Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:07:31 GMT

مردی ‏که ‏هند ‏را ‏آزاد ‏کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۷۵۸۱۳

مردی ‏که ‏هند ‏را ‏آزاد ‏کرد

تهران- ایرنا- حضور همیشگی گاندی تنها به مردم کوچه و خیابان ختم نمی‌شود و برخی دانشگاه‌های هند نیز دانشکده مطالعات گاندی وجود دارد تا افکار و اندیشه‌هایش را به نسل بعد منتقل کنند.

روزنامه اعتماد در سرمقاله ای به قلم پاکسیما مجوزی، آورده است: دوم اکتبر 1869 گاندی در خانواده‌ای متوسط از طبقه بازرگانان متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او متولد شد تا بعدها به جهانیان نشان دهد که بدون خشونت نیز می‌توان بر تاریکی و ظلم پیروز شد. پیش‌تر نام گاندی را شنیده بودم، اما وقتی برای تحصیل به هند رفتم و هفت سال در آنجا زندگی کردم؛ او را همه جا می‌دیدم. از مجسمه بزرگی که در یکی از خیابان‌های اصلی دهلی قرار داشت تا اسکناس‌هایی که عکس او را در خود پنهان دارند؛ اگر فروشنده‌ای می‌خواست مطمئن شود پولی تقلبی نیست آن را زیر نور می‌گرفت تا عکس محو گاندی با آن عینک گرد و لبخندش مشخص شود.

گاندی همیشه در همه خیابان‌های هند حضور داشته و دارد؛ پشت هر ماشین و اتوریکشایی، زیر جمله «لطفا بوق نزنید»، کلامی از او نوشته شده، جملات کوتاهی چون: «حقیقت خداوند است»، «ضربه در برابر ضربه و چشم در برابر چشم، دنیا را کور می‌کند»، «من بنا به دلایل زیادی آماده مردن شده‌ام، نه برای کشتن» و...

مردم کوچه و بازار نیز از او با گاندی جی به معنی گاندی عزیز یاد می‌کنند. اما حضور همیشگی گاندی تنها به مردم کوچه و خیابان ختم نمی‌شود و برخی دانشگاه‌های هند نیز دانشکده مطالعات گاندی وجود دارد تا افکار و اندیشه‌هایش را به نسل بعد منتقل کنند. عکس گاندی همه جا هست. روی جلد دفتر بچه‌های مدرسه و یا قاب شده بالای سر مدیران اداره و دانشگاه‌ها. او بیشتر با لباسی سفید، سری بی‌مو و لبخندی که صورتش را پوشانده دیده می‌شود. بعضی وقت‌ها یک چرخ ریسندگی هم جلویش است.

اما دلیل این همه ماندگاری گاندی چه بود؟ شاید بتوان گفت، عدم خشونتی که در فلسفه فکری گاندی وجود داشت و باعث شد کشورش در برابر استعمار قدرتمند انگلیس پیروز شود او را برای همیشه در قلب هندی‌ها جای داد. مفهوم عدم خشونت آهیمسا در تفکر مذهبی هندی تاریخی کهن دارد. آهیسما مفهومی چند بعدی است، با الهام از این فرض که تمام موجودات زنده در چرخه انرژی معنوی الهی هستند. بنابراین، صدمه زدن به انسان و یا موجود زنده‌ای؛ صدمه زدن به خود است و یکی از اصول اساسی در هندوئیسم، جین و بودایی است.

اما کاری که گاندی کرد، این تفکر را با زبان امروز درهم آمیخت و به مردمش هدیه داد. برای نمونه او تفکر ساتیاگراها را پایه‌گذاری کرد. هرچند ساتیاگرا به مقاومت بدون خشونت یا مقاومت مدنی شناخته شده، ولی در معنی لغوی، از دو بخش ساتیا به معنای حقیقت و اگراها به معنای پافشاری تشکیل شده است که همان «پایداری بر حقیقت» است. در نظر گاندی، ساتیاگراها و عدم خشونت مستلزم مدارا در همه‌ چیز است و حقیقت یکی است، اما هیچ کس همه آن را در اختیار ندارد؛ پس باید به اعتقاد دیگران احترام بگذاریم، بی‌آنکه در عقیده خودمان ضعیف باشیم.

او معتقد است؛ حقیقت در قلب هر انسانی است و «آنجاست که باید حقیقت را جست... ما حق نداریم دیگران را وادار کنیم، حقیقت را به روش شخصی ما ببینند.»تفکر سارودایا یا همان «خوشبختی همگانی» نیز از دیگر نظریات گاندی است. بر اساس تفکر سارودایا باید از قوانین غیرعادلانه سرپیچی کرد و یا در آن همکاری نداشت و در عوض در کنارش باید با کار و همکاری همگانی، برنامه‌ای سازنده برای اصلاحات اجتماعی انجام داد. خود او با کنار گذاشتن شغل وکالت، پوشیدن لباسی ساده از خادی (پارچه محلی هند) و اختصاص همه‌روزه بخشی از وقت خود به ریسندگی با چرخ نخ‌ریسی، نمونه روشنی از عمل به سارودایا را به نمایش گذاشت؛ عدم همکاری با انگلیسی‌ها و نپوشیدن لباس‌ها و پارچه‌های انگلیسی و مبارزه برای احیای صنایع روستایی؛ نمونه عملی سارودایاست.

گاندی در کتاب هند سواراج نیز از استقلال فردی و آزادی‌اش، از عشق به همه انسان‌ها، احترام به همه مذاهب، مدارا و عدم خشونت در همه حال سخن گفت و در نهایت به مردم ناامیدش در برابر انگلیسی‌ها چنین توصیه کرد: «وقتی ناامید می‌شوم به خاطر می‌آورم که در طول تاریخ راه حق و عشق همواره پیروز بوده است. حکمرانان و قاتل‌ها در برهه‌ای شکست‌ناپذیر جلوه می‌کنند ولی در نهایت همه آنها سقوط کرده‌اند. همیشه به این واقعیت فکر کنید.»

پی‌نوشت:از کتاب «هفت سال در هند» نوشته پاکسیما مجوزی، نشر هزاره سوم اندیشه، زمستان

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،7،10
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد گاندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۷۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر عجیب از مردی که زمانی همه زنان دنیا عاشقش بودند!

آنوشکا دلون، دختر ۳۳ ساله آلن دلون، ستاره جذاب فرانسوی با انتشار تصویری از پدرش در سن ۸۸ سالگی نوشت: «صبح جمعه از پدرم عکس گرفتم. ثبت خاطره‌ای از لحظات ما. صبحانه خوردن همراه او حس شکرگزاری بی‌انت‌هایی برای من در دنیای قلدرمان داشت. او هنوز خوش تیپ است، با چشمان آبی و نگاه ابدی و فولادینش که به من حس قدرت و جنگنده‌ای منتقل می‌کند. عکس را به او نشان دادم و او هم قبول کرد که زیباست و با اجازه خودش آن را با شما به اشتراک گذاشتم و با این عکس پاسخ نگرانی‌های شما را می‌دهد، نگران نباش.»

منبع: پارسینما

tags # هالیوود سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • کشف جسد مردی در بیرجند
  • دردسرهای جالب مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • مردی که ۶۰ سال پیش، تن و بدن مردم تهران را لرزاند
  • دعوا بر سر دستمال ارزشمند لیونل مسی!
  • تصویر عجیب از مردی که زمانی همه زنان دنیا عاشقش بودند!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!