Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@19:23:58 GMT

مازندران پیر شد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۶۶۱۳۹

مازندران پیر شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی 12 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران را سالمندان تشکیل می دهند.
بر اساس تعاریف استاندارد جهانی، هر جامعه ای که جمعیت سالمندش بیشتر از 12 درصد باشد به آن جامعه پیر می گویند.
استان گیلان با 13 درصد جمعیت سالمند، رتبه نخست کشور را دارد و میانگین نسبت جمعیت سالمند در کشور هم 9 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر چه وجود جمعیت قابل توجه سالمند در یک جامعه نشانگر افزایش امید به زندگی در آن است، ولی استانداردهای جهانی بر کیفیت زندگی سالمندی هم به عنوان دیگر شاخصه های مثبت در این زمینه تکیه می کنند.
مدیرکل بهزیستی مازندران روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز سالمند در جمع تعدادی از سالمندان ساری گفت: سالمندی افزایش امید به زندگی است و افزایش سن انسان ها جزو افتخارات بشر است و گویای این واقعیت است که تمام تلاش ها در مسیر بهبود کیفیت زندگی و آسان تر شدن زندگی برای افزایش طول عمر موفقیت آمیز بوده است.
سعید آرام افزود: اما سالمندی و افزایش طول عمر با یکسری مشکلات نیز همراه است که رفع آنها با هدف افزایش کیفیت زندگی در سالمندی را ضروری می کند.
وی تاکید کرد: برابر پیش بینی های صورت گرفت تا هشت سال دیگر جمعیت سالمند کشور به بیشتر از 10 درصد خواهد رسید و به همین نسبت هم جمعیت سالمند مازندران بیشتر خواهد شد و به عبارتی تا آن زمان احتمالا از هر پنج نفر جمعیت استان یک نفر پا به سالمندی می گذارد.
برآوردهای جهانی نیز حاکی از حرکت غیرمتعادل جمعیت جهان به سمت سالمندی است به این معنا که رشد جمعیت کشورها کمتر از رشد جمعیت سالمندان آن است. برای ایران هم رشد جمعیت سالمندی 2.6 درصد برآورد شده که یک درصد بیشتر از رشد 1.6 درصدی جمعیت است.
استان مازندران به خاطر وضعیت آب و هوایی و وفور نعمت و چالش کمتر برای پیرسنی ، یکی از میعادگاههای سالمندان کشور در برنامه ریزی برای زندگی در این دوران است که این موضوع هم جمعیت بومی و هم بخشی از غیربومیان را شامل می شود.
مازندران یکی از استان های رتبه دار مهاجر فرست است با این تفاوت که مهاجران آن که عمدتا نخبگان و تحصیل کردگان هستند، پس از رسیدن به سن بازنشستگی و پا گذاشتن به سن سالمندی به موطن خود باز می گردند.
سالمند در تعریف جهانی به افراد بالای 60 سال گفته می شود و در این سن افراد علاوه بر وضعیت ظاهری و فیزیکی، دچار تغییرات ذهنی ، روانی و اجتماعی نیز می شوند و در زمینه اقتصادی هم وضعشان دچار تغییرات خاص می شود.
مدیرکل بهزیستی مازندران نبا اشاره به همین تغییرات ، گفت: زمانی که جمعیت سالمند در جامعه ای افزایش می یابد باید برای رفع مشکلات و چالش هایی که به دنبال می آورد، برنامه ریزی شود.
وی افزود: آموزش مهارت های دوران سالمندی امر بسیار مهمی است، برای این که حدود پنج درصد سالمندان ما کاملا وابسته هستند اما در کل تنها 18 درصد سالمندان یعنی حدود 70 هزار نفر از سالمندان استان به خدمات ویژه نیاز دارند.
** پیش افتادن از برنامه ششم در سالمندی
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 25 درصد سالمندان را باید تحت پوشش حمایت های سالمندی قرار دهیم که اکنون در اولین سال آغاز این برنامه، این رقم در مازندران 50 درصد است که نشان می دهد از برنامه جلوتر هستیم.
وی افزود: سالمندی از جمله دورانی است که باید زمینه های ارایه خدمات و برنامه ریزی ها برای آن از قبل صورت گیرد. جمعیت سالمند در 10 سال گذشته رشد سه برابری داشته که این نشان می دهد از الان باید به فکر سالمندان آینده باشیم .
آرام تاکید کرد: برنامه ریزی درست از الان و دوران جوانی باید سالمندی را هم شامل شود، اما مهم ترین رویکردی که در سالمندی دنبال می کنیم توسعه نگاه از خدمات فردی به سمت خدمات اجتماعی جمعی است. امروزه جامعه به دنبال استفاده از ظرفیت سالمندان به عنوان گنجینه های دانش در پیشبرد اهداف جامعه است.
وی افزود: باید از الان شرایطی برای مشارکت فعال اجتماعی سالمندان داشته باشیم و نگاهمان را از ارائه خدمات مراقبتی به سمت خانواده به جای مراکز شبانخ روزی هدایت کنیم.
مراسم روز جهانی سالمند در ساری با حضور بیش از 300 سالمند شهرستان های بابل و ساری و دیگر شهرها برگزار شد .
مازندران دارای سه مرکز نگهداری از سالمندان است که 2 مرکز در ساری و یک مرکز نیز در شهر بابل قرار دارد و از حدود 280 سالمند استان نگهداری می کند.
7335/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز استان گیلان جامعه خانواده طول عمر نخبگان اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به طرح ویژه در مصارف خانگی و تجاری گفت: طبق تفاهم نامه با همراه اول و شرکت توزیع برق کشور پویش «با انرژی» از ۱۵ اردیبهشت به راه افتاده است که در این طرح ویژه در صورت صرفه جویی ۱۵ درصدی در ۲۱ هفته جوایز نفیسی از جمله ۱۵۰ خودرو دنا و ۲۰۷، لوازم خانگی و اینترنت به حکم قرعه به مشترکین اهداء خواهد شد.

مصطفی بابایی ۱۶ اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران عضو انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که در دفتر انجمن واقع در چالوس برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت از محمودآباد تا رامسر را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: در مجموع دارای ۷۲۰ هزار مشترک شامل ۲۴ شهر و ۹۵۳ روستا هستیم.

وی با بیان اینکه دو میلیارد و ۸۱۴ میلیون کیلووات ساعت فروش انرژی در طول سال ۱۴۰۲ این شرکت بوده است، افزود: در مجموع ۸۴ درصد مشترکان خانگی، ۹ درصد سایر مصارف، چهار درصد عمومی، ۲ درصد کشاورزی و یک درصد صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه تابستان ۱۴۰۰ به لحاظ خاموشی‌های برنامه ریزی شده سال سختی به لحاظ خاموشی بود، تصریح کرد: با آمدن دولت سیزدهم و تعامل سه قوه و همکاری مشترکین، تابستان‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بدون اعمال خاموشی سپری شد و برای امسال نیز برنامه داریم تا تابستان بدون خاموشی سپری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران از روند کاهشی تلفات از سل ۹۵ تاکنون خبر داد و گفت: این روند در یکی دو سال اخیر قابل توجه بوده است به طوری که یک درصد معادل ۳۰ میلیون کیلووات ساعت به ارزش ۱۶.۵ میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

بابایی از هوشمندسازی ۳۹ هزار و ۵۰۰ کنتورمشترکین به‌خصوص مشترکین بزرگ و سه فاز خبر داد و افزود: از این مجموع بیش از ۳۲ هزار مربوط به دو سال اخیر بوده است و هوشمند سازی تک فازها در برنامه قرار دارد.

طرح بهارستان گام بزرگ اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های برق روستایی

وی طرح بهارستان را در راستای اصلاح، بهینه سازی و توسعه شبکه‌های برق‌های روستایی از مهم‌ترین اقدامات برشمرد و یادآور شد: ‌طی دو سال ۶۲۱ روستا شامل طرح بهارستان شدند که معادل پنج سال عملکرد شرکت توزیع برق غرب مازندران است.

این مسئول با اشاره به آغاز تبدیل سیم به کابل خودنگهدار با هدف کاهش سرقت از سال ۸۸ تاکنون، افزود: طی ۱۲ سال دو هزار و ۲۸ کیلومتر سیم به کابل انجام شد اما در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هزار و ۸۴۸ کیلومتر با صرف هزینه ۵۶۲ میلیارد تومان انجام شد.

بابایی، بزرگترین چالش بر سر راه شرکت توزیع برق را عدم امکان فروش انشعاب به ساخت و سازهای غیر مجاز عنوان کرد و افزود: این موضوع منجر به انشعابات غیر مجاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار انشعاب فاقد کنتور یا همان غیر مجاز جمع‌آوری می‌شود، همچنین پنج هزار کنتور دستکاری شده نیز کشف می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به الزام ادارات مبنی بر کاهش مصرف ۳۰ درصدی برق، گفت: هر مشترک برقی در سال گذشته در صورت کاهش مصرف تا ۲۰ برابر پاداش گرفت و در مجموع ۳۰۴ هزار مشمول پاداش شدند.

طرح ویژه پویش «با انرژی» همراه با جوایز نفیس از ۱۵ اردیبهشت ماه

بابایی به طرح ویژه در مصارف خانگی و تجاری اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم نامه با همراه اول و شرکت توزیع برق کشور پویش «با انرژی» از ۱۵ اردیبهشت به راه افتاده است که در این طرح ویژه در صورت صرفه جویی ۱۵ درصدی در ۲۱ هفته جوایز نفیسی از جمله ۱۵۰ خودرو دنا و ۲۰۷، لوازم خانگی و اینترنت به حکم قرعه اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • دفاع «بانکی» از قانون جوانی جمعیت/ رشد نرخ باروری در ۱۴ استان
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • زمین ۹۰ درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن گناباد تامین شد
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور