ادبیات کودک ایران با حرکتی کند، روبه رشد است
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۹۱۵۲۵
نویسنده کتاب «هستی» با بیان اینکه ادبیات کودک در ایران بعد از انقلاب مشروطه شکل گرفته است گفت: در حال حاضر ادبیات کودک ما با حرکتی کند ولاکپشتی رو به رشد است.
به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، فرهاد حسن زاده در ویژه برنامه «مثبت کتاب» از بخشهای جنبی نهمین نمایشگاه کتاب زنجان با بیان اینکه صحبت های نویسندگان در کتاب هایشان مشهود است،حرف زدن از هدف نگارش کتاب را امری نادرست دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسن زاده با بیان اینکه عمده بازار کتاب کودک و نوجوان ایران توسط کتاب های ترجمه احاطه شده است گفت: در حال حاضر رمان تالیفی برای خواننده ایرانی کم داریم.
وی ادامه داد: در سال ۸۹ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف تولید رمان
از نویسندگان دعوت کرد، که حاصل آن تولید آثار داستانی خوبی بود.
نویسنده رمان «هستی» در خصوص این اثر داستانی گفت: «هستی» یکرمان شخصیت محور بر اساس زندگی دختری نوجوان با همین نام است.
فرهاد حسن زاده اضافه کرد: ویژگی های شخصیت اصلی این داستان هستی نامدختر نوجوان است که با همه فرق دارد و ویژگی شخصیت اصلی از طرف خانواده پذیرفته نمی شود.
وی ضمن شرح خط داستانی کتاب «هستی» گفت: این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه شده وقرار است به ترکی هم ترجمه شود.
حسن زاده نویسندگی را کاری ذوقی داست و یکی از شروط برای تبدیل شدن به یک نویسنده موفق را نگارش روزانه ومداوم عنوان کرد.
وی با اشاره یک نویسنده باید تجربه زندگی بالایی داشته باشد نیستند،خاطر نشان کرد:درصد بالایی از موفقیت در نوشتن به مطالعه مرتبط است.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با یاد آوری اینکه ادبیات کودک و نوجوان ما جوان است،افزود:کتابخوانی در اولویت جامعه نیست و حتی در مدارس هم برای ترویج کتابخوانی کاری انجام نمی شود.
فرهاد حسن زاده نویسنده کتاب های ماجرا،روباه وزنبور،مار وپله، سمفونی حمام ،گاه روشن گاه تاریک ، بزرگترین خط کش دنیا و هدیه خیس است.
فرهاد حسن زاده متولد سال ۱۳۴۱ در آبادان است و تا کنون بیش از ۸۰ اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوانان و بزرگسالان به رشته تحریر در آورده و آثار او تا کنون به زبان های ترکی استانبولی و انگیلسی ترجمه شده است. در کارنامه حرفه ای حسن زاده کسب نشان ماه طلایی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به چشم میخورد. این نویسنده در سال ۲۰۱۸ کاندید دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن بود.
برنامه مثبت کتاب جزو برنامه های بخش جنبی دومین روز از نهمین نمایشگاه کتاب زنجان بود. این برنامه با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان زنجان وموسسه نشاط آوران امید برگزار شد.
پایان پیام/73
منبع: شبستان
کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع دفاع مقدس مجلس اربعین حسینی شیراز اربعین مسابقات قرآنی کانون های مساجد بندرعباس بخش های جانبی نویسنده کتاب کودک نمایشگاه کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
به گزارش قدس آنلاین، پل استر یکی از نویسندگان محبوب جهان بود و آثار او به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شد. نویسندهای که بسیاری او را با شاهکارش «سهگانه نیویورک» (شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته) میشناسند و من با رمانهای دلچسب «تیمبوکتو»، «سانست پارک» و «موسیقی شانس».
پل استر مثل بسیاری از نویسندگان آمریکایی علاقهمندان زیادی در ایران دارد، به طوریکه ناشرانی مانند نشر افق و چشمه، کتابهای او را با رعایت قانون کپیرایت و فاصله کمی از انتشار جهانی، در ایران ترجمه میکردند و به چاپ میرساندند.
او نخستین کتابش را در سن ۳۵سالگی و در سال ۱۹۸۲ نوشت؛ یک زندگینامه اما با روایت داستانی به نام «اختراع انزوا». دو سال بعد، سهگانه نیویورک را نوشت که سبب شد نام پل استر در محافل ادبی انگلیسیزبان مطرح شود. پس از انتشار این سهگانه، منتقدان و کتابخوانها آثارش را با جدیت بیشتری دنبال کردند.
سهگانه نیویورک، مشهورترین اثر پل استر، از سه رمان به هم پیوسته تشکیل شده است: شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته؛ داستانهایی بهیاد ماندنی و اسرارآمیز که به شکلی نفسگیر، خواننده را درگیر اتفاقات خود میکنند. سه رمان کوتاه معمایی، فلسفی و کارآگاهی که شخصیت هر داستان در شهر نیویورک دچار ماجراهای عجیب و غریبی میشوند؛ اتفاقهایی که سرانجام آن جنون، سرگشتگی و بحران هویت است. این کتابها جسورانه نوشته شده و سرشار از پیچیدگیهای انسانی و عاطفی هستند.
جهان خاص «پل استر»
در ابتدا برچسب ژانر کارآگاهی را بر آثار استر گذاشتند اما با انتشار آثار دیگرش مشخص شد او نویسندهای است که جهانی مخصوص به خود دارد؛ جهانی که مهمترین مؤلفههای آن پرداختن به بحران هویت، فقر، مفهوم انزوا، شکستن فضا و زمان و تأکید او بر پدیده شانس است.
قهرمانهای کتابهای استر اغلب خود را گرفتار داستان سرنوشت یا نقشههای دیگری مییابند؛ چیزی فراتر از توان و تصورشان، چیزی که آنها را به این پرسش میرساند که
«من کیستم؟» (این ویژگی در اثر «موسیقی شانس» بسیار مشهود است) او در همه این سالها در آثارش قهرمانی خلق کرده که هر کدامشان میتواند آینهای مقابل مخاطب بگذارد و مخاطب با خواندن داستان شخصیتها به کشف خود دست پیدا کند.
اما یکی ازآثار دلچسب پل استر، رمان «تیمبوکتو»ی او است. یک داستان تمثیلی مدرن که میخواهد با بیان ساده، از معانی ژرف صحبت کند.
قهرمان داستان «تیمبوکتو» سگی به نام آقای بونز است که همراه و همدم همیشگی مردی بیخانمان از بروکلین به نام ویلی جی.کریسمس میشود. ویلی از نظر جسمانی وضعیت خوبی ندارد و همزمان با وخیمتر شدن حالش، به همراه آقای بونز به سوی بالتیمور راه میافتد. داستان سفر آنها توسط آقای بونز روایت میشود. پل استر با قرار دادن سگ به عنوان یک شخصیت داستانی، موفق شده یکی از غنیترین و هیجانانگیزترین داستانها در ادبیات آمریکا را خلق کند. این کتاب از نگاه حیوانات، دنیای انسانها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
نوشتن از جزئیترین خاطرات
پل استر که در سال ۲۰۱۷ نامزد جایزه معتبر بوکر شد جزو نویسندگانی بود که ید طولانی در نوشتن آثار زندگینامهای داشت. او در آثاری مانند «اختراع انزوا»، «بخور و نمیر» و «خاطرات زمستان» با دقت و ریزبینی به بررسی جزئیترین خاطرات خودش دست زده است؛ از سرمای کف اتاق در ۶سالگی گرفته تا تجربه گرسنگی و فقر تا علاقه دیوانهوارش به بیسبال و موسیقی.
آقای نویسنده علاوه بر ورزش و موسیقی با دنیای سینما هم بیگانه نبود.
او خالق بیش از ۳۰اثر بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شدهاند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
استر خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو آغاز شد. سپس همراه وانگ بهطور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کرد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
استر در مورد ورودش به دنیای فیلمسازی گفته بود: «من بیشتر یک نویسندهام. نویسندگی کار من است. فیلمسازی برای من یک راه دیگر برای قصهگویی است».
پس از کتاب «مردم حمام خون» آخرین کتاب پل آستر که با عنوان «باومگارتنر» منتشر شده، به پروفسوری میپردازد که با خاطره تلخ مرگ همسرش مبارزه میکند. استر در زمان نوشتن این رمان با بیماریاش دست و پنجه نرم میکرد و هنگام نوشتن رمان در مصاحبههایش تأکید کرده بود این رمان شاید آخرین اثرش باشد. او گفته بود: «احساس میکنم وضعیت سلامتیام آنقدر مخاطرهآمیز است که بگویم شاید این آخرین چیزی باشد که مینویسم و اگر این پایان باشد پس با این مهربانی انسانی که به عنوان نویسنده در محافل صمیمی دوستانم احاطهام کرده، باید بگویم ارزشش را داشت».