Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه آموزش یکی از نیازهای ضروری امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: واقعیت عملیاتی امر به معروف باید به وسیله الگوهای خاص در جامعه تبلور پیدا کند. ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بزرگترین هدف قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عنوان می‌شود، چنان که ایشان در وصیت نامه خود به برادرشان محمد بن حنفیه به صراحت می‌فرمایند: «هدف من از این حرکت اصلاح طلبی در امت جدم است و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده و بر طبق روش و سیره پیامبر و علی(ع) عمل کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بر این اساس برای شناخت بهتر جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و لزوم مطالبه‌گری در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم:امر به معروف و نهی از منکر فریضه حیاتی و تأثیرگذار در جامعه اسلامی است، اما چرا از آن به عنوان اصطلاح واجب فراموش شده نام برده می‌شود؟

حجت الاسلام عباسی: امر به معروف یک واجب فردی نیست بلکه اجتماعی است و با افراد مختلف سر و کار دارد، بنابراین باید در اجتماع به آن پرداخته شود. امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری اوقات ممکن است منجر به پرداخت هزینه باشد، یعنی فرد باید جسارت کامل را برای امر به معروف داشته باشد. 

علت اصلی که می‌تواند دلیل فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر باشد این است که مردم توجیه نیستند، یا به بیان دیگر برداشت‌ها نسبت به آن اشتباه است، یا اینکه افرادی که گاهی خواسته‌اند امر به معروف و نهی از منکر کنند درست نتوانسته‌اند اقدام کنند.

همچنین می‌توان گفت مردم با ذهنیت خود نسبت به امر به معروف و نهی از منکر این طور برداشت می‌کنند که دخالت و تجسس در کار آنها است، اما باید گفت امر به معروف و نهی از منکر "بگیر و ببند" نیست و این برداشتی اشتباه از واجب مظلوم فراموش شده است.

این مسائل به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در جامعه رخ می‌دهد و منجر به این می‌شود که افراد نسبت به این موضوع ورود پیدا نکنند. اگر بتوانیم شفافیت عملکرد امر به معروف و نهی از منکر را از زبان دین و معصومین، بیان کنیم زیبایی آن را در جامعه به منصه ظهور خواهیم رساند و آن زمان این امر واجب چهره عملیاتی به خود می‌گیرد.

تسنیم:چه میزان از سوی جامعه متدین مطالبه‌گری در زمینه عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد؟

حجت‌الاسلام عباسی: مطالبه گری تا حدی وجود دارد اما کافی نیست، اگر همه ما حقوقی که نسبت به دوست، همکار، شهروند، مسئول و... داریم را مطالبه کرده و پیگیری این حقوق را رها نکنیم، اتفاقی که از آن به مدینه فاضله تعبیر می‌شود تحقق پیدا می‌کند.

تسنیم: امر به معروف و نهی از منکر را می‌توان به کلیه مسائل حال حاضر جامعه بسط داد، از جمله مهمترین آنها همین رفتارهای سوء اقتصادی است که حقوق مردم را پایمال می‌کند. برای تحقق این امر چه راهی را باید در پیش گرفت؟

حجت‌الاسلام عباسی: امر به معروف اگر واقعاً در جامعه اجرا و احیا شود و مردم آن را وظیفه خود بدانند و واژه "همه ما مسئولیم" به عنوان یک گفتمان در جامعه ایجاد شود به دنبال آن در همه زمینه‌ها پیشرفت می‌کنیم.

اتفاق امروز جامعه یعنی نابسمانی اقتصادی به دلیل این است که مردم و مسئولان بی تفاوت از کنار این مسائل رد شده‌اند. اگر همه وظیفه خود را بدانیم در همه جاهایی که حق مردم در حال ضایع شدن است مانند احتکار، گران فروشی و کم فروشی ورود پیدا ‌کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

تسنیم:چه میزان آموزش‌های صورت گرفته در این حوزه مثبت و کارساز بوده است؟

حجت‌الاسلام عباسی:آموزش یکی از نیازهای ضروری امر به معروف و نهی از منکر است، در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در زمینه‌های مختلفی ورود کرده و آموزش‌های عمومی و تخصصی را اجرا کرده‌ایم، مباحث آموزشی برای اقشار مختلف، ادارات، مساجد، عموم مردم وجود دارد اما کافی نیست.

تمام ظرفیت‌ها باید به کار گرفته شود از جمله در قانون آمده است که وزارت علوم، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات، شهرداری، صدا و سیما و.. در این امر ورود کنند تا آموزش واقعی محقق شده و مردم نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنند. باید مردم آگاه شوند که امر به معروف چه میزان زیبایی و چه میزبان کاربرد دارد.

باید کارکرد امر به معروف را در جامعه نشان دهیم، واقعیت عملیاتی امر به معروف باید به منصه ظهور گذاشته شود. ورود خواص و الگوهای زیبا در جامعه برای مردم ذهنیت خوبی را ایجاد می‌کند که ما به سمت گفتمان و سپس عمل حرکت کنیم.

اگر بتوانیم با عمل امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نشان دهیم تا راه صحیح حرکت در این مسیر به منظر دید همگان گذاشته شود آن زمان قطعاً کارکرد آن مورد پذیرش واقع می‌شود.

انتهای پیام/ز

R41346/P41362/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، عباس علی‌آبادی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

وی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو در سال جدید اظهار کرد: تا به امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به دنبال سوء استفاده هستند، خریداری نکنند.

علی‌آبادی افزود: حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به ترتیب به مردم واگذار می شود و سرعت تحویل خودروهای وارداتی به مردم به زودی افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

وی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی کنیم بله افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

اولین خودروهای وارداتی ایران‌خودرو تحویل مشتریان شد | «شاین مکس» در دو مدل بنزینی و هیبریدی

علی‌آبادی درباره عرضه و قیمت گذاری خودروهای داخلی گفت: تمام تلاش ما آن است که در بعد کیفی و کمی و در ابعاد قیمتی رکودی‌های مناسبی برای عرضه به مردم داشته باشیم اما باید توجه داشت که خودرو در کشورمان کالای سرمایه ای است هر چند که من معتقد هستم که مصرفی است اما با این وجود از نوسانات دیگر در بازار تاثیر می پذیرد.

وی اظهار کرد: مردم بدانند که در تولید و عرضه خودرو در بازار کسری وجود ندارد و اگر با حوصله برخورد کنند، نیاز آنها تامین می شود.

کد خبر 845098 برچسب‌ها واردات خودرو خبر مهم وزارت صنعت، تجارت و معدن علی آبادی خودرو مدرن، لوکس و هوشمند

دیگر خبرها

  • خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان
  • گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند
  • بیش از ۹۰ درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • اجرای طرح نور مطالبه عمومی است
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • وظایف فرهنگی۲۳ دستگاه در زمینه حجاب وعفاف
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • هم‌افزایی همه دستگاه‌ها در اصفهان برای اجرای طرح حجاب و عفاف
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد