تفاوت دل درد بارداری و پریود
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۹۰۳۴۴
شایع ترین علائم اولیه بارداری و پریود شامل نوسانات خلقی، درد کمر، افزایش ادرار و سینه های حساس است. علاوه بر این، نشانه هایی هم وجود دارند که فقط در زمان حاملگی اتفاق می افتند. البته تنها راه مطمئن شدن اینکه باردار هستید یا نه، آزمایش بارداری است.
سندروم پیش از قاعدگی PMS
قاعدگی یک فرآیند خونریزی از رحم است که در پایان هر دوره از قاعدگی رخ می دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوره آن زمانی شروع می شود (تقریبا هر ۲۸ روز) که دیواره های رحم از بین بروند، و به همین دلیل است که حاملگی رخ نمی دهد.
دوره ی قاعدگی شما به علت تغییرات طبیعی در سطوح هورمون استروژن و پروژسترون، به عنوان چرخه قاعدگی شناخته شده است. بسیاری از زنان علائمی مانند نفخ، حساسیت پستان و تغییرات خلقی را در طول دوره قاعدگی تجربه می کنند.
PMSیا سندروم پیش از قاعدگی، وضعیتی است که علائم روانی و جسمی آن پس از تخمک گذاری (که در وسط چرخه ی قاعدگی اتفاق می افتد) رخ می دهند و زمانی که دوره شروع می شود، علائم آن پایان می یابد.
نشانه های PMS می تواند شاما تحریک پذیری، افسردگی، گریه، خستگی، التهاب، آکنه، حساسیت پستان (ماستالژی) و تغییرات اشتها باشد. در حالی که ۹۰% زنان معتقدند که برخی علائم مربوط به قاعدگی را دارند، PMS حقیقی جدی تر است و احتمالا در ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان رخ می دهد.
شباهت های بین بارداری و پریود PMS
برای بسیاری از زنان، علائم و نشانه های اولیه ی بارداری شباهت های زیادی به دوران قاعدگی یا PMS دارد. در حقیقت طبق برخی علائم اولیه نمی توان گفت که باردار هستید و شاید فقط علائم قبل از قاعدگی را دارید.
علائم مشابه و مشترک عبارتند از:
سردرد
سردرد می تواند نشانه ای از بارداری باشد، اما بسیاری از زنان همچنین قبل از دوران قاعدگی، سردرد یا میگرن را تجربه می کنند.
درد کمر
این علامت می تواند از نشانه های نزدیک شدن به دوره قاعدگی باشد، اما همچنین نشانه ای از حاملگی هم است.
تکرر ادرار
اگر باردار هستید و یا نزدیک دوران قاعدگی خود هستید، ممکن است دچار افزایش ادرار شوید.
قاعدگی یک فرآیند خونریزی از رحم است که در پایان هر دوره از قاعدگی رخ می دهد
تغییرات حالت (تحریک پذیری، اضطراب، گریه کردن)
تغییرات حالت در هر دو شرایط PMS و اوایل بارداری معمول است. این تغییرات می تواند شامل افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و تغییرات خلقی باشد.
یبوست
هورمون پروژسترون می تواند منجر به اختلالات گوارشی از جمله یبوست شود. از آنجا که سطح پروژسترون در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش می یابد، یبوست می تواند در زنان مبتلا به PMS یا با نزدیک شدن به دوران قاعدگی رخ دهد.
به همین ترتیب تغییرات هورمونی در دوران بارداری هم ممکن است باعث یبوست شود و این امر شباهت بین بارداری و پریود است.
درد و حساسیت پستان
درد پستان، حساسیت به لمس، تورم یا بزرگ شدن پستان، می تواند در ابتدای بارداری و همچنین قبل از دوره قاعدگی رخ دهد. سینه ممکن است در هر دو حالت سنگین، دردناک و یا حساس شود و این موضوع هم از شباهت های بین بارداری و پریود است.
خونریزی یا لکه بینی
خونریزی خفیف (به اندازه ای نیست که نیاز به استفاده از پد یا تامپون باشد) گاهی اوقات در زمان لانه گزینی جنین در رحم در اوایل بارداری اتفاق می افتد. این به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته شده است و مانند خونریزی شدیدی که زنان در آغاز پریودی خود تجربه می کنند نیست.
اگر باردار هستید و یا نزدیک دوران قاعدگی خود هستید، ممکن است دچار افزایش ادرار شوید.
خستگی
یکی از تفاوت های بارداری و پریود، خستگی در زنان است که در مراحل اولیه بارداری رایج است اما به عنوان علائم PMS نیز شناخته شده است. با این حال خستگی مربوط به PMS عموما پس از شروع دوره از بین می رود.
افزایش یا کاهش اشتها
بسیاری از زنان قبل از شروع دوره میل به غذا یا افزایش اشتها را تجربه می کنند. افزایش اشتها یا نفرت غذایی نیز در بارداری معمول است، گرچه گرایش غذایی حاملگی اغلب مشخص و شدید تر از زمان PMS است.
تهوع و استفراغ
تفاوت بارداری و پریود، تهوع و استفراغ است. این امر معمولا در دوران بارداری پیش می آید و از نشانه های PMS نیست. بنابراین اگر شما این حالت را تجربه کرده اید بیشتر احتمال دارد باردار باشید.
کمر درد
گرفتگی کمر و درد شکم یا لگن در بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی رخ می دهد. این علائم اغلب برای زنان مبتلا به PMS رنج آور است. با این حال برخی زنان ممکن است در مراحل اولیه بارداری ، درد و گرفتگی خفیف داشته باشند.
علائم اصلی بارداری چیست؟
علائم خاصی وجود دارند که مختص علائم اولیه بارداری هستند و در زمان PMS کمتر اتفاق می افتند.
تاخیر در پریود یا پریود نشدن: فقدان قاعدگی نشانه مشخصی از بارداری است.
خونریزی کاشت و لانه گزینی جنین: همان طور که قبلا ذکر شد، در هنگام لانه گزینی جنین در رحم در طول دوران بارداری، خونریزی خفیفی تجربه می شود و بسیار متفاوت از دوران قاعدگی است.
ترشحات واژن: افزایش تولید استروژن در دوران بارداری ممکن است منجر به افزایش ترشحات سفید واژن شود.
تیره شدن نوک پستان: تیره و بزرگ شدن آئولا یا نوک پستان می تواند یک یا دو هفته پس از تخمک گذاری در اوایل بارداری رخ دهد. و به هیچ عنوان جزو علائم PMS محسوب نمی شود. تفاوت بین بارداری و پریود نیست.
دو هفته انتظار چیست؟
«دو هفته صبر کردن» یک اصطلاح است که برای توصیف فاصله زمانی بین تخمک گذاری و لانه گزینی استفاده می شود و یا نقطه تقریبی است که در آن آزمون بارداری یک پاسخ قطعی را ارائه می دهد.
منبع: nabzema.com
منبع: پارسینه
کلیدواژه: دل درد بارداری تخمک گذاری ترشحات واژن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
در نظام تجلیات میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلیترین موضوعات زنان در حوزه تحقیقات بنیادین، مقایسه میان ارزش جنسیت زنانه و مردانه است. به این دلیل که برخی از راهبردها در حوزههای کاربردی و توسعهای مبتنی بر تبیین مبانی زیرساختی است. بر این اساس لازم است از منظره عرفانی و قرآنی به ارتباط میان جنسیت و رشد معنوی پرداخته شود و مسائل بنیادین جنس برتر یا فروتر بودن زن یا مرد و همچنین چرایی آن مورد تحلیل قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از مهدیه مستقیمی، استاد دانشگاه، به بررسی آثار جنسیت زنانه بر رشد معنوی و عرفانی پرداخته است.
رابطه جنسیت و معنویت
زمانی که عرفان دینی در استخدام قرآن کریم درآید، طبیعتاً عرفان از توحید قرآنی نشأت میگیرد. بر این اساس، نظرات عارفان و مفسران قرآن درباره این موضوع تفاوت زیادی با هم ندارد.
تحلیل جنسیتی در رابطه با ارزشمندی معنوی و جنسیت در نظام تجلیات و مظهریت زنان نشان دادن خاستگاه تفاوتهای تکوینی زن و مرد در زمینه جسم و روح و روحیات آنها درباره مقایسه ارزشمندی این دو جنس هم مطالبی را ارائه میدهد و بررسی سرنخهای ظریف در موضوع جنسیتی از منظر عرفان مانند ساحت تناکح اسمائی، ساحت عشق عرفانی و مباحث مربوط به شعور عمومی و سیر حبی عالم وجود و نیز مراتب صدوری کتاب هستی، میتواند افقهای روشن و گستردهای را در تحلیل رابطه جنسیت و معنویت در اختیار جستجوگران قرار دهد. بررسی و تحقیق در میان آیات قرآن ما را به امکان رشد برابر معنوی مردان و زنان میرساند.
نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویتتحلیل رابطه جنسیت زنانه و رشد عرفانی
تعداد زیادی از عارفان این عقیده را دارند که حقیقت ذاتی مردان و زنان یک چیز است و تفاوتها میان آنها به دلیل قالب و مسائلی خارج از حقیقت وجود است. بر اساس این نظر، رشد معنوی زنان و مردان برخاسته از حقیقت وجود آنهاست که همان ذات و ذاتیات آن دو محسوب میشود.
با این تعبیر، جنسیت زنانه مانع از رشد دینی و ارتقای فکری و اعتقادی زنان نخواهد شد و زنان در این زمینه همپای مردان میتوانند افقهای بلند و روشن معنویت را فتح کنند. چهبسا زنانی یافت میشوند که از رشد دینی به مراتب بسیار بالاتری از بسیاری مردان رسیدند به طوری که مردان یا شاگرد چنین زنان معنوی شدهاند و یا حتی از منظر فکری و استعداد توان نشستن در زمره شاگردان چنین زنانی را هم نداشتهاند.
رشد معنوی هر انسانی فارغ از جنسیت او به حقیقت وجود انسانی و به روح ناطقه قدسیه او مربوط میشود و کثرات خارجیه همگی به منزله تعیناتی به حساب میآیند که بیرون از حقیقت روح انسان قرار دارند. باید دانست تعینات نوعی امور مجازی هستند که در سنجش حقایق ورود چندانی ندارند.
مصباح الانس که یکی از کتابهای مرجع در زمینه عرفان محسوب میشود، در تعریف تعین عنوان میکند: جز یک وجود چیزی در عالم خارج وجود ندارد و کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی است که آن را با واژههایی مانند تعین، اتصاف، نسبت یا ظهور تعبیر کردهاند. (ابن فناری 1363 ص 45)
این نوع تعبیر را با مثالی میتوان مشخص کرد که حقیقت آبی که در ظرفی به شکل دایره یا مربع میریزند یکی است و آنچه که موجب میشود تفاوتهایی به وجود بیاید، قالب ظرفیتی و تعینات صوری و شکل ظاهری ظرفهای آب است و این ظواهر موجب تغییر فرمول شیمیایی در آب نمیشود. در هر حال میتوان عنوان کرد کثرات تعین یافتن و ظهور یک هستی هستند که آن را با کلماتی مانند تعین، اتصاف، نسبت، مظهر یا ظهور تعبیر کردهاند.
تعبیر عینیت حقیقت زن و مرد در بیان عارفان حتی به این نکته اشاره دارد که این نوع نیست که آبی که در ظرف جنسیت مردانه ریخته میشود، آبی باشد که مانند باران از آسمان نازل شده ولی آبی که در ظرف جنسیت زنانه ریخته میشود آبی است که از اعماق زمین استخراج شده باشد. بلکه حقیقت زن و مرد به مثابه آب بارانی است که در دو ظرف متعین ریخته میشود و با تعینات ظرف، شکل خاصی به خود میگیرد.
مثال دیگر درباره مفهوم تعین را میتوان به دریای موجداری تعبیر کرد که موجها کلیت، جزئیت و بزرگی و کوچکی دارند و این ویژگیها همان تعینات موج دریا محسوب میشود.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!جنسیت زنانه در نظام تجلیات
طبق قاعده تجلیات عرفانی، وجود مرد و زن و تفاوتهای تکمیلی بین آن دو ریشه در تفاوت تجلیات دارد. تجلیات با یکدیگر متفاوت هستند که در زمان تنزل در مراتب وجود این تفاوتها بر حسب نشأتهای مختلف متنزل میشوند تا در عالم ناسوت این تفاوتها در زن و مرد و همچنین جسم و روحیات آنها ظهور پیدا کند.
از منظره عرفانی جهانهای بالاتر، حقایقی محسوب میشوند که سایه آنها در جهانهای پایینتر منعکس شده است. تشبیه عالم باطن به آفتاب و عالم ظاهر به عکس یا سایه، در ادبیات عرفانی تشبیه بسیار معناداری در نظام تجلیات است. در منظر عرفانی، خداوند نور آسمانها و زمین است: «الله نور السموات و الارض». تجلیات نوریه او تمام هستی را روشن کرده است. پرتو آفتاب از مبداء خورشید فاصله میگیرد و پایین میآید و طی مراتبی تنزل کرده و به مرور ضعیف میشود، بدون اینکه این پرتو از مبداء صدور تا مقصد نزول پاره شده یا خللی در آن ایجاد شود. نور وجود به همین شکل بدون تجافی تنزل پیدا میکند. (طباطبایی، 1362، ص 17 و 18)
قابل توجه است که موضوع تجلی در کتاب عارفان به طور مفصل مطرح شده است و جناب ملاصدرا هم در جلد دوم اسفار به آن اشاره کرده است. (ملاصدرا، ج 2، ص 287 و 291)
طبق نظام تجلیات الهی، تمام انواع و نقش و نگارها تجلی یک نور واحد هستند و همه مانند هفت رنگ رنگینکمان محسوب میشوند که از شکست پرتوهای متفاوت یک نور به وجود آمدهاند. هفت رنگ هر کدام به جای خود مینشیند و از ترکیب این رنگها، جهانی زیبا و تماشایی ایجاد میشود. عارف به یک جلوه قائل است و به نام وجود منبسط، اثراتی که حکیم قائل است از نظر عارف از لوازم وجود منبسط است.
زن و مرد و تقابلی که میان آنها به دلیل جنسی با یکدیگر وجود دارد، از پرتو نورهایی هستند که در نظام تجلیات ایجاد شده است. نور وجود در حوزه تعینات زنانه به رنگی و در حوزه تعینات مردانه به رنگ دیگری بازتابش مییابد.
اگر بتوان میان رنگهای نور سفید به لحاظ ارزشمندی ذاتی تفاوت قائل شد، شاید بتوان میان بازتابش این نورها هم تفاوتهایی قائل شد.
در نظام تجلیات حتماً میان جلوه وجودی زن و مرد تفاوتهای بازتابش وجود دارد. ولی مهم این است که ارزشمندی هر کدام از این بازتابشها در حوزه خاصی پیدا میشود و به طور کلی نمیتوان حکم کرد که کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد.
ارتباط جنسیت زنانه با جمال الهی
بر اساس مبانی عرفانی در تمام موجودات، تجلی جمال و جلال الهی وجود دارد و غلبه نور جلال بر جمال یا نور جمال بر جلال است که موجب میشود برخی آیت لطف و جمال و برخی آیت جلال و عظمت الهی باشند. (سبزواری، 1372، ص 137 و 152)
در چنین فضایی نگرش به موضوع جنسیت افقهای عرفانی در حل این معما باز میکند. انسان پرتو وجود خداوند است و نور الهی در آیینه وجود او بهطور تام و تمام تابیده است، اما این نور وقتی به آینه تعینات جنسیتی میرسد، به نوعی بازتابش دارد. در جنسیت زنانه نور الهی به صورتی ظاهر میشود که برآیند مجموعه انعکاسها این نور با مقتضیات صفات جمال سازگاری بیشتری دارد. بازتابش این نور در قالب تعین جنسیت مردانه نیز به گونهای است که برآیند مجموع آن با صفات جلال توافق بیشتری دارد.
محیالدین ابن عربی در رساله جلال و جمال این مطلب را به بعضی از عارفان نسبت میدهد که: جمال چیزی است که مواجهه و مشاهده آن، انس و انبساط میبخشد و جلال امری است که از آن هیبت و شکوه تداعی میشود. (ابن عربی، 1361، ص 3)
در احادیث و روایات اسلامی هم به تفاوت ظهور جلال و جمال در آینه وجود زن و مرد اشاره شده است. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در این باره فرمودهاند: «عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم.» (امالی شیخ صدوق، مجلس چهارم)
بنابراین شاید بتوان در تحلیل جنسیتی در نظام انوار جمال و جلال، این چنین ارزیابی کرد که: حقیقت زن و مرد یک حقیقت و نور واحد است که بازتابش آن در وجود زن با مرد تفاوت دارد. در عرفان ثابت شده است که هر جا نور جمال هویدایی بیشتری داشته باشد، انوار جلال تحت ساتریت آن محفوظ است. به تعبیر دیگر در باطن هر جمالی، جلال و در باطن هر جلالی، جمالی است.
بنابراین تفاوت حقیقی آیت جمال یا جلال بودن به نوع بازتابش و انعکاس برمیگردد و مربوط به ماهیت، هویت و حقیقت نور نیست.
جلوه بیشتر زنان در مظهریت الهی
از نظر بعضی از عرفا، زن و مرد هر دو مظهر خداوند هستند، اما زن از جهاتی در مظهریت الهی تابندگی بیشتری دارد. تبیین عرفانی این مطلب را تحلیل میکنیم.
تمام عالم وجود از بالاترین مرحله تا پایینترین مرتبه آن، ارتباط واحدی با هم دارند و تمام ذرات کائنات با یکدیگر مرتبط هستند و با همه کثرت و تفصیل ظاهری موجود میان اشیا در عالم خارج، تمام آنها در باطن عالم یکی هستند و وحدت دارند. (صدرالدین شیرازی، 5 و 359)
هر چند که ذات، بسیط است و همین ذات بسیط تجلی میکند. اما هر یک از مجالی یکی از اوصاف و اسمای الهی را نشان میدهد، نه اینکه او با یکی از اوصاف و ظهور کند. چراکه متجلی با تمام نامها و اسماء ظهور کرده است، اما گیرنده تجلی یکی از اوصاف را بر حسب عین ثابت خود نشان میدهد.
تفاوتهای تکوینی زن و مرد در یک نگاه توحیدی ناشی از یک مبداء واحد و به منظور وصول به یک غایت واحد و در یک سیستم به هم مرتبط واحد متحقق میشوند و راز این تفاوتها در قوس صعود این است که زن و مرد بتوانند مکمل وجود یکدیگر بوده و در مدار تکامل انسانی به سوی خدای یکتا بازگردند.
از این دیدگاه انسانها مظهر خدای واحد هستند و ارتقای معنوی در نظام مظهریت بر این اساس است که کدام یک از انسانها بهتر میتواند آینه الهی باشد. موضوع این است که سخن از مظهریت هم در قوس نزول مطرح میشود و هم در قوس صعود.
همان طور که آفتاب از یک مبداء نور تجلی و ظهور کرده است، جهان هستی هم به مثابه آفتاب از یک مبداء هستی تجلی و ظهور پیدا کرده است. (شیرازی 1360 ص 47)
در این نوع جهانبینی و نگرش عارفانه، هر نوری که بتواند با زبان تکوین خود از مبداء نور بیشتر حکایت کند، ارزشمندی ذاتی بیشتری دارد و معنویت بیشتری کسب خواهد کرد.
انتهای پیام/