Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@02:41:00 GMT

نماینده سینمای ایران در اسکار فیلمی سیاه است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۷۵۴۴۳

نماینده سینمای ایران در اسکار فیلمی سیاه است

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «یاس‌های وحشی» با انتقاد از انتخاب فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به عنوان نماینده ایران در اسکار، گفت: این فیلم متاسفانه تایید کننده سیاهی‎های دروغینی است که آمریکایی‌ها درباره ما با اغراق می‌گویند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مرز میان فیلم سیاه با آثار اجتماعی که به قصد نشان دادن یک معضل و آگاه سازی ساخته می شود، همچنان بحث داغ منتقدان و سینماگران است و هنوز هم معیار مشخص و درستی برای تبیین این موضوع مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مساله این است که فیلم‌ساز به ویژه در فیلم‌های اجتماعی تا چه اندازه در روایت معضلات صادق بوده و در نمایش آنها اغراق نکرده است. یعنی فیلم‌ساز در پی آگاه کردن مسئولان و مردم از سیاهی‌ها و معضلات برای حل آنها دست به تولید فیلم زده یا تنها با پیدا کردن یک موضوع تلخ، ناامید کردن مخاطبان و جلب توجه بین المللی را مد نظر داشته است.
این موضوع حالا پایش به فیلم «بدن تاریخ بدون امضا» نماینده ایران در اسکار امسال نیز کشیده شده است که برخی آن را فیلمی سیاه و ارسال آن به عنوان نماینده ایران به اسکار را اقدامی اشتباه می‌دانند و برخی منتقدان نیز آن را بهترین گزینه سینمای ایران برای حضور در این رقابت بین المللی برشمرده اند.
اکنون ما در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قصد داریم در سلسه گفت‌وگوهایی با کارشناسان و منتقدین سینما این موضوع را به طور جدی بررسی کنیم که به واقع مرز بین روایت صادقانه و سیاه نمایی کجاست؟ و اینکه فیلم «بدن تاریخ بدون امضا» می تواند نماینده خوبی برای سینمای ایران در دنیا باشد؟
سعی می‌کنیم هم‌راستا با رسالت رسانه‌ای خود صادقانه نظر موافقان و مخالفان این موضوع را به بحث بگذاریم تا شاید از این مجموعه بحث‌ها به راهکار درست و سندی برای مرزبندی سیاه نمایی در سینمای ایران دست یابیم. درنخستین گام نیز به سراغ محسن محسنی نسب کارگردان وتهیه کننده سینما رفته ایم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.

**ساخت فیلم تلخ در میان فیلمسازان جوان اپیدمی شده است
محسنی‌نسب در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: «بدن تاریخ بدون امضا» به لحاظ قواعد فیلم سازی از آثار خوب سینمای ایران به حساب می‌آید اما در جهانی که به فرهنگ و تمدن ما این همه توجه می‌شود قطعا این فیلم نمی‌تواند نماینده مناسبی برای فرهنگ ما باشد.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم نماینده ایران در خارج از کشور از میان آثاری انتخاب شود که تجلی ارده ملی، تمدن و قهرمانان ایران باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» گفت: آمریکایی‌ها نسبت به فرهنگ و تمدن ما انواع و اقسام تهمت‌ها و اغراق‌ها را مطرح می‌کنند بعد ما فیلمی مثل «بدون تاریخ بدون امضا» را با این فضای سیاه به عنوان نماینده ایران به اسکار می‌فرستیم یعنی سخنان آنها را تایید کرده‌ایم.
این تهیه‌کننده و کارگردان سینما با انتقاد از رویکردی که سبب می‌شود افراد تنها به صرف برخورداری از شهرت وارد حرفه تهیه‌کنندگی شوند، گفت: حضور این افراد توهین به افرادی مثل من است که سال‌ها در سینمای ایران زحمت کشیده‌ایم و پله پله در این عرصه رشد کرده‌ایم.
محسنی‌نسب یکی از انتقادات خود به منتخب ایران برای اسکار را نبود نشانه‌ای از غرور ملی و ایرانی در «بدون تاریخ بدون امضا» دانست و بر ضرورت ارائه راهکاری سازنده برای انتخاب و معرفی فیلم به جشنواره فیلم اسکار تاکید کرد.
کارگردان فیلم سینمایی «ستاره‌های رقصان» پیشنهاد کرد: موضوعات مختلفی همسو با عزت و غرور ملی تعریف شود و مدیران سینمایی اعلام کنند آثاری به این مضامین به اسکار معرفی خواهند شد و کارگردان فیلم‌های معرفی شده سال بعد برای ساخت اثر بعدی کمک مالی دریافت خواهند کرد، آن وقت خواهید دید که چه تعداد آثار با کیفیت درباره عزت ملی ساخته می‌شود.
وی پرداختن به موضوعات تلخ و سیاه را اپیدمی‌های در میان فیلمسازان جوان که قصد ورود به سینما دارند، دانست و افزود: متاسفانه این تفکر اشتباه در میان فیلم سازان ما وجود دارد که حتما باید به سراغ ساخت سوژه‌هایی مثل دختران فراری، اعتیاد و امثال این معضلات اجتماعی بروند، هر چند ساخت فیلم درباره این موضوعات هم لازم است اما واقعا چرا به یکباره این همه فیلم با این قبیل موضوعات ساخته می شود.
محسنی‌نسب اقبال جشنواره‌های خارجی به فیلم‌های ایرانی با مضمون معضلات اجتماعی را عاملی برای ترغیب بیشتر فیلم‌سازان به ساخت آثاری با این مضامین خواند.
کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان»، از بی توجهی به الگوهای ملی مانند رستم، سهراب، آرش، سیاوش یا حتی الگوهای مذهبی مانند حضرت عباس (ع) انتقاد کرد و گفت: ساختن درام و قصه درباره این شخصیت‌ها باعث قهرمان پروری در سینمای ایران می شود همان چیزی که اکنون در سینما کم شده و قطعا به آن نیاز داریم.
محسنی‌نسب افزود: سینمای ایران بعد از انقلاب تقریباً یک مشخصه منحصر به فرد دارد و آن هم اینکه از قهرمان تهی و خالی شده است در حالی که در هیچ کجای دنیا سینما بدون قهرمان نه وجود و نه معنی دارد.
وی ادامه داد: سینما و درام با قهرمان شکل می گیرد حال آنکه فیلمسازان ما این موضوع را به فراموشی سپرده اند چرا که قهرمان، معیار جذب مخاطب و حفظ فرهنگ ایثارگری است.
کارگردان فیلم سینمایی «یاس‌های وحشی» خاطرنشان کرد: حتی فیلم‌فارسی های قبل از انقلاب هم به مراتب در این حوزه از سینمای امروز ایران جلوتر بود و قهرمانی مانند فردین با گذشت و فداکاری های بعضا اغراق آمیز خود درس فداکاری را به نوعی به مردم آموزش می‌داد.
فراهنگ**9246** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما سياه نمايي اسكار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین شب کارگردان که روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور از سه چهره تاثیر گذار حوزه تئاتر قدردانی می شود.

انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به ژاله علو همچنین به پاس تلاش های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی به علیرضا کوشک جلالی و به پاس تلاش های اجتماعی در حوزه تئاتر به علی شمس اهدا خواهد کرد.

این مراسم روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 6089789 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند (فیلم)
  • بازگشت بهروز افخمی کارگردان پرحاشیه ایران به آنتن تلویزیون
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست