Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:36:46 GMT

ناسا دوباره کپلر را می‌خواباند!

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۸۰۵۵۸

ناسا دوباره کپلر را می‌خواباند!

ناسا که تلسکوپ "کپلر" را با وجود سوخت کم، به امید گرفتن داده‌های جدید بیدار کرده بود، اکنون دوباره قرار است به خواب برود تا زمانی دیگر مجددا از آن اطلاعات بگیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، مدتی است که سوخت فضاپیمای کپلر(Kepler) به کمترین میزان خود رسیده است که باعث شده ناسا آن را در ماه ژوئیه به حالت خواب ببرد تا مطمئن شود که سوخت کافی برای انتقال داده‌ها به زمین را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این تلسکوپ شکارچی سیاره‌ها، برای هم راستا کردن خود با زمین و انتقال اطلاعات با مشکل روبرو است و این کار به یک چالش تبدیل شده است.

اکنون ناسا تصمیم گرفته است آن را تا زمان مناسب، دوباره به خواب فرو ببرد.

تیم عملیات کپلر دریافته است که توانایی فضاپیما برای قرار دادن تلسکوپ خود در جهت درست، با اختلال مواجه شده است. چیزی که چند هفته پیش با شک در مورد آن صحبت می‌شد.

اما اکنون که این اختلال تایید شده است، ناسا کپلر را به حالت خواب باز می‌گرداند تا سوخت کافی برای انتقال داده‌های بعدی‌ حفظ کند.

برنامه‌ریزی شده است که این فضاپیما در تاریخ 10 اکتبر شروع به ارسال آخرین مشاهدات خود به زمین کند، هرچند مشخص نیست که آیا سوخت کافی برای انجام این کار دارد یا نه.

اگر کپلر به اندازه کافی سوخت داشته باشد و بتواند اطلاعات خود را منتقل کند، محققان فضاپیما را به کار باز خواهند گرداند.

این فضاپیما تاکنون 19 کمپین رصدی را طی ماموریت 9 ساله خود انجام داده است و دانشمندان مصمم هستند تا اطلاعاتی را که کپلر می‌تواند قبل از بازنشستگی به دست آورد، جمع آوری کنند.

کپلر تا الان بیش از 2600 سیاره را در خارج از منظومه شمسی تایید کرده است و محققان همچنان در حال تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده آن هستند.

مأموریت کپلر به احتمال زیاد به زودی پایان خواهد یافت، اما شکار سیاره‌های فراخورشیدی ادامه خواهد یافت.

فضاپیمای "تس"(TESS) ناسا در ماه جولای ماموریت اولیه دو ساله خود را آغاز کرد و انتظار می‌رود که در این مدت، بیش از 1600 سیاره فراخورشیدی جدید را شناسایی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تلسكوپ كپلر ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۰۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست

«فاطمه قاسم‌پور» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بودجه مربوط به زنان و خانواده بر اساس جزییات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ که از دولت ارسال شده است، اظهار کرد: در جداول ارسالی دولت، از اعتبار تجمیعی مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ که ۳۶ هزار میلیارد تومان است، صرفاً ۱,۸۰۰ میلیارد تومان یعنی فقط حدود ۵ درصد از این بودجه به معاونت امور زنان و خانواده اختصاص یافته است، این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۲ با تمهید مجلس جمع یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به استثنای ردیف‌های مشخص‌شده در قانون چیزی معادل ۴,۸۰۰ میلیارد تومان بود که در بند (ب) تبصره ۱۳ با توجه به اهمیت موضوع، انتظار می‌رفت بیش از این رقم در اختیار حوزه زنان و خانواده قرار گیرد.

وی افزود: رقم تعیین شده برای معاونت امور زنان در موضوع «توانمندسازی زنان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده» است و سایر موضوعاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده بود از جمله مشاوره خانواده، ورزش و سلامت زنان، کارآفرینی زنان و … نیز حذف شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر بندهای بودجه‌ای مرتبط با حوزه زنان و خانواده از بند (ب) تبصره ۱۳ در جداول ارسالی، گفت: از بودجه مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ بودجه‌های دیگری به حوزه خانواده وارد شده است، برای مثال ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری ردیف‌هایی در موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است که در برخی از آن‌ها به موضوع تقویت خانواده و ترویج ازدواج البته در کنار سایر موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگ اشاره شده است و اگر تمامی بودجه این موضوعات را مربوط به حوزه خانواده بدانیم، چیزی حدود ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که البته تفکیک این بخش از بودجه از بخش فرهنگ مشخص نشده است و نمی‌توان تخمین زد چه میزان از آن به حوزه زنان و خانواده اختصاص یابد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بودجه بند (ب) تبصره ۱۳ انتظار می‌رفت بودجه امسال در حوزه زنان و خانواده.... قابل توجهی داشته باشد که این اتفاق رخ نداد.

وی اظهار کرد: تعیین یک درصد بودجه برای حوزه زنان و خانواده در قانون بودجه ۱۴۰۲ جاپای محکمی برای تأمین اعتبارات مربوط به حوزه زنان و خانواده بود که در صورت استمرار می‌توانست به مرور به بندی ثابت در قوانین بودجه سنواتی تبدیل شود و موضوعات حوزه زنان و خانواده ردیفی مستقل، مشخص و نشان‌دار داشته باشند که البته این اقدام مهم نیز دنبال نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنجه‌های عملکردی مربوط به حوزه زنان و خانواده دستگاه‌های سیاست‌گذار در جداول ارسالی، گفت: به جهت اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت ملزم به تهیه سنجه‌های ارزیابی برنامه دستگاه‌های سیاست‌گذار شده است و این تعیین سنجه نقش مهمی در بودجه‌ریزی برنامه‌محور و بعد نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات و بررسی اثربخشی آن‌ها دارد.

قاسم‌پور اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده ذیل وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون سنجه‌هایی در موضوعاتی نظیر حمایت از مراکز خدمات مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده، رفع سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال و… مشخص شده که برخی از این سنجه‌ها جامع و مبتنی بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر صورت مجلس در راستای رفع این مسائل و ارتقای بودجه این بخش پیگیری‌هایی را انجام داده که ان‌شاء الله به نتیجه برسد.

کد خبر 6091843 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تبلیغ جامع، شامل ۴ رکن مهم است
  • ببینید l دیوار مرگ قمری ناجی فضانوردان!
  • چرا حضور مجدد انسان در ماه سخت است؟
  • حدیث روز | با معلم خود چگونه برخورد کنیم؟
  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست