Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ذاکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز دهم مهر ماه در پیش‌نشست همایش آسیب‌شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در صدر اسلام و با توجه به ممنوعیت کتابت و نقل حدیث، آسیب‌های زیادی به تاریخ و سیره وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عمر در بدرقه‌ای که از جهادگران در یکی از جنگ‌ها داشت خطاب به آنان گفت که مردم را با احادیث و سخنان مشغول نکنید و فقط هر چه می‌گوئید از قرآن بگوئید و از حدیث چیزی نگوئید البته عمده تحلیل‌گران ممکن است علت رفتن خلیفه دوم به استقبال از این گروه را ندانند و توجیهات دیگری مانند بدرقه آنان و تمجید از ایشان را بیاورند.

وی افزود: در دوره معاویه، حدیث‌سازی در فضائل افراد رشد کرد و مبالغ زیادی می‌داد تا حدیث درست کنند و تاییداتی از پیامبر(ص) برای آن می‌تراشیدند تا اینکه در دوره عمربن عبدالعزیز وی دستور داد تا احادیث گردآوری شود که طبق نقل مورخان عملا کاری در این دوره هم انجام نشده است.

ذاکری بیان کرد: به گفته ذهبی در تاریخ الاسلام تا دوره سقوط بنی امیه هیچ کتابی در مورد تاریخ نبوی نوشته نشد و خلفا اجازه ندادند که از جمله عمربن عبدالعزیز هم در عمل این کار را کرد؛ اینها سبب شد تا سیره پیامبر و امیرالمومنین نوشته و مکتوب نشود و وقتی شروع به سیره‌نویسی شد، نگارش‌ها زیاد شد به گونه‌ای که محدثان اهل سنت مطالب خود را از میان چندین هزار حدیث انتخاب کرده‌اند تا سیره پیامبر را مطرح کنند.

این محقق و مولف تصریح کرد: وقتی صحیح بخاری را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که عنوان را از احادیث و سیره نبوی گرفته است اما معنای احادیث متفاوت با عناوین است.

وی با تاکید بر اهمیت سیره‌نگاری صحیح و تلاش بیشتر در این زمینه بیان کرد: در گذشته کار چندانی نشده و هر چه شده بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

ذاکری با اشاره به تعریف سیره مبنی بر روش عملی عنوان کرد: حاکم موفق اسلامی حاکمی است که بتواند با عمل خود قبل از زبان دیگران را آموزش دهد همچنین معنای دیگر سیره به احکام جهاد گفته شده است و اولین کاربرد سیره در باب جهاد و جنگ بوده است.

وی ادامه داد: در مطالعات سیره، اولین نکته این است که نیازمند ارزیابی منابع هستیم؛ در مرحله بعد باید متن و سند روایات را در سیره‌شناسی مورد بررسی دقیق قرار دهیم و سومین گام نیز این است که باید با زندگانی معصومان(زمان تولد و درگذشت و حداث سیاسی و اجتماعی و ...) آشنا شویم که به عنوان مثال در مورد بحث ضرب سکه، عمدتا امام باقر را مطرح می‌کنند، در حالی که مربوط به دوره امام سجاد(ع) بوده است.

وی افزود: گفته شده که امام علی(ع) در دوره عمر از اموال ابورافع که فوت کرده و به فرزندان وی ارث رسیده بود، زکات گرفتند در حالی که این حدیث ساختگی است و در عین مشهور بودن، بی سند است و نباید به آن اعتماد کرد و صرف نقل آن از سوی بزرگان نیز دلیل بر اعتماد نیست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا سیره ذاکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند

مکان‌ها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که می‌توان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکان‌ها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد می‌کند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن‌های رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزه‌های وحیانی و دینی را در خود جای نداده‌اند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی می‌کنند.

مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان در این خصوص اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفته‌های بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک می‌کند.

استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمی‌شد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.

وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعه‌سازی بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک می‌کند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته می‌شوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت می‌رسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.

هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر می‌کنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی می‌تواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایه‌گذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی می‌خورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.

هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های اقتصادی، گفتمان‌سازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت می‌شود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهره‌مند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال
  • دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست
  • فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»
  • حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»
  • بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است/ ضرورت شناساندن آن به جهان
  • روایت یک استاد تاریخ از فرمان پیامبر(ص) به جهاد با یهودیان جنایتکار
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی