Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، حمیده نامور گفت: اسید‌های چرب ضروری گروهی از اسید‌های چرب هستند که بدن قادر به ساختن آن‌ها نیست و باید از طریق غذا تأمین شوند، این اسید‌های چرب نه تنها از قلب، رگ‌ها، سیستم دفاعی و عصبی بدن محافظت می‌کنند بلکه در اموری نظیر ساخت و ترمیم غشای سلولی، تنظیم ضربان قلب، فشار خون، تشکیل سلسله اعصاب و کامل شدن سیستم عصبی کودکان نقش دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کمبود برخی انواع اسید‌های چرب باعث بروز ناراحتی‌های جدی مانند سکته قلبی، سرطان، مقاومت به انسولین، آسم، بیماری لوپوس، اسکیزوفرنی، افسردگی، افسردگی‌های پس از بارداری، پیری زودرس، گرفتگی عروق، چاقی، دیابت، ارتروز و آلزایمر می‌شود.

نامور گفت: اهمیت رسیدن اسید‌های چرب به بدن انسان، محققان را در سراسر دنیا وادار کرده است تا به شناسایی گیاهان و غذا‌هایی بپردازند که اسید‌های چرب ضروری در آن‌ها قابل توجه است و اندازه‌گیری و استخراج اسید‌های چرب آن‌ها را به شیوه‌های مختلف انجام داده‌اند.

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: میوه و هسته سنجد به لحاظ دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کلسیم و فیبر برای سلامت انسان بخصوص بانوان فواید زیادی دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر میوه سنجد، هسته این میوه نیز دارای مواد مغذی است، گفت: از مواد مغذی مفید در هسته سنجد می‌توان به اسید‌های چرب اشاره کرد، اسید‌های چرب در عملکرد بهینه سلول‌های بدن نقش بسزایی دارند، بدن به واسطه عدم توانایی در سنتز اسید‌های چرب نیازمند جذب این اسید‌ها از منابع غذایی است، هسته سنجد می‌تواند یکی از منابع تأمین کننده اسید‌های چرب برای بدن انسان باشد.

نامور افزود: در این تحقیق برای استخراج اسید‌های چرب هسته سنجد از روش سیال فوق بحرانی در استخراج ترکیبات روغنی هسته سنجد استفاده شد که این روش برای نخستین بار صورت گرفته است، البته این موضوع با روش اولتراسوندپا در دنیا انجام شده است.

وی گفت: در روش سیال فوق بحرانی، با بهره‌گیری از سیال «دی اکسید کربن» که نه تنها سمی نیست، بلکه ارزان و بدون تأثیر نامناسب بر کیفیت مواد غذایی است، روغن هسته سنجد استخراج شد، پس از آن با استفاده از دستگاه GC اقدام به استخراج اسید‌های چرب روغن حاصل از هسته سنجد شد.

نامور افزود: نتایج حاصل از این تحقیق نشان از وجود ۵ اسید چرب، شامل استاریک، پالمتیک، اولئیک، لینولئیک، لینولنیک در هسته سنجد داشت و میزان دو اسید چرب اولئیک و لینولنیک بیش از سایر اسید‌های چرب هسته سنجد بود.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی شرایط عملیاتی در استخراج ترکیبات روغنی هسته سنجد با استفاده از سیال فوق بحرانی (دی اکسید کربن)» به راهنمایی دکتر سیما عسکری انجام شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: استخراج هسته سنجد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اسید چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۷۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران بهاری و لطافت آب و هوای استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ سامانه بارشی درمناطق مختلف استان  فعال است ومیزان بارش ها درنواحی کوهستانی البرز بیشتر . بااین شرایط احتمال سیلابی شدن رودخانه ها و خطر ریزش سنگ درمناطق کوهستانی وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: عدم توقف و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، لایروبی کانال ها و آبراهه‌ها، محکم کردن سازه‌های موقت و تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از خسارت های ناشی از وزش باد شدید ضروری است.

شهروندان باتوجه به لغزندگی جاده ها از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • بارش باران بهاری و لطافت آب و هوای استان
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • جنایت هولناک در لواسان؛ کشف جسد در بشکه اسید
  • ماجرای کشف جسد در بشکه چه بود؟
  • اعترافات قاتلی که جنایت را انکار می‌کرد | پشت پرده کشف جسد در بشکه چه بود؟
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • یک ترکیب رویایی برای پوست