Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سالانه کارگاه‌ها و تحقیقات بسیاری توسط دستگاه‌های مختلف پیرامون مسائل اجتماعی انجام می‌شود تا نقاط قوت جامعه را شناسایی و تقویت کنند و آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنند، اما خروجی این تحقیقات بنا به دلایلی یا جامع نیست و یا کارایی لازم برای ورود به فاز عملیاتی را ندارند.
به عبارتی این طرح‌ها روی کاغذ می‌مانند و تاریخ مصرفشان می‌گذرد، در نتیجه مسائل حل نشده باقی می‌ماند و هر روز سخت‌تر از قبل می‌شود و بر تعداد مجهولاتشان افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از دلایل این اتفاق، فراموش شدن بحث گفتگوی درون خانواده‌هاست چرا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم گفتگو در خانواده‌ها است.
همه این مسائل باعث شده که معاونت زنان ریاست جمهوری روش دیگری برای حل مسائل اجتماعی در پیش بگیرد و در این راستا طرح ملی گفتگوی خانواده را ارائه کرده است؛ طرحی که با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران و امور بانوان استانداری‌های کشور در استانها اجرا می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد چهارمین استانی است که کارگاه‌های این طرح را برگزار کرده است.
بر خلاف گذشته، طرح ملی گفتگوی خانواده، نگاه پایین به بالا دارد، یعنی مردم خودشان مسائلشان را مطرح می‌کنند و بازخورد و نتیجه آن نیز به مردم بر می‌گردد و به جای اینکه افراد را وابسته به دولت کند، آنها را از طریق گفت و گو برای حل مسائل توانمند می‌کند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: یکی از دلایلی که تاکنون نتوانسته‌ایم به صورت ریشه‌ای مسائل اجتماعی را تحلیل کنیم نادیده گرفتن نقش خانواده در توسعه پایدار جوامع است.
آذر صفایی نیا می‌افزاید: طرح ملی گفتگوی خانواده ایجاد فضا برای گفت و گوی بین نسلی است، یعنی شرایطی ایجاد شود که اعضای خانواده بتوانند با هم گفت و گو کنند و این گفت و گو مسیر تعالی خانواده را هموار کند.
وی یادآور می شود: برای ریشه یابی مسائل جامعه باید به درون خانواده برویم همان‌گونه که برای موفقیت و توانمند شدن، باید خانواده پشتیبان اعضای خود در جامعه باشد.
به گفته صفایی نیا این کارگاه‌ها که هم اکنون در یاسوج مرکز استان در حال برگزاری است به منظور توانمند سازی خانواده‌ها برای مواجهه با مسائل اجتماعی است.
اما مساله اصلی اینجاست؛ طرحی که دولت در سطح کلان هم روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده چه ویژگی‌هایی دارد و روند اجرای آن در سطح استان چگونه است که نماینده انجمن جامعه شناسی در استان به عنوان تسهیل گر سطح یک این طرح می‌گوید: روی دوم مدرنیته و ورود جوامع به فاز صنعتی و تجدد، وقوع مسائل اجتماعی است، پس در این شرایط وظیفه دولت‌ها، کارشناسان و مجامع علمی، کاهش میزان، شدت و دامنه وقوع مسائل است.
آرمان حیدری اضافه می‌کند: برای اینکه تبعات مسائل اجتماعی را کم کنیم باید روشهای مساله یابی و دستاوردهای تحقیق، علمی باشد.
وی ادامه می‌دهد: نباید فراموش کنیم مسائل اجتماعی زمان‌بر هستند و یک شبه و 6 ماهه قابل حل و فصل نیستند البته می‌توانیم اولویت بندی کنیم، شایدمسائلی که ما در حال حاضر درگیر آن هستیم ماحصل روندهای جامعه پذیری کودکی ما باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج اضافه می‌کند: همه نهادهای دست‌اندرکار باید خودشان را توانمند کنند تا بتوانند مراجعان خود را توانمند کنند، در واقع نباید توانمند سازی افراد مراجعه کننده را اولویت خود قرار دهند.
به گفته حیدری طرح ملی گفتگوی خانواده تأثیر زمینه اجتماعی، فرهنگی و ساختارهای کلان‌تر بر مسائلی خردتر مثل مسائلی که درون خانواده اتفاق می افتد را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
وی می‌گوید: این طرح برای اجتناب از نگاه فردی به مسائل خانواده است و بین مسائل خانوادگی به عنوان یک نهاد سطح خرد و زمینه و بسترهای اجتماعی کلان‌تر حاکم بر هر شهر و استان پیوند برقرار می‌کند.
حیدری اضافه می‌کند: این طرح بر خلاف طرح‌های پیمایشی گذشته، بر اساس تجربه زیستی و تعاملات کارشناسان، سمن‌ها، نهادها و سازمان‌های درگیر با مسائل خانواده در هر استان اجرا می‌شود در قالب کارگاه مساله یابی می‌کنند.
وی با بیان اینکه مرحله اول مساله یابی است ادامه می‌دهد در این مرحله با توجه به وضعیت فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و خاص هر استان، مهم‌ترین مسائل خانواده‌های آن استان شناسایی می‌شود.
به گفته حیدری شاید بعضی مسائل ملی باشد اما شدت آنها در این استان برجسته تراست و برخی نیز به این استان اختصاص دارد.
وی یادآوری می‌کند: برای بررسی مسائل اجتماعی سه مرحله می‌توانیم لحاظ کنیم، اول توصیف درست و دقیق برای پی بردن به چیستی مساله است، در فاز دوم باید تبیین شود که چرا مساله اتفاق افتاده و فاز سوم چگونگی حل مسائل است.
حیدری می‌گوید: ما در این کارگاه‌ها این موضوع را اولویت بندی می‌کنیم که برون داد آن نظام‌مند، علمی و سیستماتیک تر شود و بر خلاف تحقیقات پیشین هدف نهایی این طرح توانمند سازی خانواده‌ها است.

این عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج معتقد است این کارگاه‌ها پیوندی بین دانشگاه، سازمان‌ها و خانواده‌ها است تا زبان و اهدافشان به هم نزدیکتر شود و در تحقق اهداف به همدیگر کمک کنند.
به باور حیدری، باید سازمان‌هایی مثل کمیته امداد، زندان‌ها، مرکز مبارزه با مواد مخدر، دادگستری، بهزیستی، آموزش و پرورش و سازمان‌هایی که بیشتر با اقشار آسیب پذیر در ارتباط‌اند دست کم خودشان را توانمند کنند تا روی بدنه جامعه تأثیر گذار باشند.

وی با بیان اینکه شاید داده‌های این کارگاه با داده‌های گذشته همخوان نباشد، یادآوری می‌کند: بسیاری از مسائل اجتماعی در قالب ارقام سیاه (ارقامی که گزارش نمی‌شود) رخ می‌نماید.
حیدری می‌گوید: برخی از مسائلی که در این کارگاه‌ها مطرح می‌شود شاید در آمار رسمی نیامده و یا تاکنون به عنوان مساله مطرح نشده باشد، پس می‌توانند مکملی برای داده‌های رسمی هم باشند.
وی معتقد است که طرح گفتگوی ملی خانواده طرحی جامع است و ماحصل آن می‌تواند اطلاعات مفید و متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه در اختیار معاونت زنان ریاست جمهوری بگذارد تا مبتنی و متناسب با هر استان، شهرستان و منطقه برنامه ریزی کند.
به گفته حیدری این کارگاه‌ها می‌تواند افراد را درگیر کند تا حرف همدیگر را بفهمند و زندگی خود را مدیریت کنند؛ نه برای اینکه مساله ای در آن اتفاق نیفتد بلکه برای این که مسائل اتفاق افتاده را مدیریت کنند.
طرح گفت و گوی ملی خانواده در قالب کارگاه‌های آموزشی با مشارکت مشاوران، رسانه‌ها، سمن‌ها، دانشگاهیان و سازمان‌های حمایتی در استان در حال برگزاری است و روز سه شنبه به کار خود پایان می‌دهد.
در این کارگاه حدود 60 نفر از کارشناسان نهادها و سازمان‌هایی که با اقشار آسیب پذیر جامعه ارتباط بیشتری دارند ضمن دریافت آموزش‌هایی، نظرات و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و با تحلیل داده‌های این کارگاه‌ها مسائل اجتماعی استانها اولویت بندی و برای انجام فاز بعدی طرح ملی گفتگوی خانواده آماده می‌شود.
6110
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز بهزیستی توسعه پایدار جامعه خانواده مبارزه با مواد مخدر اهواز امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، ایرج نادری عصر یکشنبه با اعلام این خبر در مورد پروژه لیست هوشمند حق‌بیمه گفت: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فازهای آزمایشی در شعب مختلف کشور به صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و از ۱۶ اردیبهشت ماه در کلیه شعب تأمین‌اجتماعی سراسر استان فارس اجرایی خواهد شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس بیان کرد: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر یکپارچه‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر دستیابی به تأمین‌اجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان که در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داشت اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

نادری در مورد مزایای ارسال لیست هوشمند گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

وی افزود: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن، تمامی پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

به گفته نادری پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای این طرح است.

نادری همچنین به کارفرمایان توصیه کرد با توجه به جدید بودن این طرح و جهت آموزش و احیاناً رفع مشکلات، اکیداً لیست حق بیمه کارکنان خود را قبل از ۲۵ اردیبهشت ماه ارسال نمایند.

وی افزود: آموزش‌های لازم به صورت فایل‌های تصویری و نوشتاری بر روی وب سایت این اداره کل به آدرس fars.tamin.ir موجود است.

کد خبر 6097642

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • نه از یاران «ب. ز» می‌گویند نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند