Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی همدمی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی سرشماریهای نفوس و مسکن سال 1390 و سال 1395 نشان داد جمعیت روستایی خراسان رضوی از یک میلیون و 671 نفر به یک میلیون و 733 هزار نفر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: هیاتهای اندیشه ورز روستایی یا شوراهای توسعه روستایی در خراسان رضوی از سال 1392 و در پی ابلاغ معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به استانداریها در بیشتر روستاهای بالای هزار و 500 نفر جمعیت شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: این هیاتها متشکل از روستازادگان ساکن و غیرساکنی بودند که از نظر مالی و ارتباطی قدرتمند به شمار رفته و به اجرای طرحهای اقتصادی در روستا کمک کردند.
وی افزود: وقتی سرمایه گذاری در روستاها اتفاق می افتد و اشتغال شکل می گیرد مهاجرت کمتر رخ داده و جمعیت روستایی تثبیت می شود. هیات اندیشه ورز علاوه بر کارهای اقتصادی در امورات فرهنگی و اجتماعی روستا نیز باعث توسعه شد و این شاخصها در ماندگاری جمعیت نقش مهمی ایفا کرد.
همدمی نژاد ادامه داد: به عنوان مثال هیات اندیشه ورز روستایی مانند 'اسجیل' شهرستان چناران با جلسات و تشکیل کمیته های مختلف سند توسعه ای برای روستای خود تدوین و طرحهای اولویتدار را شناسایی و اجرا کرد.
وی گفت: هیات اندیشه ورز روستایی مانند فروتقه از توابع شهرستان کاشمر نیز حمام فرسوده قدیمی این روستا را به مجموعه ورزشی و یخبندان قدیمی آن را تبدیل به مجموعه گردشگری کرد. همچنین اقدامات مبتنی بر تثبیت حق آبه روستا انجام داد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی افزود: هیات اندیشه ورز روستای فروتقه سالنی با ظرفیت 100 نفر را در روستا ایجاد و آن را تبدیل به محل برگزاری جلسات مرکز راهبردی توسعه روستا کرد.
وی ادامه داد: همچنین هیات اندیشه ورز فروتقه باعث شد تیمهای ورزشی این روستا به انجام کارهای اقتصادی نیز بپردازند و هزینه های ورزشی خود را تامین کنند بطوری که اکنون فعالان اقتصادی این روستا پنجره های دوجداره ساخته و حتی آنها را صادر می کند.
او گفت: 'هیات اندیشه ورز' نهاد رسمی نیست که برای اعضایش حکم صادر شود بلکه در واقع این هیات اتاق فکر روستا به شمار می رود و به صورت خودجوش از سوی مردم شکل می گیرد. شوراهای اسلامی در روستاها را نیز می توان به عنوان هیات اندیشه ورز روستایی در نظر گرفت که اعضای آن از مردم روستا و صاحبان فکر و اندیشه مناطق روستایی هستند.
همدمی نژاد افزود: افراد حضور یافته در هیاتهای اندیشه ورز روستایی اغلب کسانی هستند که سالها قبل به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند اما دوباره به روستا و محل زندگی خود بازگشتند و به افرادی موثر در روستا مبدل شدند.
وی همچنین گفت: با این حال توزیع میزان رشد جمعیت روستایی خراسان رضوی طی این سالها متناسب نبوده و در برخی شهرستانهای استان رشد جمعیت روستایی منفی بوده است. مهاجرت معکوس در استان بطور عمده مربوط به روستاهایی است که در اطراف کلانشهر مشهد یا شهرهای بزرگ قرار دارند. اهالی روستا پس از مهاجرت چندساله به دلیل افزایش هزینه های شهرنشینی دوباره به محل زندگی خود بازگشته اند اما رفت و آمد خود را به شهر حفظ کرده اند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی افزود: با این حال جمعیت روستایی برخی شهرستانهای استان به ویژه در نقاط مرزی و محروم ظرف پنج سال اخیر رشد منفی داشته و روستاییان به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند.
وی گفت: آنچه توسعه را در روستا متوقف کرده و باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود نبود اتاق فکر یا افراد موثر در آن مناطق است وگرنه دولت زیرساختهایی مانند آب، برق و گاز را در عمده روستاها ایجاد کرده است.
7489/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز افزایش جمعیت خراسان رضوی شهرنشینی گردشگری نهاد ریاست جمهوری اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت

سعید خسروجردی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: سال گذشته افزون بر ۶ میلیون و ۷۴۲ هزار قطعه جوجه ریزی در ۱۲۹ مرغداری فعال این شهرستان برای تولید این میزان گوشت مرغ صورت گرفته بود.

او افزود: تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران شهرستان، از عوامل اقبال این قشر تولید کننده به افزایش جوجه‌ریزی بود که موجب رشد تولید گوشت مرغ و عرضه آن در بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی در داورزن در ۲ سال اخیر با فعال شدن پنج واحد مرغداری با ظرفیت ۳۵ هزار قطعه و ایجاد ۲ واحد مرغداری جدید با ظرفیت ۸۰ هزار قطعه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود امسال بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان غربی خراسان تولید شود.

خسروجردی بیان کرد: از سویی بزرگترین مرغداری غرب خراسان با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه که سال ۱۴۰۱ در شهرستان داورزن پروانه تاسیس گرفته بود اکنون با تکمیل مراحل ساخت و تجهیز، پروانه بهره برداری خود را دریافت کرده است و به زودی با آغاز فعالیت جوجه ریزی، توان تولید مرع این منطقه را افزایش قابل توجهی خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴