Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@21:17:37 GMT

سالانه اجازه تعدیل نرخ ارز داده شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۹۸۵۵۳

سالانه اجازه تعدیل نرخ ارز داده شود

یک استاد رشته اقتصاد در دانشگاه کردستان گفت: وقتی اصول اقتصادی در بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فاکتورهای اقتصادی بر سیستم بازار حاکم می شود قطعا قوانین، قابلیت اجرایی خود را از دست خواهند داد.

حامد قادرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت افسار گسیخته دلار بدون اینکه تغییر محسوسی در سیستم اقتصادی به وجود آمده باشد، از مرز چهار برابر گذشت و به حد پنج برابر هم رسید، اظهار کرد: حباب ایجاد شده در بازار بیشتر اثر روانی داشته و نوعی تله اقتصادی برای کسانی است که خیلی سریع جو به وجود آمده در بازار را که توسط برخی افراد که موجب تثبیت ناامنی اقتصادی در اذهان نیز می‌شوند، باور می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد رشته اقتصاد دانشگاه کردستان عنوان کرد:  اگر چه خروج آمریکا از برجام اثرات روانی بر برنامه‌های اقتصادی دولت گذاشت و بی‌اثر نیز نخواهد بود اما، این بدان معنا نیست که نتوان راه چاره‌ای را برای خروج از این و ضعیت پیدا کرد، اساسا وقتی که یک نوع تحریم در اقتصاد مطرح می‌شود قبل از اجرا اثر خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اما در این شرایط چه اتفاقی برای وضعیت دلار خواهد افتاد؟ طبیعتا وقتی که حرکتی در بازار بدون مبنا و اساس واقعی انجام می‌شود نهایتا اوجی دارد، که اوج قیمت دلار هم نشان داد خیلی از افرادی که دنبال موج افتادند آسیب جدی می‌بینند، متاسفانه این افراد غالبا عامه مردم هستند که هیچ تخصصی در بحث بازار ارز و مسایل مالی نداشته و حالت مصرف کننده دارند و دنبال برخی از افراد حرکت می‌کنند، طبیعتا آن دامی که در فضای مجازی و محیط‌های اجتماعی دهان به دهان پهن می‌شد برخی‌ها را تحریک و تطمیع کرد و نتیجه آن امروز مشخص شد.

قادرزاده عنوان کرد: حرکت رو به پایین دلار قطعا ناشی از این است که امروز، خریداران دلار از نظر ذهنی قیمتی را به عنوان قیمت حداکثر برای خود تعیین کردند و وقتی که به این میزان رسید عرضه دلار به بازار کم کم شروع می‌شود و بر همین اساس تحریک بازار به جهت عکس انجام می‌شود.

وی تصریح کرد:  اگرچه بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز اثر معنی داری را در چند هفته اخیر بر اساس سیاست‌ها و اختیارات تفویض شده به آن داشت، اما، در اقتصاد بحثی به عنوان «تله نقدینگی» مطرح است، فرض کنید نرخ بهره در بانک‌ها به شدت کاهش یابد و به طور مثال به سه یا چهار درصد برسد، طبیعتا مردم زمانی حاضر به سپرده‌گذاری در بانک می‌شوند که بالاتراز آن نرخ مورد انتظار خودشان از سوی بانک دریافت کنند، برعکس این قضیه هم به همین صورت است به طور مثال فرض کنید شخصی دلاری را با قیمت هشت الی 10 هزار تومان خریداری کرده است، مادامی که قیمت به 19 هزار تومان در بازار به صورت کاملا حبابی و غیرواقعی می‌رسد شروع به عرضه کردن می‌کند، چرا که می‌داند دیگر بیشتر از این نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

این اقتصاددان گفت: در واقع قیمت از نظر ذهنی در بسیاری از افراد به اوج رسید و شروع به عرضه کردند و بانک مرکزی هم به نوعی روی این قضیه کار کرد تا  کنترل ارز در بازار صورت گیرد و چون در گذشته خیلی دولت دخالت نمی کرد، بانک مرکزی تقریبا اوضاع را برای مشاهده اوج حرکت و کشش بازار رها کرد.

وی اظهار کرد: نرخ برابری ارزها در کشورها تابع شرایط اقتصادی، تورم، رکود و بازده اقتصادی است، قطعا، در اقتصاد ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا تفاوت خیلی فاحشی در طول یکسال اخیر یا از دی ماه سال گذشته تا امروز اتفاق نیفتاده است که بخواهند قیمت ارز را به بیش از دو برابر برسانند.اما با توجه به این‌که قیمت ارز را سال‌ها ثابت نگه داشتیم و اجازه افزایش قیمت به آن داده نشد و در واقع توقف قیمت صورت گرفت نه یک ثبات نسبی، طبیعی است که این قیمت هم بعضا تا یک رقمی بتواند افزایش پیدا کند و به یک ثبات برسد.

این استاد دانشگاه می گوید: اما تجربه‌ای که از این اوضاع به دست می آید چیست؟ ما نباید قیمت ارز را به هیچ عنوان یک عدد ثابت معرفی کنیم. همان طور که سالانه حقوق‌ها افزایش می‌یابد، پایان سال انتظار می‌رود که قیمت‌ها افزایش یابد، به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت خاص بازار و هم‌چنین ایجاد حرکت اقتصادی جهت حاکم نشدن رکود بر بازار، باید سالانه اجازه تعدیل به قیمت ارز داده شود، اما انتظار هست که این قیمت کاهشی شود و انتظار نمی رود که به قیمت قبلی برگردد،  بر همین اساس با توجه به شرایط اقتصادی موجود طبیعی است اگر با برنامه حرکت کنیم صادرات تقویت می شود  و واردات هم کاهش می یابد.

 قادرزاده با اعلام اینکه قیمت دلار در ماه های آینده بستگی به تصمیم چهار به علاوه یک دارد، بیان کرد: وضعیت اقتصاد داخلی در شرایط جدید اقتصادی نیز از عوامل موثر بر قیمت دلار طی ماه های آینده است.

 وی عنوان کرد: ایجاد آرام سازی روانی برای مصرف کنندگان، ایجاد بسته‌های حمایتی واقعی از تولید کنندگان و یک اطمینان خاطر موثر از تولیدات آنها قطعا  موجب افزایش ارزش پول ملی می‌شود، تقویت ارزش پول ملی به این معناست که دیگر افزایش قیمت افسار گسیخته ارز را نخواهیم داشت اما، همانطور که بیان شد نباید خیلی انتظار داشت که حتما قیمت ارز خیلی پایین بیاید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از این شرایط به وجود آمده می‌توان به عنوان فرصتی برای تقویت تولید داخلی استفاده کرد و انتظار می رود که در قسمت سیاست خارجی شروطی که در برجام است با قدرت بیشتری مورد توجه و دقت قرار گیرد و در مقابل هم، تولیدکنندگان داخلی بدانند اگر قرار باشد عرضه مناسبی در بازار نداشته با شند بیشترین آسیب را خواهند دید چرا که، خارج از کشور افرادی هستند که خیلی راحت از تقاضاهای بدون کشش بازار سوء استفاده می‌کنند و بازار را پر تلاطم خواهند کرد. 

گفت‌وگو از: فرانک کیانپور خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دلار منطقه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۸۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار

طی بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از ۲/۷ تن شمش طلا معامله شد که نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا مبادله شده در مرکز مبادله اختلاف ۷ تا ۱۵ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد داشت.

به گزارش اکوایران، مرکز مبادله ایران بیست حراج حضوری شمش طلا طی سه ماه، ۲۷ دی تا ۴ اردیبهشت برگزار کرد و ۲۷۱۶ شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده طی این ۲۰ حراج مرکز مبادله، چهار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نخستین حراج شمش طلا عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است.

بررسی نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا معامله‌شده در مرکز مبادله و اختلاف آن با قیمت روز دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد بیشترین اختلاف قیمت بین قیمت دلار در بازار آزاد (۶۶ هزار تومان) و نرخ دلار محاسبه شده از طریق قیمت شمش (حدود ۵۷ هزار و ۴۳۰ تومان) نیز با نزدیک به ۱۷ درصد در حراج هفدهم که در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، به ثبت رسید. 

 مرکز مبادله حراج شمش را با نرخ دلاری معادل ۵۰ هزار و ۵۷۰ تومان در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که اختلاف نزدیک به ۷ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد (۵۴ هزار و ۵۰ تومان) در آن روز داشت؛ که کمترین اختلاف قیمت موجود بود.

در بیستمین حراج مرکز مبادله که در چهار اردیبهشت صورت گرفت نیز قیمت روز دلار بازار آزاد (۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان) اختلاف ۱۳ درصدی با دلار محاسبه شده از قیمت شمش (حدود ۵۶ هزار و ۸۶۰ تومان) داشت. 

این در حالی است که نرخ دلار رسمی اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا در این مدت در نیمه اول کانال ۴۰ هزار دلاری نوسان داشت و امروز در کانال ۴۴ هزار تومانی قرار دارد.

قرار است بیست‌ویکمین حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شود.

tags # طلا ، قیمت دلار سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟