Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-16@05:31:53 GMT

تولید 20 هزار تن انار در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۷۴۶۹۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر گفت: با احتساب 12 هزار هکتار زمین های درختان خودرو انار ترش در خلیج میانکاله، این استان رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.
محمدتقی شکوهی با بیان اینکه آب و هوای ایده‌آل برای رشد درختان انار، مناطق نیمه گرمسیری با زمستان‌های خشک و معتدل و نیز تابستان‌های نسبتا گرم و خشک است افزود: با توجه به فرآوری صددرصدی انارهای ترش مازندران و تبدیل آن به رب، انار دان و پودر این محصول دارای ارزش افزوده و اشتغال‌زایی قابل ملاحظه‌ای بوده به گونه‌ای که میزان صادرات انار ایران 8 هزار تن است و به کشورهای عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان و روسیه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران گفت: درخت انار در سرمای زمستان 12 تا 15 درجه سانتیگراد زیر صفر را تحمل کرده اما در زمان فعال شدن در اسفند و یا پیش از خواب زمستانی دمای صفر درجه نیز می‌تواند صدماتی به درخت وارد کند.
شکوهی با اشاره به اینکه عمر اقتصادی درخت انار تا 70 سال است افزود: سالانه 1.5 میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود و ایران با دارا بودن سطح زیرکشت حدود 75 هزار هکتار و تولید بیش از 750 هزار تن، نخستین تولیدکننده این میوه پاییزه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی مازندران گفت: استان‌های فارس و مرکزی به ترتیب با سطح زیرکشت حدود 20 و 10 هزار هکتار رتبه نخست و دوم در کشور را به خود اختصاص داده اند.
شکوهی افزود: میوه انار منبع با ارزش ویتامین‌ها و عناصر غذایی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و سرشار از آنتوسیانین بوده که در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد. همچنین این میوه یکی از میوه‌های قدیمی ایران محسوب و سابقه کشت آن به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در کتیبه‌های تخت جمشید نیز، کنده‌کاری ‌های برگ انار دیده می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: انار انار ترش میانکاله تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۴۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۰ درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی در استان کردستان بودیم و امسال نیز این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، پیمان اسکندری امروز _یکشنبه، بیست‌وششم فروردین_ در جلسه معارفه مسئول جدید نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان که با حضور مدیرکل دفتر نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ما در استان کردستان از ۲.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کردیم و برای دورنمای سال ۱۴۰۴ تولید ۴.۵ میلیون تن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: سال گذشته در سایه الطاف الهی شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی بودیم و امسال نیز این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم و ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ از جمله رکوردهایی است که در سال گذشته ثبت کردیم.

اسکندری تصریح کرد: اقتصاد استان کردستان بیشترین وابستگی را به حوزه کشاورزی دارد که با عملیاتی شدن طرح‌های تدوین شده امیدواریم بتوانیم شاهد تحولات بیشتر در این عرصه باشیم.

وی افزود: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان فعالیت‌های فرهنگی و عقیدتی مؤثری داشته که علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با شورای زکات در حوزه مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز از جمله برپایی مواکب در سطح استان در ایام محرم و صفر فعالیت گسترده داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مجموعه جهاد کشاورزی ۹۲ شهید، ۷۰ نفر جانباز و ۱۵ نفر آزاده تقدیم انقلاب کرده و به عنوان سنگرسازان بی سنگر همواره نقش ویژه‌ای در تعالی آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح استان ایفا کرده است.

اسکندری خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام ایرانی از همکاران مجموعه جهاد کشاورزی استان بوده و شناخت کاملی نسبت به همه کارکنان دارند و امیدواریم در انجام رسالت محوله موفق و سربلند باشند.

جهاد کشاورزی یک مجموعه تأثیرگذار در عرصه تأمین امنیت غذایی جامعه است

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی‌نسب، مشاور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بهترین راه مبارزه با استکبار جهانی، خدمت به مردم بوده و این مهم از شاخص‌های انقلابی‌گری است.

وی افزود: شاخص‌های وحدت در بین مذاهب اسلامی تنها قبله، قرآن و پیامبر (ص) نیست و امروز مبارزه با فتنه‌گری دشمنان، مقابله با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی، جهاد تبیین و جهاد سازندگی با هدف تأمین سفره مردم از دیگر شاخص‌های وحدت و همدلی در ایران اسلامی محسوب می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی یک مجموعه حساس و تأثیرگذار در عرصه تأمین امنیت غذایی جامعه است که باید برای انجام رسالت خویش مجاهدانه تلاش کنیم.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام علی اشرف ایرانی، به عنوان مسئول جدید نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان معرفی شد.

کد خبر 744583

دیگر خبرها

  • زنجیره های تولید دامی در مازندران ایجاد می شود
  • آغاز برداشت توت فرنگی در مازندران
  • ۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند
  • پیش بینی تولید ۲۱ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • رشد ۲۰ درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی در کردستان
  • پرورش کرم ابریشم کمک به اشتغال در مناطق روستایی است
  • انارخوری شاه قاجار در نزدیکی دوازدیمون روستای کن
  • خرید نهال اصلاح شده با قیمت ۲۹ هزار تومان
  • اعلام زمان مبارزه شيميایی برای جلوگیری از تلفات زنبور عسل
  • برداشت ۳۰۰ هزار تن انواع خرما در سیستان و بلوچستان طی سال گذشته