Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوام چامسکی منتقد و زبان‌شناس آمریکایی به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پیام داد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نوام چامسکی فعال سیاسی، منتقد اجتماعی و زبان‌شناس آمریکایی طی پیامی خطاب به جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» عنوان کرد: اقدام جشنواره «مقاومت» در زمینه مبارزه با افراط گرایی از طریق فیلم و ویدیو بسیار چشمگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جهان امروز اشکال مختلفی از افراط‌گرایی خشونت بار وجود دارد که به خودی خود خطرناک هستند و می‌تواند با افزایش سطح خشونت بدتر شده و بقای انسان‌ها را تهدید کند به همین دلیل خوب است که ریشه‌های این مسئله و اصول شکل دهنده افراط گرایی خشونت بار را از بین ببریم و لذا این اقدامات خیلی اهمیت دارد.

وی در نقد عملکرد دولت عربستان سعودی و کشتار مردم بی‌گناه یمن تصریح کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم عملکرد عربستان سعودی با حمایت آمریکا و غرب است. این رژیم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم حمایت می‌شود. این کشور ده‌ها میلیارد دلار سلاح از آنها خریده تا از ارتباط نزدیک و تاثیر مستقیم غرب بر فعالیت‌هایش مطمئن باشد.

به گفته وی، طبیعی است مسئولیت خشونت‌هایی را که ایجاد کرده‌اند، نمی‌پذیرند و این مسئله فقط به فجایع انسانی و مشکلاتی که در یمن درست شده ختم نمی‌شود. یکی از بهترین روزنامه‌نگاران خاورمیانه پاتریک کاکبرن سال‌ها آنجا بوده است و در مورد موقعیت آن منطقه اخیرا کتابی نوشته و در آن از وهابی‌سازی دنیای سنی مذهب صحبت کرده که از مشکلات بزرگ دوران مدرن است.

این منتقد اجتماعی و زبان شناس آمریکایی با بیان اینکه منظور از وهابی‌سازی، گسترش ایده‌های تندروانه و اصول‌گرایانه است که بر فکر رهبران کشور سعودی حاکم است و رژیم این کشور پول هنگفتی خرج ارسال و تاسیس مدارس‌، فقها و مساجد به روش مذهب وهابی در کشورهای اسلامی سنی مذهب می‌کند که تاثیر بسیار خطرناکی دارد، اضافه کرد: عربستان سعودی کشور بسیار سرکوب‌گری است. کسی نمی‌تواند از رژیم سعودی و رژیم وهابی انتقاد کند و از دست مجازات در امان باشد چون یا سرش را می‌برند یا شلاقش می‌زنند یا زندانی‌اش می‌کنند. خشونت بی حد و حصری در جریان است. بهار عربی در کشور عربستان رخ نداد چون به مجرد این که اعتراضات نرمی آغاز شد به شدت آن را سرکوب کردند، مخصوصا در مناطق شیعه نشین شرق که نفت‌خیزتر است خشونت بسیار شدیدی را اعمال می‌کنند.

نوام چامسکی با تمجید از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ایران عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت اقدام مناسبی است که توجه ما را به بعضی از این موارد جلب می‌کند ولی موارد دیگری هم هستند که باید با جدیت بررسی شوند.

وی با اشاره به تهدید داعش و تفکرات افراط گرایی اظهار کرد: بسیاری از متفکران و اندیشمندان این حوزه معتقدند داعش یکی از محصولات حمله آمریکا به عراق و ماهیت خشن اشغال این کشور است. البته، این تنها دلیل شکل گیری داعش نیست ولی یکی از دلایل اصلی آن است. خشونت‌های غیرانسانی بسیاری می‌کنند و خوب است از خودمان بپرسیم برای حل این مشکل چه می‌توان کرد و می‌توان آن را از بین برد. بله. بی‌تردید ما امکانات فیزیکی نابود کردن آن را داریم ولی وقتی یک سازمان خشن را از بین می‌بریم بدون اینکه از خودمان بپرسیم از کجا به وجود آمده است نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم از اصل مشکل بدتر و مخرب‌تر است.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: این اتفاق سابقه‌ای طولانی دارد که خیلی به روشنی می‌توانیم ابعاد آن را مشاهده کنیم. مثلا جورج بوش در آمریکا جنگ با ترور را در سال ۲۰۰۱ آغاز کرد. اسلام گرایی تندرو در آن زمان در چه وضعیتی بود. در آن زمان اسلام‌گرایی خشن در یک منطقه محلی روستایی در شمال غرب افغانستان، پاکستان محدود شده بود اما  امروز تروریسم اسلام‌گرایانه کجاست؛ در همه جای دنیا.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی کشور به دبیری محمد خزاعی ۵ تا ۱۰ آذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است

رئیس جمهور با اشاره به نحوه تعیین دستمزد کارگران گفت:‌ به نظر من همین شیوه سه جانبه‌گرایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران شیوه مناسبی است و ما با این شیوه موافقیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ آیت الله سیدابراهیم رئیسی امروز سه‌شنبه در جشنواره ملی امتنان از کارگران طی سخنانی اظهار داشت: باید در تمام ایام سال به کار و کارگر توجه شود اما به دلیل آنکه این ایام موضوع کار و کارگر بیشتر مورد توجه همگان است به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: ما باید بتواینم آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون و سیاستهای کلی مشخص کرده‌اند و برای رشد اقتصادی کشور موثر است به انجام برسانیم. این نشست در کارخانه بزرگی که کرگران آن کارهای قابل عرضه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی دارند، برگزار می‌شود. این نشان دهنده توانایی نیروهای کشور ما و نشان دهنده آن است که در کشور می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور ادامه داد: عزیزان ما علی رغم بسیاری از کاستی‌ها و تحریم‌ها تولیدات امید آفرینی برای کشور دارند. ما با همین روحیه ارزشمند و جهادی کارگران و مهندسان عزیز پای کار کشور هستیم و دشمن همچنان که در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است در عرصه اقتصادی هم ناکام خواهد ماند.

رئیسی با بیان اینکه کارگران محور تولید هستند، عنوان کرد: باید همه حمایت‌های حقوقی،‌ مالی و اجتماعی از کارگر صورت بگیرد تا شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات کشور باشیم. در سفری که اخیرا به سریلانکا داشتیم شاهد کاربزرگی که با صدرو خدمات فنی و منهدسی ما به این کشور انجام شده بود، بودیم، این کار از جهت تکنیک بسیار کم نظیر و به تعبیر مدیران‌ آن کشور بی نظیر بود. اینگونه اقدامات از دست فناوران ایران بر می‌آید.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در بین جامعه کارگری افرادی را داریم که نخبه هستند و باید به این افراد توجه کرد تا ایده پردازی آنها تقویت شود و نخبگی آنها باید مورد توجه خاص قرار بگیرد و ما هم در دولت ایده‌های نخبگان را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی توجه به فرهنگ کار را موضوع بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: توجه به عمل به هنگام و زمان شناسانه بسیار مهم است. در دوارن دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌های ما انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. امروز هم شاهد یک جنگ اقتصادی هستیم اما به لطف خدا جوانان ما تا کنون نشان داده‌اند که همچنانی که رزمندگان ما در جنگ نظامی سیلی محکمی به دشمن زدند کارگان ما نیز در جنگ اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد.

رئیس ادامه داد: دشمن تصور کرده است با تهدید و تحریم می‌تواند ما را متوقف کند در صورتیکه امروز شاهد رشد تولید و رشد در حوزه‌های دانش بنیان هستیم. این بدان معنا است که جوانان کشور ما در حال انجام کارهای بزرگی هستند.

رئیس جمهور در ادامه از تصویب لایحه امنیت شغلی در دولت خبر داد و گفت: برای خانوداه‌ها ثبات و امنیت شغلی بسیار مهم است و ما هم به این موضوع معتقدیم.

رئیسی با اشاره به نحوه تعیین دستمزد کارگران گفت:‌ به نظر من همین شیوه سه جانبه‌گرایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران شیوه مناسبی است و ما با این شیوه موافقیم.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی