Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  «وقتی مصرف می‌کنم حالم بهتر می‌شود»، «با مصرفش حداقل کمتر به غم‌هام فکر می‌کنم»، این‌ها توجیهاتی است که افراد در هنگام مصرف الکل به زبان می‌آورند؛ روان‌گردانی که با از بین بردن هوشیاری فرد، ادراکات و رفتارهای او را دگرگون می‌کند، الکل به محض مصرف، جذب بدن شده و حالت طبیعی او را از بین می برد، به صورتی که دیگر قادر به فکر کردن نبوده و رفتارهای غیر طبیعی از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف این نوشیدنی در بین نوجوانان بیشتر دیده شده، غافل از اینکه این مایع خطرناک آینده آن ها را تباه می‌کند.

متاسفانه این روزها خبرهایی ناگوار درباره مرگ عده ای از مصرف کنندگان الکل در برخی شهرهای کشور به گوش می خورد، افرادی که الکل های تقلبی جان شیرین آن ها را گرفت و به کام مرگ سپرد؛ از این رو بر آن شدیم تا شما را با برخی از  مضرات این نوشیدنی خطرناک آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: الکل چه تغییراتی در روان انسان ایجاد می‌کند؟

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مضرات الکل اظهار کرد: الکل ماده‌ای است که از نظر ارزش تغذیه‌ای نزدیک به روغن است و اولین آسیبی که به بدن وارد می‌کند اضافه وزن است، اغلب افرادی که الکل مصرف می‌کنند شکم و پهلویی چاق دارند که نسبت به بقیه اندام‌ها برجسته‌تر است، دلیل آن هم تجمع چربی، به خصوص در نواحی شکم و پهلو است زیرا چربی در این نواحی به سرعت جذب می‌شود.

کبد چرب الکی ها را تهدید می‌کند

این متخصص تغذیه بیان کرد: چرب شدن کبد  از دیگر مضرات استفاده از الکل است، معمولا افرادی که به صورت مداوم این ماده را مصرف می‌کنند دچار سیروز کبدی می‌شوند که در مراحل وخیم با آسیب به کبد منجر به مرگ فرد خواهد شد.

فرح‌بخش ادامه داد: افرادی که کبد چرب و اضافه وزن دارند اگر این ماده را مصرف کنند وضعیت آنها بدتر شده و سلامتی آنها به خطر می‌افتد؛ خوب است بدانید مصرف سنگین الکل فرد را در برابر ناراحتی‌های قلبی آسیب‌پذیر تر می‌کند و احتمال حملات قلبی، سکته و فشار خون را افزایش می‌دهد، همچنین الکل با تاثیر روی سیستم ایمنی بدن و با ضعیف کردن عوامل دفاعی بدن، فرد را در برابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر می کند.

وی گفت: باوری غلط در بین مردم وجود دارد که مصرف الکل برای افرادی که مشکل قلبی عروقی دارند مفید است، خوب است بدانید که مصرف این ماده نه تنها بیماری آن‌ها را درمان نمی‌کند بلکه علاوه بر بیماری قلبی عروقی، بیماری‌هایی دیگر برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نارسایی قلبی، ثمره شوم مصرف الکل

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: الکل چربی را حذف می‌کند و با حذف این چربی، دیواره سلول‌ها نیز از بین خواهد رفت؛ به این معنا که به محض رسیدن این ماده به هر سلولی، آن سلول از بین خواهد رفت؛ خوب است بدانید الکل بیشترین آسیب را به سلول‌های مغز و کبد می‌رساند، علاوه بر این، تمامی سلول های بدن در هر نقطه ای که باشند، از بین خواهند رفت.

اروپایی ها، بیشترین مصرف کنندگان الکل

این متخصص عمومی بیان کرد: یکی دیگر از مضرات استفاده از الکل، کبد چرب است؛ طبق آمارهای محققان بیشترین مصرف الکل در جهان مربوط به اروپاست و در اروپا افرادی بیشتر دچار کبد چرب می‌شوند که در نهایت این کبد چرب منجر به مرگ آنها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پنج برنامه وزارت بهداشت برای کاهش آسیب مصرف الکل

فرقانی تشریح کرد: سلول‌هایی در بدن وجود دارند که با از بین رفتن تبدیل به چربی می‌شوند، این چربی در بین مردم به نام کبد چرب شناخته شده است؛ زمانی که کبد چرب شود بدن دچار سیروز کبدی می‌شود و در پی آن مشکلاتی متعدد برای او به وجود خواهد آمد، همچنین مصرف الکل برای دستگاه گوارش بسیار مضر است و منجر به بیماری‌های گوارشی خواهد شد.

وی افزود: مشکلات چشمی  از دیگر مضرات استفاده از الکل است؛ الکل به مرور زمان اثر بینایی را از بین خواهد برد؛ الکل به محض نوشیدن  جذب بدن می‌شود و به سرعت فرد را از حالت عادی خارج می‌کند و او حالت بیهوشی به خود می‌گیرد، در نتیجه هوشیاری او از بین  خواهد رفت و کارهایی غیرعادی از خود بروز می‌دهند که ممکن است آینده او را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۳۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد

به گزارش خبرآنلاین،این سازمان اعلام کرده است یک سوم کودکان ۱۱ ساله و بیش از نیمی از نوجوانان ۱۳ ساله در انگلستان مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند.

ایسنا در خبری نوشت:«راشا تودی» در این گزارش به نقل از سازمان جهان بهداشت آورده است انگلیس از نظر میزان مصرف الکل در این گروه سنی در میان ۴۴ کشور در صدر قرار دارد.

گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف الکل، سیگار، سیگار الکترونیکی و ماریجوانا در میان کودکان و نوجونان را در کشورهای اروپایی، کانادا و چند کشور در آسیای مرکزی بررسی کرده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه مصرف الکل می‌تواند به مغز کودکان آسیب برساند، هشدار داد متاسفانه این امر در بسیاری از کشورهای مورد بررسی عادی شده و سلامت کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شود و از کشورها خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در برابر این مواد و نوشیدنی‌های مضر انجام دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه کودکان زودتر مصرف الکل را شروع کنند، با مشکل جدی‌تری در سنین بالاتر روبرو می‌شوند.

در حالی که این سازمان بهداشتی بین‌المللی از افزایش گرایش کودکان و نوجوانان انگلیسی به مصرف الکل ابراز نگرانی کرده، چند روز پیش نیز مقامات بهداشتی انگلیس نسبت به رشد سرسام‌آور موارد بستری کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌های این کشور به خاطر عوارض ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشدار دادند.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر در این رابطه هشدار داده بود: در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در برخی کشورهای ثروتمند در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901432

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • «کوری مطلق و مرگ» در انتظار مصرف کنندگان «الکل»
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند