Web Analytics Made Easy - Statcounter

"ایستگاه فضایی بین‌المللی" که با همکاری سازمان‌های فضایی کشور‌های گوناگون ساخته شده، سهم بزرگی از فعالیت‌های ناسا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) فعالیت‌های خود را به مدت ۶۰ سال ادامه داده و "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS)، طی ۲۰ سال از این زمان، بخش مهمی از فعالیت‌های ناسا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ایستگاه هر ۹۰ دقیقه یک بار، با سرعت ۱۷ هزار و ۵۰۰ مایل بر ساعت، دور زمین می‌گردد و روزانه ۱۶ بار، نظاره‌گر طلوع و غروب خورشید است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک آزمایشگاه فضایی برای انجام پژوهش‌های جدید است. انجام دادن پژوهش‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته در این ایستگاه، روی زمین به علت وجود جاذبه ممکن نیست یا دشواری‌هایی به همراه دارد. این ایستگاه، امکان رصد کردن زمین، خورشید و منظومه شمسی را فراهم می‌کند.

مرکز حمل و نقل مداری ایستگاه فضایی بین‌المللی، قابلیت بارگیری فضاپیما‌ها را فراهم می‌کند و آن‌ها را پس از تنظیم، به مقصد مورد نظر می‌فرستد. مرکز سرویس ایستگاه، امکان تعمیر، نگهداری و تنظیم فضاپیما‌ها و ماهواره‌ها را در مدار زمین فراهم می‌کند.

مونتاژ و نصب سازه‌های بزرگ فضایی، در مرکز ساخت و ساز این ایستگاه امکان‌پذیر است و مرکز همکاری پژوهشی با بخش خصوصی در زمینه مهندسی هوافضا، پیشبرد فناوری فضایی و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در آن را ممکن می‌سازد.

از آنجا که سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان کشور‌های گوناگون با وظایف از پیش تعیین شده هستند، برنامه روزانه فضانوردان، یک سال پیش از پرتاب توسط گروهی از کارشناسان سازمان‌های فضایی گوناگون طراحی می‌شود تا تداخلی در انجام وظایف وجود نداشته باشد، اما اصول کار تقریبا ثابت است.

آزمایش‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، کارآیی‌های بسیاری برای مردم ساکن زمین و اکتشافات پیشرفته داشته و همواره در ذهن‌ها باقی مانده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایستگاه فضایی ایستگاه فضایی بین المللی ناسا فضاپیما آزمایشگاه فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد

امروز ۳۴ ‌امین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپ هابل در طول ۳۴ سال فعالیت خود، بیش از ۱.۵ میلیون تصویر از بیش از ۴۰ هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ تلسکوپ فضایی هابل که به نام ستاره شناس مشهور آمریکایی، ادوین هابل نامگذاری شده است، توسط سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته و به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ با قطر 2.4 متر و طول 16 متر، در مدار زمین در ارتفاع 550 کیلومتری می‌چرخد.

هابل در طول 34 سال فعالیت خود، بیش از 1.5 میلیون تصویر از بیش از 40 هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. این تصاویر به دانشمندان در سراسر جهان کمک کرده است تا در مورد شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، تولد و مرگ ستارگان، سیارات فراخورشیدی و دیگر پدیده‌های کیهانی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

یکی از مشهورترین تصاویر هابل، "ستون‌های آفرینش" است که در سال 1995 ثبت شد. این تصویر، ابر عظیمی از گاز و غبار را در کهکشان عقاب نشان می‌دهد که در حال شکل‌گیری ستارگان جدید است.

دانشمندان هابل برای جشن گرفتن تولد 34 سالگی این تلسکوپ، تصویر جدیدی را به اشتراک گذاشته‌اند؛ سحابی دمبل که با نام مسیه 76 نیز شناخته می شود و در فاصله 3400 سال نوری از ما قرار دارد.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از 2 کهکشان جفت

هابل همچنین در کشف سیارات فراخورشیدی نقش مهمی داشته است. نخستین سیاره فراخورشیدی که در سال 1992 توسط تلسکوپ زمینی کشف شد، در مدار ستاره‌ای به نام 51 Pegasi قرار دارد. از آن زمان، هابل به کشف هزاران سیاره فراخورشیدی دیگر کمک کرده که برخی از آنها شبیه به زمین هستند و ممکن است میزبان حیات باشند.

هابل در طول فعالیت خود با چالش‌هایی نیز روبرو شده است. در سال 1993، یکی از ژیروسکوپ‌های آن از کار افتاد که باعث از دست رفتن دقت آن شد. با این حال، فضانوردان در سال‌های 1997، 2002 و 2009 با انجام مأموریت‌های تعمیراتی به فضا سفر کردند و هابل را ارتقا دادند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 2004 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر همراه شد و در سال 2009، تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به فضا پرتاب شد. با این حال، هابل همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای علمی در فضا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دانشمندان در درک بهتر کیهان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند