Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:26:20 GMT

گشایش مجتمع صنعتی دو کره، بازی برد - برد دو کشور

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۶۸۷۸۰

گشایش مجتمع صنعتی دو کره، بازی برد - برد دو کشور

پکن- ایرنا- کارشناسان اقتصادی و تجار کره جنوبی معتقدند گشایش مجتمع صنعتی مرزی 'کایه سونگ' در مرز دو کره نه تنها باعث رونق اقتصادی کره شمالی بلکه باعث ایجاد جامعه اقتصادی در کره جنوبی نیز خواهد شد و به نوعی بازی برد - برد دو طرف است.

به گزارش ایرنا حالا که کره شمالی قصد دارد از برنامه های هسته ای و تسلیحاتی خود دست بکشد و به قول رهبر این کشور نیم نگاهی هم به اقتصاد داشته باشد گشایش این مجتمع می تواند اغاز کار شکلگیری جریان توسعه اقتصادی در کره شمالی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوی دیگر این مجتمع برای تجار و صاحبان کارخانه های کره جنوبی نیز بسیار مفید است به طوری که مسئولان شرکت های بزرگ کره جنوبی در جریان نشستی که برای بررسی وضعیت این مجتمع برگزار کردند خواستار آن شدند که دولت سریعتر این برنامه را عملی و این مجتمع را بازگشایی کند.
'شین ها یونگ' از مسئولان فدراسیون به نمایندگی از دیگر شرکت های حاضر در نشست روز جمعه تاکید کرد که بازگشایی این مجتمع در واقع ایجاد بنیانی برای جامعه اقتصادی کره خواهد بود.
وی افزود که در جریان سفری که با هیات ریاست جمهوری به پیونگ یانگ داشته مسئولان کره شمالی از جمله 'ری یونگ نام' معاون نخست وزیر کره شمالی گشایش این مجتمع را حرکتی بسیار مهم در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانسته است.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که دفتر ارتباطی دو کره پس از مدت ها کش و قوس و اختلاف میان دو کشور، سرانجام اواخر شهریور ماه با هدف بهبود مناسبات در مجتمع صنعتی 'کایه سونگ' در مرز دو کره بازگشایی شد.
از آنجا که این مجتمع نماد تبادلات و همکاری های تجاری دو کشور محسوب می شود و هزاران نیروی کار کره شمالی قبل از این در آن برای صدها شرکت کره ای کار می کرده اند گشایش آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
گشایش دفتر ارتباطی دو کره یکی از مصوبات دیدار نخست رهبران کره شمالی و جنوبی بود و نقش مهمی در کاهش تنش ها و افزایش روابط دوستانه دو همسایه شبه جزیره دارد.
با راه اندازی این دفتر سیر تحولات شبه جزیره کره در حال تغییر از وضعیت بحران و نظامی گری به مسایل اقتصادی و معیشتی است موضوعی که 'کیم جونک اون' رهبر کره شمالی نیز یکی از اهداف خود از مذاکره به سئول و واشنگتن را احیای وضعیت اقتصادی کشورش می داند.
احیای این دفتر یکی از گام های مهم دو کره برای آغاز دوران نوینی از روابط دو کشور است روابطی که به نظر می رسد از حالت تنش و بحران خارج شده و به سمت اهداف اقتصادی، گرایش پیدا کرده است.
سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: دفتر ارتباطات، یک کانال مشاوره و ارتباطات روزانه برای پیشبرد روابط بین کره ای، کاهش تنش های نظامی و ایجاد صلح در شبه جزیره کره خواهد بود.
او گفت: ما انتظار داریم با راه اندازی این دفتر، روابط کره جنوبی و کره شمالی به نحو پایدار و به صورت 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال برقرار باشد.
به گفته وی در نهایت انتظار می رود عملکرد این دفتر به تقویت روابط بین کره شمالی و ایالات متحده نیز کمک کند.
سخنگوی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی نیز در خصوص برخی انتقادها از راه اندازی دفتر ارتباطی و مغایرت آن با تحریم های شورای امنیت، تصریح کرده بود گشایش دفتر ارتباطی در مجتمع مرزی نزدیک کره شمالی، نقض تحریم ها محسوب نمی شود.
''کیم ایو کیوم'' در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد که این اقدام برای بهبود روابط دو کشور بسیار موثر و مفید است.
مقام کره جنوبی اظهار داشت: دو کره بیانیه صلح امضا کرده اند و برای کاستن از تنش ها و پیشبرد برنامه برقراری رژیم دائمی صلح، گشایش دفتر ارتباطی در مجتمع 'کایه سونگ' از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گفته سخنگوی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی، این اقدام نقض تحریم ها محسوب نمی شود و یکی از توافقات سران دو کره است که در 27 آوریل امسال (7 اریبهشت) با یکدیگر بیانیه صلح را منتشر کردند.
این مجتمع که در دو سال گذشته بسته بوده است محل فعالیت صدها شرکت کره ای و هزاران نفر از کارگران کره شمالی است کره جنوبی ماه ها برای گشایش این دفتر تلاش می کرد و آن را برای توسعه روابط اقتصادی دو کره بسیار مهم ارزیابی کرده است.
از سوی دیگر این کشور از جانب کره شمالی تحت فشار فزاینده ای قرار داشت مبنی بر اینکه باز شدن این دفتر و راه اندازی مجتمع، نشانه ای از بهبود روابط دو کره است و کره جنوبی باید به این اقدام مبادرت ورزد.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كره جنوبي كره شمالي مجتمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۸۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر عصر _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضا شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 748539

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • گشایش دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری