Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها گرانی های اخیر اعتراض مردم را به دنبال داشته و قدرت خرید را از آنان گرفته است که مسئولان علت این خرید را کمبود در بازار به علت خرید بی سابقه مردم و کاهش حمل و انتقالات جاده ای عنوان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، این روزها شایعاتی مبنی بر کمبود کالا در بازار و گرانی های بی سابقه باعث هجوم بی سابقه مردم به خوارو بار فروشی ها و فروشگاه ها شده است که تقریبا می توان گفت تمام مراجعه کنندگان به فروشگاه های زنجیره ای و خواربارفروشی ها بیش از نیاز نه تنها هفتگی بلکه سالانه خود خرید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که این ترس از گرانی ها و کمبود کالای های اساسی در بازار باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی برای مردم و دولتی ها شده است البته در بازار داغ خرید های بی سابقه مواد شوینده، بهداشتی و برخی مواد غذایی مقام اول را به خود اختصاص داده و کمبود های چشمگیر تری را در بازار ایجاد کرده است.

* عامل شلوغی فروشگاه ها

در همین راستا خبرنگار اروم نیوز، سراغ یکی از شعبات فروشگاه های زنجیره ای و محبوب ارومیه رفته تا با خریداران و مشتریان آن فروشگا دمی به گفت و گو بنشیند.

یکی از مشتریان که دو کیسه برنج و چند قوطی روغن در چرخ دستی خود دارد و در حال گشتن در فروشگاه است، توجه مان را به خود جلب می کند. وقتی از او علت این میزان از خرید را می پرسیم، می گوید: بر اساس شنیده‌ها قرار است قیمت اجناسی چون برنج و روغن در کشور بالا رود. این مساله عامل هجوم مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی شده است.

وی، ادامه می دهد: در مکان‌های عمومی هم مردم صحبت از گرانی سرسام‌آور کالا می‌کنند. این مساله نیز بیانگر این است که با وجود تاکید و اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای مورد نیاز به میزان کافی، برخی از شهروندان بر اساس این شایعات، اقدام به خرید بیش از اندازه می‌کنند.

«محمدعلی»، می‌افزاید: مردم حق دارند که مایحتاج غذایی خود را پیش‌پیش بخرند چون قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد. با وجود این‌که دولت از وجود کالاهای مورد نیاز اطمینان می‌دهد اما افزایش چند برابری قیمت‌ها بسیار نگران‌کننده است. برخی اقلام و مواد غذایی افزایش بالای صد درصدی در این چند ماهه پیدا کرده‌اند.

* کمبود کالا در بازار

خانم رضایی نیز که دست کودک ۲ ساله‌ای را در دست دارد و مشغول خرید پوشک بچه است، می‌گوید: کمبود بسیاری از اجناس در بازار باعث نگرانی مردم شده است. بسیاری از مغازه‌دارها با وجود داشتن اجناس از فروش آن خودداری می‌کنند و این وضعیت بر نگرانی مردم می‌افزاید. کمبود انواع پوشک طی روزهای اخیر باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و مردم شده است.

وی، ادامه می‌دهد: فروشندگان با خودداری از فروش منتظر افزایش چند برابری هستند البته مردم بیچاره هم کاری از دستشان برنمی‌آید اگر کالا هست، چرا دستگاه‌های نظارتی با چنین مواردی برخورد نمی‌کنند رب‌ که قیمت آن کمتر از ۵ هزار تومان بوده است در حال حاضر به ۱۲هزار تومان رسیده است.

* افزایش بیش از حد قیمت کالا ها
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از افزایش بیش از حد قیمت کالاها، می‌گوید: مردم نیز در افزایش قیمت و گرانی آن بی‌تاثیر نیستند. مردم با خرید مازاد بر نیاز خود و احتکار مواد و غذایی و. باعث افزایش تقاضا و در نتیجه گرانی کالا می‌شوند.

«رضا»، ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز از فروش برخی کالاهای ضروری مردم خودداری می‌کنند و این مساله باعث می‌شود مردم به هر نحوی که می‌شود برای تهیه آن کالا تلاش کنند که گرانی کالا را به همراه دارد. زعفران، رب، مواد شوینده، برنج، روغن، چای، قند، انواع پوشک از جمله کالاهایی هستند که مردم دربه‌در به دنبال آن می‌گردند.

* کمبودی در اقلام اساسی نداریم

در همین راستا، جعفرصادق اسکندری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: هیچ کمبودی در تامین ۲۲ قلم کالای اساسی مردم وجود ندارد چراکه کالاهای موجود در انبار های استانی و کشوری قادر به تامین مایحتاج مورد نیاز مردم هستند.

وی، درخصوص کمبود روغن نباتی در بازار در چند روز اخیر، ابراز کرد: دلیل کمبود این ماده غذایی در بازار به دلیل ایجاد مشکلاتی در بحث حمل و نقل بوده و از امروز طبق برنامه ۷۰۰ تن روغن نباتی مورد نیاز بازار بارگیری شده و از فردا در تمامی فروشگاه ها توزیع می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه مردم تقاضایی مازاد بر نیاز خود از بازار دارند، گفت: خرید بیش از حد مردم برایمان تعجب آور بوده و بی دلیل است چراکه این عمل مردم باعث خروج بازار از حات عادی و مقدم شدن تقاضا بر عرضه شده و باعث ایجاد آشفتگی می شود.

* مردم از خرید بیش از نیاز خودداری کنند

وی، تصریح کرد: گمرکات و مبادی گمرک با همکاری لازم در راستای ترخیص کالا کوشیده و تقریبا هیچ کالایی در گمرکات انبار نشده، اما متاسفانه واحد های تولیدی پس از خروج کالا از مبادی گمرکی نسبت به احتکار مواد اقدام می کنند.

اسکندری، در خصوص انتظارات خود از مردم، گفت: مردم نگران نبوده و با صبر و شکیبایی همچون همیشه در صحنه باشند و با صبر بیشتر در شرایط فعلی ایستادگی کنند چرا که با بهبود شرایط حمل و نقل گرانی ها نیز کاهش می یابندو این گرانی ها موقتی است.

با توجه به گزارش فوق متوجه شدیم که عامل بسیاری از گرانی ها کاهش کیفیت و سرعت نقل و انتقالات جاده ای و خرید بیش از حد مردم بوده است که امیدواریم مسئولان با نظارت بیشتر بر بازار در راستای کاهش قیمت ها کوشیده و از احتکار کالاها جلوگیری کنند تا مردم نیز از نگرانی ها جدا شده و آرامش در بازار حاکم شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی

نیسان سانی را می‌توان قدیمی‌ترین و به اصطلاح دمده‌ترین خودرو وارداتی جدید بازار ایران نامید. قیمت نیسان سانی به‌طور رسمی از سوی جهان نوین آریا معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده است، بااین‌حال برای خرید نیسان سانی از بازار باید مبلغ بیشتری را هزینه کنید.

به گزارش دیجیاتو، درحال‌حاضر قیمت نیسان سانی در بازار آزاد، حدود ۲.۵ میلیارد تومان است. البته قیمت‌ها در یک سطح نیستند؛ به عنوان مثال یک فروشنده نیسان سانی خود را با قیمت ۲.۴ میلیارد تومان به معرض فروش گذاشته است، درحالی‌که فروشنده دیگری برای همین مدل خودرو ۲.۷ میلیارد تومان طلب می‌کند. در جدول زیر به بررسی این قیمت‌ها پرداخته‌ایم.

قیمت نیسان سانی در بازار آزاد، اردیبهشت ۱۴۰۳:

نیسان سانی علاوه برآن‌که یک خودرو قدیمی و ازمدافتاده محسوب می‌شود، در رده ارزان‌ترین خودرو‌های وارداتی نیز قرار می‌گیرد. بااین‌حال فروشندگان این خودرو تصمیم گرفته‌اند تا نیسان سانی را به دو برابر قیمت اعلامی واردکننده بفروشند! بدیهی است که پرداخت مبلغ ۲.۵ میلیارد تومانی برای خرید نیسان سانی در شرایط فعلی توجیه ندارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مدتی صبر پیشه کنید تا هیجان تورمی قیمت این خودرو کاسته شود.

با مبلغی کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان، گزینه‌های جذاب بسیاری در دسترس شما هستند. ازجمله جذاب‌ترین گزینه‌ها در بازه قیمتی ۲ الی ۲.۵ میلیارد تومان می‌توان به پژو ۲۰۰۸ و کیا سراتو وارداتی با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر اشاره کرد. خرید خودرویی همچون فونیکس تیگو ۷ پرو پرمیوم یا فونیکس FX از بازار آزاد نیز با مبالغ ۲ و ۲.۳ میلیارد تومان امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید با مبلغ ۲.۳ میلیارد تومان، نسخه‌های تمیز و کم‌کارکرد نیسان جوک را خریداری کنید. بدیهی است که در کنار این رقبای قدرتمند، نیسان سانی اقتصادی با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس چهارسرعته AT حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن