Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ درشمالی ترین نقطه استان هرمزگان در انتهای رشته کوه های زاگرس منطقه ای بکر وجود دارد که پرورش دهنده خرمای پیارم، یکی از خوشمزه ترین خرماهای نیمه خشک جهان است.

شهرستان حاجی آباد با طبیعتی سرسبز و چشم اندازهای بکر و دیدنی دارای نخلستان های سربه فلک کشیده ای است که خرمای پیارم آن شهرتی فرا ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به خارج نیز صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمزگان که به دیار شرجی و خرماپزان شهرت دارد شهروندان آن خرما را جز لاینفکی از زندگی خود دانسته و همیشه در سفره های غذای خود از انواع خرما از جمله پیارم استفاده می کنند.

خرمای پیارم که به طلای شیرین شهرت دارد دارای پوست نازک و قهوه ای رنگ بوده و گوشت و پوست آن به طور کامل به یکدیگر چسپیده و زیبایی و طعم منحصر به فردی به آن بخشیده و به دلیل درصد رطوبت کم آن از ارقام میوه های نیمه خشک محسوب می شود.

خرمای پیارم جزء میوه های دیر رس و سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و قند موجود در آن به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده شده و برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

خرمای پیارم که شهرتی جهانی دارد هر ساله به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، استرالیا و روسیه صادر شود و یکی از پر طرفدارترین میوه های صادراتی جهان به شمار می رود.

شهرستان حاجی آباد قطب تولید بهترین خرمای پیارم جهان است و برداشت این طلای شیرین از اوایل مهر ماه در روستاهای طارم، درآگاه، دهستان، تزرج، برآفتاب، برغنی، جائین آغاز شده است.

بالغ بر ۱۰ تن خرمای پیارم برداشت می شود

مسعود گرگیج، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه پیارم به علت خشک و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی به غذای بحران و خرمای شکلاتی معروف است، پیش‌بینی کرد تا پایان فصل برداشت ده هزار تن خرمای پیارم برداشت شود که ده درصد بیشتر از پارسال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه تغذیه و اصلاح باغات و کنترل آفات و بیماری‌ها علت افزایش تولید محصول امسال است، گفت: برداشت خرمای پیارم از مهرماه شروع شده و تا اواخر آذر ادامه دارد.

گرگیج پیش‌بینی کرد شصت درصد محصول برداشت‌شده به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، استرالیا و روسیه صادر شود.

وی با اشاره به اینکه پیارم، خاصویی، شاهانی، مضافتی، خنیزی، مرداسنگ، زاهدی، خارکلوت و بر دیوار مهم‌ترین ارقام خرمای شهرستان حاجی‌آباد است، تصریح کرد: بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های سرچاهان، معدنوئیه، شهدادی، درآگاه ، طارم، تزرج و اطراف شهر حاجی‌آباد است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه شهرستان حاجی‌آباد به علت داشتن آب‌وهوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در کشور است، تصریح کرد: خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است.

گرگیج افزود: هرمزگان با برداشت سالانه ۱۴۰ هزار تن خرما از ۳۴ هزار هکتار، رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیر کشت را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در هرمزگان ۵۵ نوع خرما تولید می‌شود که ۲۰ رقم آن تجاری است، خاطر نشان کرد: سه رقم پیارم، خاصویی و مضافتی به کشور‌های استرالیا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان به خبرنگار ما گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.

جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • میدان شهرت در ایران
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان