Web Analytics Made Easy - Statcounter

عوامل طبیعی و عملکرد نادرست انسان در محیط زیست، اثر مخرب فرسایش خندقی را در گلستان شتاب داده است.


 

برخی خندق‌ها در این استان منجر به دوپاره شدن یک روستا، قطع راه ارتباطی یک روستا با اراضی کشاورزی و خسارت‌های مشابه دیگر شده که اگر برنامه‌ای برای مهار آنها وجود نداشته باشد، تبعات اجتماعی ناشی از هدر رفتن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی مناطق گوناگون استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرسایش خندقی از جمله انواع فرسایش آبی و تشدید شونده‌ای است که بروز و گسترش آن موجب تغییرهای بارز در زمین و پسرفت آن می‌شود. خندق‌ها کانال عمیقی در جهت شیب هستند که به طور عمومی به وسیله روان آب به وجود می‌آیند و اغلب جریان دائمی ندارند و به عواملی مانند زمین شناسی، خاک، اقلیم، پوشش گیاهی و پستی و بلندی بستگی دارند.
پر شدن مخازن سدها، کاهش ظرفیت انتقال آبراهه‌ها و تخریب اراضی کشاورزی پایین دست از پیامدهای دیگر این نوع از فرسایش است.
«محمد عباسی»، کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از وجود 2 هزار و 400 خندق کوچک و بزرگ در مناطق شمال و شرق استان خبر داد و گفت: طول برخی از این خندق‌ها بیش از 200 متر و عمق بیش از 20 متر است و همچنان در حال گسترش و افزایش هستند. این نوع از فرسایش قابلیت‌های اقتصادی خاک را از بین برده و حاصلخیزی آن را نابود می‌کند و در نهایت به بروز آسیب‌های اجتماعی مانند مهاجرت‌های گسترده می‌انجامد. تغییر رژیم بارش و تغییر الگو از باران‌هایی با شدت کوتاه به بارش‌های کوتاه اما با حجم بیشتر موجب پاشیده شدن ذرات خاک در لحظه برخورد قطرات آب شده و شروعی برای یک فرسایش بزرگ و وسیع‌تر است.
وی گفت: در پی این گونه بارش‌ها، ذرات مستعد خاک دانه‌ها از سطح خاک جدا و به مناطق پایین دستی منتقل می‌شود که اگر نتوان در زمان مناسب جلوی این گونه فرسایش‌ها را گرفت، امکان ایجاد خندق‌های بزرگ و کوچک غیرممکن نیست. استفاده از ادوات زراعی در مراحل اولیه فرسایش می‌تواند خاک را تسطیح و به شرایط اولیه برگرداند اما بی‌توجهی به این پدیده و نبود برنامه‌های جامع برای مدیریت خندق‌ها می‌تواند منجر به افزوده شدن بر تعداد و طول، عرض و عمق این پدیده‌ها شود.
عباسی ادامه داد: برخی خندق‌ها در گلستان منجر به دوپاره شدن یک روستا، قطع راه ارتباطی یک روستا با اراضی کشاورزی و خسارت‌های مشابه دیگر شده که اگر برنامه‌ای برای مهار این خندق‌ها وجود نداشته باشد، تبعات اجتماعی ناشی از هدر رفتن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، مناطق گوناگون استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. البته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از سال‌های گذشته و با هدف کاهش این خسارت‌ها اقدام به ایجاد بندهای خاکی به‌عنوان مؤثرترین عامل جلوگیری از حرکت و رشد خندق‌ها در مناطق گوناگون استان کرد که نتایج مثبت حاصل از آن به افزایش بازدهی زمین‌ها و اراضی کشاورزی منجر شد.
«عبدالرحیم لطفی» معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: امکان اجرای طرح‌های پیشگیرانه برای بیش از 2هزار خندق گلستان با اعتبارهای کنونی وجود ندارد اما تلاش می‌کنیم با اولویت‌بندی و ساخت سازه‌های مناسب در حاشیه مناطق مسکونی از بروز خسارت این پدیده‌ها به جوامع انسانی و اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم.
لطفی ادامه داد: احداث بندهای خاکی در گلستان برای مهار خندق‌ها از سال 78 آغاز شد که تاکنون 172 عدد از این سازه‌ها در مناطق گوناگون ساخته شده است. امسال هم عملیات ساخت 8 بند خاکی برای مهار خندق‌ها در گلستان آغاز شده که در صورت تزریق بیشتر اعتبارات امکان ساخت حداقل 15 بند خاکی دیگر نیز وجود دارد.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: در کنار اجرای این طرح‌های عمرانی، بوته کاری و توسعه پوشش گیاهی در مناطق بالادستی هم در اولویت قرار دارد که توسعه آن می‌تواند منجر به تثبیت هرچه بیشتر خاک و کاهش امکان ایجاد خندق‌ها در پایین دست شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۸۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی هرمزگان؛ سید محمد نور موسوی با اعلام این خبر افزود: این حجم آبگیری در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های بستک، بندرلنگه و پارسیان ذخیره شده است.

وی بیان کرد: حفظ پوشش گیاهی، افزایش آب سفره‌های زیر زمینی، رونق کشاورزی در پایین دست سازه‌ها، ایجاد اشتغال در جوامع محلی، افزایش رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک مهم‌ترین فواید سازه‌های آبخیزداری است.

کد خبر 6098388

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • جلوگیری از هدر رفت آب با مسدود کردن یکی از دهنه های خروجی در تالاب بامدژ
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • سیل بخشی از تأسیسات آب آشامیدنی مناطق روستایی خوی را تخریب کرد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران