژیم تل آویو برای اقدام علیه ایران در پی حمله تلافی جویانه بامداد یکشنبه ایران به اسراییل خبر داد.

کامرون به خبرنگاران گفت:" واضح است که اسراییل تصمیم گرفته است در پاسخ به حمله ایران علیرغم درخواست انگلیس برای خویشتنداری، اقدام کند."

هرتزوگ نیز در جمع خبرنگاران از بریتانیا و آلمان به خاطر آنچه که "ایستادگی قوی در کنار اسراییل در مواجهه با حمله ایران" خواند، تشکر کرد.

هرتزوگ گفت: "تمام جهان باید قاطعانه و سرسختانه علیه تهدید ناشی از رژیم ایران که به دنبال تضعیف ثبات کل منطقه است، کار کند."

او افزود: " اسراییل در تعهد برای دفاع از مردم خود صریح است."

رسانه های انگلیس گزارش داده اند که کامرون برای متقاعد کردن مقامات رژیم اسراییل به منظور عدم واکنش علیه ایران یا دستکم واکنشی محدود، به تل آویو سفر کرده است.

ایران پس از حمله روز 13 فروردین اسراییل به ساختمان کنسولگری خود در شهر دمشق در بامداد 26 فروردین با شلیک دهها فروند پهپاد و موشک های کروز و بالستیک در عملیاتی محدود و حساب شده، چند مکان نظامی و امنیتی حساس رژیم اسراییل را که در حمله روز 13 فروردین این رژیم علیه کنسولگری نقش مستقیم داشتند، مورد اصابت قرار داد.

مقامات ایران پس از آن حمله تهدید کرده اند در صورتی که اسراییل بخواهد تعرضی به خاک ایران یا ضربه ای به منافع ایران در منطقه بزند، با پاسخی سهمگین تر و شدیدتر مواجه خواهند شد.

در جریان عملیات " وعده صادق" ایران که بامداد روز یکشنبه هفته جاری علیه اسراییل صورت پذیرفت، بسیاری از کشورهای غربی و دولت های عربی منطقه از جمله فرانسه، انگلیس، آمریکا و اردن و امارات و عربستان سعودی در زمینه پدافند هوایی و یا در حوزه اطلاعاتی با رژیم اسراییل همکاری کردند تا حداقل آسیب را از ناحیه پرتابه های ایران متحمل شود؛ اما با این وجود و بنا به اعتراف قطره چکانی مقامات اسراییلی و غربی، موشک های بالستیک ایرانی در نهایت توانستند از چندین حلقه رینگ پدافندی پیشرفت هعبور کرده و به طور دقیق پایگاه های هدف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهند.
ایران اعلام کرده در عملیات "وعده صادق" قصد ایجاد تلفات گسترده در اسراییل نداشته است اما در صورتی که شرارت رژیم اسراییل ادامه یابد و رژیم تل آویو بخواهد دست به ماجراجویی نظامی علیه ایران بزند، این بار ملاحظات عملیات سابق را نخواهد داشت و سریع و قاطع پاسخ نظامی مستقیم خواهد داد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هشدار فرمانده بلندپایه ارتش به اسرائیل : خطا کنید با سوخو ۲۴ جواب می‌گیرید رئیسی : کوچک‌ترین تعرض اسرائیل به خاک ایران به برخوردی سهمگین منجر می‌شود موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی 

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر
  • نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • برگزاری نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشورهای اسلامی
  • تاکید ایران و امارات بر توقف جنایت اسرائیل در غزه
  • روایت ابوظبی از رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • امیرعبداللهیان: پاسخ ما به ماجراجویی اسرائیل شدید خواهد بود
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • وزیر خارجه انگلیس: اسراییل تصمیم به اقدام علیه ایران گرفته