Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فهرست رای دهندگان انتخابات پارلمانی این کشور را ۸.۸ میلیون نفر اعلام‌ کرد.

 

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بعد از بررسی بیش از نیم میلیون نفر از فهرست رای دهندگان حذف شده‌اند.

 

دولت افغانستان ثبت نام از رای‌دهندگان را از ۲۵ فروردین امسال آغاز و تا ۲۳ خرداد ادامه داشت که در این مدت ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت کردند.

 

در روند ثبت نام از رای‌دهندگان مشکلاتی نیز وجود داشت، شماری از رای‌دهندگان با شناسنامه جعلی ثبت نام کرده و یا اینکه یک نفر به چند نام متفاوت شناسنامه گرفته و ثبت نام کرده بود.

 

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که اطلاعات تمام ثبت‌نام‌شدگان برای شرکت در انتخابات را وارد مرکز اطلاعات این کمیسیون کرده تا هیج کسی نتواند دوبار رای دهد و یا اینکه با شناسنامه جعلی در انتخابات شرکت کند.

 

قبل از این تنها کسانی حق رای داشتند که کارت رای‌دهی کمیسیون انتخابات را گرفته بودند، ولی در انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری برخی نامزدها معتقد بودند که از این کارت‌ها سوء استفاده شده و زمینه تقلب را فراهم کرده‌است. در انتخابات پارلمانی افغانستان تصمیم گرفته شد که فهرست رای دهندگان با توجه به شناسنامه افراد دوباره تهیه شود.

 

اکنون نیز یک ائتلاف احزاب سیاسی افغانستان با نام "ائتلاف بزرگ ملی" مرکب از ۳۰ حزب و جریان سیاسی به روند ثبت نام از رای‌دهندگان معترض است و اعلام کرده در صورتی که در روز انتخابات، رای دهندگان از سیستم بیومتریک استفاده نشوند؛ نتیجه انتخابات را قبول ندارند.

 

کمیسیون انتخابات افغانستان گفته که از این سیستم استفاده خواهد شد.

 

تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه انگشت نگاری به کمیسیون انتخابات افغانستان تحویل داده شده و برای انگشت نگاری از تمام رای دهندگان به ۲۱ هزار دستگاه نیاز است که کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده به شرطی که بقیه دستگاه‌ها نیز در اختیار آن قرار گیرد، تمام رای‌دهندگان را انگشت نگاری خواهد کرد.

 

در همین حال، به گزارش رسانه های افغانستان در حمله یک مهاجم انتحاری به یک تجمع انتخاباتی در ولایت ننگرهار افغانستان دستکم ۱۳ نفر کشته و ۳۰ تن زخمی شدند.

 

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل حادثه از مشاهده آمبولانس هایی خبر داده است که اجساد قربانیان این حمله انتحاری را به بیمارستان منتقل می کردند.

 

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) برگزار شود. تاکنون دستکم پنج نفر از نامزدهای این انتخابات در حملات صورت گرفته کشته شده اند.

 

قرار است ۵۴ هزار نفر از نیروهای امنیتی افغانستان امنیت پنج هزار شعبه اخذ رای را در روز انتخابات تامین کنند.

 

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله انتحاری روز سه شنبه را برعهده نگرفته است. این در حالی است که گروه های طالبان و داعش از عزم خود برای ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات سخن گفته اند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه انتخابات جام نیوز افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۸۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت «رزما» اعلام شد

رزما (جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی) با صدور اطلاعیه‌ای لیست ۱۶ نفره خود را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در تهران را به شرح زیر منتشر کرد:

۱-محمد سراج

۲- بیژن نوباوه

۳- علیرضا سلیمی

۴- غلامحسین رضوانی

۵- زهره سادات لاجوردی

۶- حسین صمصامی

۷- زهره طبیب زاده

۸- مجتبی زارعی

۹-حسین نجابت

۱۰- مجتبی رحماندوست

۱۱- پیمان فلسفی

۱۲- ابوالفضل ظهره‌وند

۱۳-محمدحسین حسین‌زاده بحرینی

۱۴- حسن خجسته باقرزاده

۱۵- مهدی عسگری

۱۶- علی اصغر پورمحمدی

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تذکر ویژه رهبر معظم انقلاب درباره دور دوم انتخابات چه بود؟ | رقابت میان کدام فهرست های انتخاباتی است؟
  • تپسل و شیپور قرارداد همکاری امضا کردند
  • فهرست تخصیص ارز کالاهای کشاورزی اعلام شد+ جدول
  • بازار ۵۰ میلیاردی تبلیغات در شیپور
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت «رزما» اعلام شد
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • دبیر مجمع: انتخابات فدراسیون شطرنج اواخر تیر برگزار می شود