Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@17:22:32 GMT

تلنبار فرصت‌ها پشت مرز بی‌‌انصافی‌

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۶۶۵۲۷

تلنبار فرصت‌ها پشت مرز بی‌‌انصافی‌

این روزها روند صادرات بازارچه مرزی خراسان رضوی با اخلال مواجه شده، این در حالی است که دو کشور همسایه و دوست تعلل در ایجاد بازارچه‌های مرزی بیشتر می‌کنند و گاه دست به اعمال محدودیت می‌زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های مهم از نظر اقتصادی که با دو کشور همسایگی دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از موئلفه‌های رشد اقتصادی در شهر‌های مرزی استان، ایجاد بازارچه‌های مرزی است؛ در حال حاضر دو بازارچه مرزی دوغارون و باجگیران در شهر‌های مرزی مشغول به فعالیت هستند که گاه دستخوش تغییراتی می‌شوند.

روابط میان کشور‌ها و مناصبات سیاسی و اقتصادی بازارچه‌های مرزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در درجه نخست کار و مشغله مرزنشین‌ها که چشم به صادرات کالا‌ها را دوخته‌اند، تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پیام‌های مردمی مبنی بر کاهش رونق صادرات در بازارچه‌های مرزی ما را بر آن داشت که گفت‌و‌گویی با رسولیان، معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی داشته باشیم تا در مورد آخرین وضعیت بازارچه‌های مرزی اطلاع یابیم.



مشروح گفت‌و‌گو به شرح ذیل است:

بازارچه مرزی دوغارون جزو منحصر به فرد‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور از نظر صادارات است.

در این بازارچه صادرات به دو شیوه صورت می‌پذیرد، نخست صادرات محصولات نفتی که با قیمت جهانی صورت می‌پذیرد و دیگری صادرات کالا‌های صنعتی، مصرفی، ساختمانی و مواد شیمیایی است.

ترکش اعتصاب کامیون‌داران افغان بر رونق بازارچه دوغارون

با وجود آنکه بازارچه دوغارون توانسته اشتغال برای ۴۵۰ نفر را ایجاد نمیاد، به طور مقطعی به دلیل اعتصاب کامیون‌داران افغانی،‌ جا‌به‌جایی کالا صورت نمی‌پذیرفت، این در عین حالی است که صادرات در بازارچه‌های مرزی خراسان افزایش چشم‌گیری داشته است.

ما سوخت را به خودرو‌های افغانی که وارد بازارچه‌های مرزی می‌شوند، عرضه می‌کنیم که این امر قاچاق سوخت را کاهش داده و نیاز طرف مقابل را تامین می‌کند.



اعمال محدودیت دریافت کالا از بازارچه مرزی باجگیران

در خصوص بازارچه مرزی باجگیران بایستی اعلام کنیم که در این بازارچه مرزی با اعمال محدودیت‌های ترکمن‌ها مواجه شده‌ایم؛ در گذشته هر ترکمن که به بازارچه وارد می‌شد می‌توانست ۶۰ کیلوگرم کالا را به ترکمنستان ببرد ولی در حال حاضر این میزان به ۱۰ کیلوگرم ‌کاهش یافته است و به تبع آن صادرات را با روند کاهشی و منفی رو‌به‌رو کرده است.

این اقدام در چند ماه اخیر صورت پذیرفته است، جلسه‌ای در بازارچه میان معاون وزیر صنعت و معدن و معاون وزیر بازرگانی ترکمنستان برگزار شده است و امیدواریم بتوانیم عملکرد بازارچه را افزایش دهیم.

صادرات ایران از بازارچه مرزی باجگیران و دوغارون ۱۲۹ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۲۱۶ دلار بوده و نسبت به سال گذشته این دو بازارچه ۱۳۸ درصد رشد صادرات داشته است.



دست رد افغان‌ها و ترکمن‌ها به سینه بازارچه‌های مرزی

در خصوص وعده‌‌های اعلام شده برای ایجاد بازارچه‌های مرزی بیشتر در استان بایستی به این نکته توجه کرد که احداث بازارچه فرایندی دو طرفه است و ما به تنهایی نمی‌توانیم این عمل را انجام دهیم؛ بازارچه‌ای مرزی‌ در منطقه سنگان به همسایگی افغانستان ایجاد کرده و ساختمان و امکانات تامین محصولات را نیز فراهم آورده بودیم ولی به دلیل عدم همکاری افغان‌ها این بازارچه راه اندازی نشده است.

درخواست‌هایی برای ایجاد بازارچه مرزی به همسایگی ترکمنستان در شهر‌های درگز، کلات و سرخس داده‌ایم ولی تاکنون نتوانسته‌ایم موافقت ترکمن‌ها را کسب‌ کنیم.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری

غلامعلی حیدری در نشست کارگروه تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت ایجاد بازارچه‌های موقت عرضه مستقیم کالا‌های اساسی با قیمت ۱۵ درصد زیر قیمت بازار و نقش آنها در کنترل و کاهش تورم در استان گفت: راه‌اندازی این بازارچه‌ها در تمام ۴۳ شهر این استان در دستور کار قرار دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پارسال با پیگیری‌های انجام شده بازارچه‌های موقت در ۲۴ شهر این استان دایر شد.

وی افزود: برپایی بازارچه‌های موقت، نمایشگاه‌ها و روز بازار‌ها در کاهش نرخ تورم استان نقش بسزایی داشته است و این سیاست به برای امسال نیز در دستور کار دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار دارد.

حیدری گفت: با توجه به نقش بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا‌های اساسی در تامین کالا‌های مورد نیاز و همچنین رضایت مردم تلاش می‌شود این بازارچه‌ها از موقتی به دائمی تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید

بازارچه‌های دائمی باید در چهارمحال و بختیاری دایر شود

وی ادامه داد: تلاش می‌شود با رصد بازار و ذخیره‌سازی مناسب کالا‌های مورد نیاز مردم تامین و هرگونه کمبودی در خصوص تامین کالا‌های اساسی در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین بر ضرورت نظارت کامل از سوی دستگاه‌های نظارتی با هدف پیشگیری از هرگونه احتکاری از سوی برخی افراد سودجو تاکید کرد.

حیدری بر ضرورت نظارت کافی و لازم بر داروخانه‌ها و رفع هرگونه کمبود در خصوص دارو‌های مصرفی و مورد نیاز، تامین قطعات یدکی و همچنین لاستیک خودرو و بنگاه‌های املاک و مسکن در استان تاکید کرد.

وی گفت: فرمانداران و اعضای کمیسیون اقتصادی نسبت به برقراری نمایشگاه‌های فصلی اهتمام ورزند و تولیدات خانگی را در این بازار‌ها با قیمت مناسب به دست مردم برسانند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خرید و فروش مسکن نهضت ملی در بنگاه‌های املاک خلاف قانون است و باید با نظارت از این اقدام پیشگیری شود.
حیدری با تاکید بر نظارت کامل و لازم در خصوص تامین شکر مورد نیاز صنف و خانوار اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی امکانات لازم برای خرید گندم و همچنین تامین به موقع مطالبات کشاورزان و گندمکاران را فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری