رقابت سخت چاوشی و همایون شجریان برای کسب پرفروش ترین آلبوم97
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۸۰۹۹۰
فروش آلبومهای «ایران من» و «ابراهیم» تا امروز هر دو رکورد فروش در بیپتونز را شکستند. سعیده احسانی راد خبرنگار
حال این سوال پیش می آید که تا پایان سال کدامیک از این دو خواننده آلبوم شان پرفروش ترین آلبوم سال 97 می شود.
اگر مقیاسه ای بین دو آلبوم شجریان و چاووشی داشته باشیم آلبوم ابراهیم چاوشی با حرف و حدیث های فراوان و جنجال منتشر شد ،چاوشی با این آلبوم بیش از پیش به سر زبان ها افتاد ،ماجرای خوردن بستنی چاوشی با معاون وزیر،اصلاحاتی که برای ترانه های آلبوم چاوشی صورت گرفت و لحن اعتراضی ترانه های این آلبوم از مهم ترین عواملی است که محبوبیت چاوشی را در بین طرفدارانش بیش از پیش کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر چاوشی وزنه سنگینی در موسیقی پاپ این روزها به حساب می آید و به دلیل ندادن کنسرت تشنگی بی شماری در جامعه و از سوی هواداران برای شنیدن آهنگ های جدید این خواننده وجود دارد ،آلبوم ابراهیم همچنین به دلیل داشتن حامی مالی و بازی تبلیغاتی قوی از فروش خوبی برخوردار شده است.
همچنین سایت بیپتونز که عهده دار انتشار آلبوم چاوشی را به عهده دارد تمام راه های دانلود غیرقانونی آلبوم ابراهیم را بست به طوری که این آلبوم از مجاری غیرقانونی دانلود در اختیار مخاطبان قرار نگرفت و تمام سایت های موسیقی نیز با مشارکت در فروش آلبوم ابراهیم از عواید 30 درصدی سهم فروش از سایت بیپتونزقرار گرفتند.
در مقابل آلبوم ایران من شجریان پرفروش شدنش شوک آور نبود و پشت آن هیچ جنجالی قرار نداشت اما پیش خبرهای انتشار آلبوم ایران من و خبرهای زود هنگامی که از انتشار این آلبوم در فضای مجازی پخش شد و محبوبیت شجریان از عواملی بود که باعث شد این آلبوم شانه به شانه در فروش با آلبوم ابراهیم حرکت کند.
حال باید دید که بازار موسیقی تا پایان سال با وجود این دو آلبوم شاهد آلبوم جنجالی دیگری خواهد بود یا این دو آلبوم تا پایان سال می توانند رقابت تنگاتنگی در فروش داشته باشند و در لیست پرفروش ها جایگاه شان را حفظ کنند.
نگاهی به آلبوم ابراهیم محسن چاوشیابراهیم نهمین آلبوم استودیویی محسن چاوشی است که با ترانههای حسین صفا و نیز تنظیمهای محسن چاوشی، فرشاد حسامی و شهاب اکبری و با نوازندگی عادل روحنواز و میثم مروستی و توحید نوری، ۱۱ شهریور ۹۷ منتشر شد.
تعداد قطعات آلبوم در ابتدا ۸ قطعه و پس از دریافت مجوز ارشاد به ۶ قطعه کاهش یافت؛ ۲ قطعه از این آلبوم در داخل ایران فقط به صورت مجازی و از سامانه ۷۸۰، بیپ تیونز و در نسخه فیزیکیِ خارج از کشور آلبوم منتشر شد.
محسن چاوشی در این آلبوم فضاهای جدیدی را تجربه کردهاست. ابراهیم از نظر فضای هنری متفاوت با آلبومهای گذشته چاوشی است.
«بِبُر به نام خداوندت، تو در مسافت بارانی، در آستانه پیری، همراه خاک اره، لطفا به بند اول سبابهات بگو،ای ماه مهر، ما بزرگیم و نادانیم، جهان فاسد مردم را»، هشت قطعه آلبوم ابراهیم را تشکیل میدهند که همگی از سرودههای حسین صفا هستند.
موسیقی این آلبوم تماماً به عهده خود چاوشی بوده و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر، با چاوشی همکاری کردهاند و میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند.
چاوشی در شناسنامه آلبومش از هنرمندانی چون پرویز پرستویی، حمید فرخنژاد، حسن فتحی، رضا رشیدپور، امیر جعفری، علی ضیا و… که در روزهای پرخبر و حواشی این آلبوم از او و آثارش حمایت کردند نیز تشکر و تقدیر کرده است.
هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» است و مهدی معزی، ابوالفضل افشاری و محسن عسگری نیز به ترتیب مدیر اجرایی، مدیر هماهنگی و گرافیک اثر جدید چاوشی هستند.
محسن چاوشی پیش از این آلبومهای یه شاخه نیلوفر، ژاکت، حریص، پرچم سفید، من خود آن سیزدهام، پاروی بیقایق و امیر بیگزند را به صورت مستقل منتشر کرده است و در آلبومهای گروهی چون: خاص، من و ما، دلصدا، هشت و سلام آقا نیز حضور داشته است.
خواندن تیتراژ فیلم سینمایی سنتوری و اجرای چند قطعه پرطرفدار برای سریال «شهرزاد» از دیگر آثار محسن چاوشی در همه سالهای فعالیتاش در حوزه موسیقی است.
اما قطعاتی که در آلبوم ابراهیم منتشر شد به این شرح است.
و عشق جوخه اعدام است
قطعه«ببر به نام خداوندت»همان قطعه ای است که باعث شد نام این آلبوم« ابراهیم» باشد. این قطعه مانند دو آهنگ «خوزستان» و « امیر بی گزند» با نوایی جز صدای چاوشی شروع می شود. ترانه این قطعه در هم پیچیده از مضامین و ذهنیت های متفاوت است. این قطعه را با یک بار شنیدن نمی توان قضاوت کرد، چندباره آن را بشنوید.
لگد زدند به شیری که صبر غرش او بود
قطعه «در آستانه پیری» همان قطعه ای است که محسن چاوشی بعد از نه گفتن دفتر موسیقی، قسمتی از آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. شاید به همین دلیل«لگد زدند به شیری که صبر غرش او بود» عبارت آشناتری از این آلبوم برای مخاطبان باشد. تشبیه های این ترانه به همراه صدای چاوشی و موسیقی، یکی از قطعاتی است که شاید بتوان گفت اجتماعی ترین ترانه این آلبوم است.
از آسمان بودن بسیار دلگیرم
یک موسیقی آرام که انتظارش را نداریدآغاز گر قطعه «همراه خاک اره»است. چاوشی خود این قطعه را آرام آغاز می کند و به مخاطب فرصت می دهد شعر را بچشد. صدای گیتار الکتریک در بیشتر قسمت های این قطعه به گوش می رسد. چاوشی ترانه دردناک این شعر را باحوصله می خواند، بدون هیچ عجله ای آن را به اوج می برد و باز آن را به بستر قبلی اش برمی گرداند.
دلم دف است نیستانا
چاوشی بی مقدمه به سراغ قطعه« جهان فاسد مردم را» می رود. او می خواند و دف همراهی می کند و صدای پیانو می آید. او می خواهد در این قطعه با ارجاع به برخی عبارت های عامیانه و گاه تشبیه ها تصویر بسازد. 3 دقیقه و 34 ثانیه این قطعه آن قدر زود می گذرد که بعد از تمام شدن آهنگ هنوز منتظر ادامه آن هستید،... اما انتظار بی فایده و این قطعه به پایان رسیده است.
مهمانان ناخوانده «ابراهیم»
اشعار دو قطعه ای که مجوز نگرفتند اما به آلبوم اضافه شدند، از کتاب شعر «منجنیق»حسین صفا ست. نام این دو قطعه «تو در مسافت بارانی» و «ما بزرگ و نادانیم» است که در ادامه از آن ها هم نوشتیم. چند روز پیش هم آهنگی به نام «مسلخ» از محسن چاوشی که به موضوع قاچاق جنسی دختران ایرانی در دبی پرداخته بود، لو رفت.
کدهای آوای انتظار «ابراهیم» چاوشی هم بالاخره فعال شد
کد های آوای انتظار همراه اول «ابراهیم» نهمین آلبوم موسیقی محسن چاوشی که به شکل جنجالی و پرحاشیه چندی پیش منتشر شد، در دسترس علاقه مندان این خواننده پاپ قرار گرفت.
«بِبُر به نام خداوندت - کد آوای انتظار 24929»، «در آستانه پیری - کد آوای انتظار 24925»، «همراه خاک اره - کد آوای انتظار 24941»، «لطفا به بند اول سبابهات بگو - کد آوای انتظار 24950»، «ای ماه مهر - کد آوای انتظار 24934»، «جهان فاسد مردم را - کد آوای انتظار 24945» ۶ قطعه آلبوم «ابراهیم» را تشکیل میدهند که همگی از سرودههای حسین صفا هستند. موسیقی این آلبوم نیز به طور کامل برعهده خود چاوشی بوده و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر با چاوشی همکاری کردهاند و میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند. ضمن اینکه هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» است و مهدی معزی، ابوالفضل افشاری و محسن عسگری نیز به ترتیب مدیر اجرایی، مدیر هماهنگی و گرافیت اثر جدید چاوشی هستند.
مشترکین همراه اول می توانند با ارسال کد آوا قطعه مورد نظر به سرشماره ۸۹۸۹، آوای مورد نظر خود را فعال و از آن استفاده نمایند و از خواننده مورد علاقه خود حمایت کنند.
اسرار پرفروش شدن آلبوم «ایران من»همایون شجریان پس از موفقیتهای بزرگی همچون پروژه سی و آلبومهایی مثل خداوندان اسرار این بار با «ایران من» آمده است. همکاری با سهراب پورناظری انتخاب اول سالهای اخیر همایون بوده و به نظر میرسد این همکاری به مراحل خوبی رسیده است. دموی آلبوم تازه همایون حاکی از آن است که موفقیت دیگری در کارنامه هنری وی ثبت خواهد شد. در این دمو آهنگ «نوروز» که به مناسبت ایام عید منتشر شده بود شنیده میشود.
ملودی زیبایی این آهنگ از یک ترانه قدیمی کردی وام گرفته شده است. آهنگ «خوب شد» نیز پیش از این در کنسرتنمایش سی شنیده شده بود. طرافداران همایون شجریان و سهراب پورناظری برای شنیدن باقی آهنگها لحظه شماری میکنند. در سازبندی این آلبوم از ترکیب سازهای زهی غربی و سازهای ایرانی مثل تنبور، سهتار و تار و سازهای کوبهای استفاده شده است.
شاید هیچ کس در این سال ها در فضای موسیقی ایران به اندازه «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» مورد توجه، تحسین و البته اتهام قرار نگرفته اند. این دو هنرمند که حالا بدل به زوج هنری یکدیگر شده اند؛ در آثار متعددی که با همراهی یکدیگر خلق کرده اند، نوآوری هایی انجام داده اند که واکنش های متفاوتی را برای شان به بار آورده است. آنان که آرامش موسیقی ایران را به هر قیمتی دوست تر دارند؛ مورد انتقاد شدیدشان قرار داده اند و آنان که گمان می کنند که موسیقی باید فرزند زمان خود باشد؛ تحسین هایی مبالغه آمیز از آنان انجام داده اند؛ اما نکته درست همین جاست؛ اینکه این دو هنرمند فرزندان بزرگ ترین اساتید موسیقی ایران هستند.
«محمدرضا شجریان» که باید او را از معدود اسطوردهایی دانست که در زمان حیاتش اسطوره شد؛ اگرچه نماد موسیقی اصیل ایرانی است؛ اما در تمام کارهایش می توان نوآوری را مشاهده کرد و از آن طرف، «کیخسرو پورناظری» نیز در آن سال ها مبدع حرکاتی نوین در موسیقی شد که از هر کدام شان که بگذریم؛ شهری کردنِ تنبور را نمی توانیم نادیده بگیریم. فرزندان این دو هنرمند که سال هایی از عمر خویش را در همان مسیر متداول موسیقی حرکت کردند؛ بعد از مدتی به سمت تجربه کردن رفتند و ابایی از این نداشتند که «ناخلف» خوانده شوند. آنان که می توانستند راهِ آرامِ گذشته را ادامه دهند؛ ناگهان با پیچ و تابی به اندیشه های شان، بسیاری را حیران از این همه اتفاقی کردند که در موسیقی شان رقم زدند. دوستداران گذشته شان عقب کشیدند. هنوز که هنوز است بسیاری به «همایون» اصرار دارند که ادامه راهِ پدر باشد. نماینده موسیقی اصیل ایرانی با همان ردیف و دستگاه و یال و کوپالش. با این همه اینها نوای خود نواختند و از حدود موسیقی دستگاهی و مقامی عدول کردند و البته حظش را بیش از همه خودشان بردند. آن تعداد مخاطب افسانه ای پروژه «سی» را یادتان بیفتد و آن بیگانگانی که حالا با این موسیقی آشناتر از گذشته شدند.
«همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» حالا بعد از این همه کار که با هم کرده اند، بعد از این همه نغمه که با هم سروده اند؛ نشان داده اند که خودشان هستند: «جوان، جسور و البته شوریده سر» اگرچه بسیاری این تجربیات را زاییده ذهنِ «سهراب» بدانند و گمان کنند که اوست که «همایون» را از مسیر موسیقی سنتی دور کرده است؛ اما این «همایون» همانی است که گوشه بیداد را با گیتار فلامنکو خواند و از همان روز تکلیف همه را روشن کرد. فرزند اسطوره که حالا خودش در جایی از آواز ایستاده است که کسی را یارای نزدیکی به آن هم نیست؛ از سال ها قبل نشان داد که اگرچه چنان از پس درس هایی که از پدر به یاد گرفته، بر آمده که شایسته ترین نماینده برای اوست؛ اما او «همایون شجریان» است. او از همان گام های نخست اعلام استقلال کرد. خودش می گوید (همیشه می گوید) که افتخارش زیر سایه پدر بودن است که البته زیر سایه شجریان بودن برای هر انسانی افتخار بزرگی است و اصلا بزرگترین افتخار؛ اما او فراتر از این نام است.
همایون قاطعانه راه پدرش را در پی گرفته است
در روزگاری که همه تلاش می کردند آوازهای محمدرضا شجریان را تقلید کنند و رسیدن به این تقلید غایت توانایی محسوب می شد، پسرش قاطعانه مسیر دیگری رفت و البته که تایید پدر بر جسارت و نوآوری هایش آب پاکی را روی دست همه ریخت. حالا در همراهی سهراب پورناظری و همایون شجریان بود که وجدان موسیقی ایرانی در معذوریت خودش گیر افتاد؛ منتقدان حیران تر بودند. هر دو ردیف می دانند، سهراب موسیقی مقامی را هم به خوبی می شناسد؛ پس ماجرا چیست؟ چطور است که این همه از آن راه عدول می کنند؟ راهی که از «نه فرشته ام، نه شیطان» یا همان «چرا رفتی» با همراهی «تهمورس» شروع شد و به این نقطه رسید.
موسیقی سنتی و اشعار کهن از ابوسعید و مولوی و سعدیاینها موسیقی سنتی، اشعار کهن از ابوسعید و مولوی و سعدی تا معاصرینی چون بهبهانی و منزوی را به میان مردم بردند و بازخوانی دوباره ای از ادبیات انجام دادند؛ راهی رفتند که تا پیش از آن آزموده نشده بود؛ هر چه هست که کارهای شان را دوست داشته باشیم و چه نه؛ اینان فرزند زمانه خودشان هستند، فرزند«ایران من». البته که خطا هم دارند، البته که می شود مخاطب آثارشان بود و اصلا آن را دوست داشت یا نداشت، البته که می توان آن را به پاپ بودن محکوم کرد؛ اما همین هست که هست؛ باید آنان را به رسمیت شناخت.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۰۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ پیکر این پدر شهید امروز بر دستان مردم شهید پرور کرج تشییع و در جوار فرزند شهیدش در قطعه پدران و مادران شهدا در گلزار شهدای امام زاده محمد به خاک سپرده شد.
شهیدطلبه همایون معدنی از ررمندگان بسیجی ۸ سال دفاع مقدس و متولد ۱۳۴۶ بود که در دوم مرداد ماه ۱۳۶۷ در جبهه جنوب در منطقه کوشک به شهادت رسید.