Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفته ملی و روز جهانی کودک، صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حامد رهنما دبیر هفته ملی و روز جهانی کودک در ساختمان مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه شعار امسال هفته ملی کودک «آینده را باید ساخت» است، اظهار کرد: در برخورد با مفهوم آینده، با ۳ مسئله مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ابتدا اینکه بگوییم از آینده هیچ خبری نداریم و معلوم نیست در آینده چه پیش خواهد آمد و در نهایت باید منتظر فردا‌های دور باشیم؛ به این رویکرد، منفعل می‌گویند؛ لذا مواجهه دیگر ما این است که به مسیری که طی شده توجه کنیم و ببینیم آینده چگونه خواهد بود و خود را برای آن آماده کنیم که این رویکرد را فعال می‌گوییم. یک رویکرد مهم دیگر هم با عنوان فوق فعال داریم؛ در این رویکرد صرف نظر از اینکه در گذشته چگونه این مسیر طی شده است، مسیر را به گونه‌ای می‌گذرانیم که به آینده فوق فعال و بهتری دست پیدا کنیم.
وی افزود: با توجه به این ضرورت‌های آینده ساختنی است و چیزی نیست که از آن شناختی نداشته باشیم. بر همین اساس شعار هفته ملی و روز جهانی کودک را با عنوان «آینده را باید ساخت» نام‌گذاری کردیم. البته باید بدانیم که برای ساخت آینده به سرمایه ملی و انسانی نیاز است و در این جریان مهمترین سرمایه‌ای که برای ساخت آینده در اختیار ماست کودکان امروز هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری برای کودکان طرحی نو افکندن برای اصلاح جامعه و سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: امروز یکی از بهترین جلوه‌های امیدواری در کشور این است که برای پرورش کودکانمان اهتمام لازم داشته باشیم؛ اما متاسفانه در برخی ساحت‌ها و حوزه‌های مدیریتی آینده را فدای امروز می‌کنند و برای حل مشکل، کار‌هایی را انجام می‌دهند که در آینده به همان بخش صدمه می‌زند و در نهایت آن را از دست می‌دهند.
نظری اضافه کرد: وقتی اهمیت نظام آموزشی و پرورشی ترسیم می‌شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به شرایط موجود نگاه کنیم؛ لذا شرایط امروز با رسیدن به آینده مطلوب نیازمند تغییر است؛ ما باید تغییر کنیم و بدیهی است نظام آموزشی و پرورشی ما هم باید خودش را با این نگاه تطبیق دهد.   رزمایش فرهنگی موثر برای برجسته‌سازی اهمیت کودکان وی با بیان اینکه نیازمند رشد فزاینده حوزه کودک هستیم گفت: آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بخشی از این مسیر را طی کرده است، اما باید بدانیم که هفته ملی کودک نمی‌خواهد مشکلات کودکان و نوجوانان را حل کند بلکه این هفته یک رزمایش فرهنگی موثر برای برجسته‌سازی اهمیت کودکان و نوجوانان در مسیر تعالی جامعه است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه اگر جامعه ما به کودکانش توجه نکند هرروز از آینده مطلوب و درخشانش دورتر خواهد شد، تصریح کرد: امروز شناخت غلط اولویت‌ها در جامعه باعث شده نتوانیم آنچنان‌که باید سرمایه‌گذاری درستی در این زمینه داشته باشیم. ما در یک مجموعه فرهنگی زندگی می‌کنیم که اولویت‌های آموزشی متناسب با آینده ما نیست؛ لذا باید به محتوای آموزشی و روش‌های آموزشی توجه ویژه‌ای شود.   امروز روش‌های آموزشی ما متناسب دانش‌آموزان نیست
نظری با انتقاد از اینکه امروز روش‌های آموزشی ما متناسب دانش‌آموزان نیست، ادامه داد: جدای از این مسئله همه این آموزش‌ها نیازمند یادگرفتن مهارت‌ها است. در این میان نقش رسانه‌ها برای مطالبه‌گری این حوزه بسیار اثرگذار خواهد بود؛ لذا باید برای این تغییرات بزرگ هزینه‌های بزرگی را هم بدهیم.
وی با اشاره به اینکه کودکان ما امروز باید مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند، گفت: اگر کودکان قدیم ما مهارت‌های زندگی که اسلام به آنها تاکید دارد، همچون کنترل خشم را فراگرفته بودند شاهد بسیاری از آسیب‌های امروزی که بر اثر عدم کنترل خشم رخ می‌دهد نبودیم. این مهارت در زندگی فردی، ماشینی، آموزشی و عبور و مرور و زناشویی بسیار مهم و ضروری است. کودکان ما کجا باید این مهارت‌ها را فرا بگیرند؟ کجا می‌خواهند مهارت‌های نه گفتن، صبر و صبور بودن، گذشت و بخشش را فرا بگیرند و بیاموزند؟ این مهارت‌ها در همه شئون زندگی به‌کار می‌آید. قطعا این مهارت‌ها با بازی کردن به راحتی به کودکان منتقل خواهد شد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه ما زمانی به شرایط مطلوب می‌رسد که کودکان آن موفق باشند، گفت: اگر ما می‌خواهیم در بحران‌های اقتصادی، دیگر‌خواهی را به‌جای خودخواهی و آینده‌نگری را بجای حال نگری ببینیم باید روی کودکان، سرمایه‌گذاری کنیم.
وی در پایان گفت: ما ایرانی‌بودن خودمان را با مشاهیر و دانشمندان و افتخارات قدیم و جدیدمان که بخشی از افتخارات جهانی هستند به دنیا نشان می‌دهیم و اگر بخواهیم این افتخارات را به دنیا همچنان نشان دهیم و در کشور شاهد این افتخارات باشیم باید روی امروز کودکانمان کار کنیم.
به گزارش ایکنا؛ حامد رهنما در ادامه این نشست با یادآوری محور روز‌های هفته ملی کودک گفت: چند سالی است که هفته ملی کودک با محوریت کانون پرورش فکری به صورت منسجم و با همکاری و مشارکت بیشتر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با این حوزه، برنامه‌ریزی و در نیمه مهر هر سال در سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: بر این اساس به ترتیب روز‌های ۱۴ مهر روز «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی»، ۱۵ مهر «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، ۱۶ مهر (روز جهانی کودک) «کودک، صلح، بازی و نشاط»، ۱۷ مهر «کودک، رسانه و ارتباطات»، ۱۸ مهر «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، ۱۹ مهر «کودکان با نیاز‌های ویژه، فرصت‌های برابر» و ۲۰ مهر «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نام گرفته است.
دبیر هفته ملی و روز جهانی کودک با اشاره به حضور نمایندگان مختلف دستگاه‌ها برای مشارکت در این رویداد، گفت: معاونت‌های زنان و علمی‌فن‌آوری ریاست جمهوری، وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، بهزیستی کشور، شورای کتاب کودک، سازمان فضایی ایران، جوانان هلال احمر، شرکت ملی پست، شهرداری تهران، آتش‌نشانی تهران، برج میلاد تهران و شرکت توسعه مدیریت راهبردی امین (انارستان) در کنار مسئولان کانون در این رویداد مشارکت و حضور داشتند.
بنا بر گزارش ایکنا؛ گفتنی است که ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه فاضل نظری هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۰۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه‌ ارومبه در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با تبریک روز و هفته کارگر بر توجه ویژه‌ مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران تاکید کرد  و گفت: در دین اسلام کار و کارگر جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد تا جایی که پیامبر اکرم دست کارگر را بوسیده است و در این راستا لازم است مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند و کارگران نیز کار را به عنوان یک امانت الهی بدانند کارشان را درست انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی اظهار کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و دشمن امروز از این راه وارد شده و درصدد است که نگذارد معیشت و اقتصاد و جامعه‌ی ما به سامان برسد که در این راستا رهبر انقلاب هوشمندانه هر سال را در این حوزه انتخاب می‌کنند.

خطیب جمعه ارومیه ضرورت توجه به موضوع حجاب را نیز خاطر نشان کرد و گفت: مسئله حجاب و عفاف یک واجب شرعی و قانونی است و زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفت به جایگاه‌های با ارزش علمی و مدیریتی رسیدند و به دشمن ضربه زده اند و دشمن در پی جبران این ضربه است و ترویج بی عفتی و بی حیایی در کشور ماست بنابراین تمام آحاد جامعه در این زمینه باید همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامی‌داشت روز معلم افزود: معلمی شغل بسیار مقدسی است و هیچ شغلی به اندازه تعلیم و تربیت حائز اهمیت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به اهمیت تعلیم و آموزش اشاره فرموده بنابراین باید به وجود آموزگاران افتخار کرد و قدر و منزلت آنان را دانست.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: آموزگاری و تعلیم و تعلم، مسئولیت با اهمیت و ارزشمندی است و قرآن، معجزه پیامبر اسلام نیز به عنوان کتاب زندگی است و خداوند در آن به قلم و نوشتن قسم یاد کرده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • جسد بی‌جان ۲ کودک غرق شده در شهرستان نیمروز پیدا شد
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی