Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با بیان اینکه از زمان خروج واشنگتن از برجام با ظریف گفت‌وگو نکرده است، تاکید کرد: توافق هسته‌ای برای جهان مهم است. آفتاب‌‌نیوز : جان کری وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ‌سی‌ان‌ان به سوالاتی پیرامون کتابش که در آن درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 نیز نوشته است، پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافقی که دونالدترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه از آن خارج شد.
کری در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا گفته بود پس از برجام سه بار با وزیر امورخارجه ایران دیدار کرده است، اظهار داشت: اینکه دیپلمات‌ها روابط خود را حفظ کنند غیر معمول نیست اما سه باری که من (با ظریف) دیدار کردم، اولی در کنفرانس صلح اوسلو، دومی در کنفرانس امنیتی مونیخ و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است.
کری ادامه داد: او همزمان با تحریریه‌ روزنامه‌ها، شورای روابط خارجی و دیگر سناتورهای حاضر هم دیدار می‌کرد. بنابراین، این چیز جدیدی نیست ومهم‌تر اینکه من پیش از تصمصم رئیس جمهر برای خروج از توافق هسته‌ای با وی (وزیر امورخارجه ایران) دیدار کردم. هیچ چیز غیرمعمولی در این باره وجود ندارد. من از زمان خروج دولت آمریکا از این توافق با آنها گفت‌وگو نکرده‌ام.
وی با اشاره به اینکه پیش از کنار گذاشتن برجام با مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا  نیز بارها گفت‌وگو کرده است، تصریح کرد: من هیچ کاری نمی‌کنم جز اینکه دیدگاه‌هایم را درباره اینکه چه کاری درست است، تبادل کنم. این به روند کمک خواهد کرد. من با وزیر پمپئو چندین با درباره دیدگاهم رایزنی کردم اما آنها تصمیم به خروج از توافق گرفتند. رایزنی‌های خوبی بود و آنچه برای من به‌عنوان یک شهروند آمریکا مهم است، این است که با مردم دیدار و به آنها اطلاع رسانی و تبادل نظر کنم. آن زمان که من ظریف دیدار کردم سیاست واشنگتن ماندن در توافق بود اما اکنون از توافق خارج شده‌ایم و از آن زمان من دیداری با آنها (ایرانی‌ها) نداشته‌ام.
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا خطر نشان کرد: هفته گذشته در نیویورک مقامات دیگر طرف‌های توافق، یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان با ظریف دیدار و توافق کردند که توافق باید باقی بماند و آنها برای حفظ آن تلاش می‌کنند اما تمام آنچه ترامپ انجام داد این بود که توافق را کنار بگذارد. از نظر من مردم باید بررسی کنند ببینند رئیس جمهورشان چه می‌کند و دیگران، صدراعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس نیز چه رویکردی به این توافق دارند، کسانی که معتقدند این توافق برای صلح و امنیت جهان مهم است. من نیز بر این باورم که توافق هسته‌ای برای جهان خوب است اما ما دیگر این دیدگاه را نداریم و رئیس جمهور از توافق خارج شد. ما این را می‌دانیم اما این بدان معنی نیست که من نمی‌توانم نظرم را بیان کنم.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه با وجود مخالفت شدید سایر کشورها به‌ ویژه دیگر طرف‌های برجام خروج خود از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. بخش دوم این تحریم‌های ضد ایرانی که حوزه نفت را هدف قرار می‌دهد اوایل ماه نوامبر بازگردانده خواهد شد. اکنون کشورهای 1+4 در حال کار روی یک سازوکار ویژه مالی برای ادامه تجارت شرکت‌ها با ایران در جهت پرهیز از این تحریم‌های واشنگتن هستند.
منبع: ایسنا کد خبر: ۵۴۸۸۹۲ تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام ظریف جان کری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد