Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریاری با تاکید بر این نکته که کنترل بازار ارز به اراده دولت و مردم بستگی دارد گفت: این که گفته می شود این مشکل ناشی از عدم پیوستن به FATF و سایر قراردهای خارجی است، صحیح نیست و بیشتر به مسائل داخلی کشور برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس درباره عوامل افزایش قیمت ارز و همچنین کنترل بازار ارز گفت: بالارفتن قیمت ارز ناشی از یک جو روانی بود که در کشور حاکم شده بود، خروج یک جانبه امریکا از برجام و تهدید به تحریم های اقتصادی، باعث ایجاد نگرانی و جو روانی شده بود، که این وضعیت همراه با یک سری توطئه های خارجی دست به دست هم دادند که ارز را در مقیاس کلان خریداری کنند و از کشور خارج کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سید کمال الدین شهریاری ادامه داد: این دو پدیده باعث شد مردم مقداری نگران شوند و برای خرید و ذخیره ارز به بازار مراجعه کنند و از مقدار زیادی ارز از سیستم بازار خارج و باعث افزایش قیمت آن شد و زمانی که تقاضا زیاد شود قیمت کالا نیز افزایش پیدا می کند و چون دولت برای حفظ ذخایر ارزی اقدام به پمپاژ ارز نکرد به همین دلیل محدودیت ارزی در بازار ایجاد شد که باعث بالا رفتن قیمت شد.

 

وی افزود: این قاعده بر بازار حاکم است که وقتی قیمت کالایی پایین باشد تقاضا برای خرید زیاد است و زمانی که قیمت کالا بالا باشد تقاضا برای فروش زیاد می شود، این ارز آنقدر قیمتش بالا رفت و به نقطه اوج خودش رسید و بالاخره باید یک جایی می ایستاد که این جا قیمت برای فروشنده مطلوب شد، کسانی که ارز را به قیمت کمتری خریده بودند قصد داشتند با فروش آن سود بیشتری را کسب کنند به همین دلیل هجوم به بازار برای فروش ارز دوباره شکل گرفت و تقاضا برای فروش ارز باعث کاهش قیمت ارز شد.

 

شهریاری بیان کرد: چون تقاضا همانند قبل نبود و بسیاری از تقاضاها ساماندهی شده بود؛ یعنی دولت ارز بسیاری از کالاهای اساسی را تامین می کند و ارز حاصل از صادرات و پتروشیمی ها در سامانه نیما قرار می گیرد و با نرخ دومی به متقاضیان  واردات و سایر خدمات کالا داده می شود و یک نظمی بر بازار ارز توسط دولت حاکم شد.

 

دولت این نگرانی را از جامعه برطرف کرد که هجوم به بازر ارز دلیلی ندارد و نیازهای ارزی کشور در حد معقولی تامین می شود و دلیلی بر نگرانی کشور نیست. این ها دست به دست هم داد و مردمی که ارز را قبلا خرید ه بودند و در خانه های خودشان نگهداری کرده بودند به بازار مراجعه کردند و فضا برعکس شد و واورونگی در بازار ارز باعصث شد قیمت ارز پایین بیاید و به یک حد تعادلی نزدیکم می شود و فکر می کنیم بر روی یک قیمت تعادلی تثبیت می شود که هم دولت بتواند بر روی آن تسلط داشته باشد و هم متقاضیان ارز از فضای مبهم این بازار خارج شوند.

 

وی در پایان با تاکید بر این نکته که کنترل بازار ارز به اراده دولت و مردم بستگی دارد گفت: این که گفته می شود این مشکل ناشی از عدم پیوستن به FATF و سایر قراردهای خارجی است، صحیح نیست و بیشتر به مسائل داخلی کشور برمی گردد که امیدواریم با تدابیر صورت گرفته به یک ثبات در بازار ارز دست پیدا کنیم و نیازی نیست بقرای ثبات در بازار به دنبال قرارداد با کشورهای خارجی باشیم.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با ما در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

وی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جاست که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

منبع: خبرآنلاین

tags # مسکن سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد