Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمهوری اسلامی ایران با توجه به رای صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری می تواند از این پس برای مقابله با تحریم های آمریکا گام های اساسی در عرصه تعاملات تجاری و بین المللی بردارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، ظهر امروز دادگاه لاهه رأیی را به نفع ایران صادر کرد که به عنوان قرار موقت پرونده شکایت ایران از آمریکا تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در خصوص بازگرداندن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان به دادگاه لاهه شکایت کرده بود و جمهوری اسلامی ایران در این شکایت به عهدنامه مودت 1955 میان ایران و آمریکا استناد کرد که طبق آن قرار بود تا کشور در خصوص مواردی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

دادگاه لاهه نیز پس از شنیدن استنادات وکلای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در هشت جلسه در شهریورماه امروز در رأی موقت خود درخواست های ایران را پذیرفت و آمریکا را به محدودیت های انسان دوستانه کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد.

 

بر اساس این رای موقت صادره، ایران را می توان به عنوان طرف پیروز پرونده دانست زیرا بر اساس این حکم آمریکا دیگر نمی تواند اقلام دارویی، غذایی و قطعات یدکی که ایران به منظور به کار بردن در هواپیماهای خود نیازمند است را در خریدش برای تهران محدودیت ایجاد کند و آمریکا باید تحریم هایی که در هشتم می 2018 راجع به صادرات آزاد ایران اعمال کرده بود در بخش هایی که راجع به مسایل بشردوستانه است از اجرایش صرف نظر کند.

 

جمهوری اسلامی ایران از ارایه دادخواست خود به این دادگاه که در 25 تیر 97 صورت گرفت به دنبال این بود که آمریکا را در اجرای این تحریم ها محدود کند و قطعا با این رأی صادر شده به هدف خود رسیده است و می توان ایران را به عنوان طرف پیروز شکایت علیه آمریکا معرفی کرد.

 

اگرچه این قرار موقت است و رای نهایی در مدت زمان دیگری صادر می شود اما ایران می تواند با تکیه بر محکوم شدن آمریکا در محکمه بین المللی لاهه پس از این در مبادلات تجاری خود گام های اساسی برداشته و تعاملات تجاری با کشورهای مختلف را به صورت گسترده انجام دهد.

 

این محکومیت آمریکا همچنین دست ایران را در زمان تحریم های نفتی نیز باز می گذارد و ایران با استناد به این حکم دادگاه لاهه می تواند صادرات نفت خود را به صورت گسترده انجام دهد.

 

یادآور می شود حکم دادگاه لاهه برای طرفین لازم الاجرا است که این مسئله به نوعی به نفع جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود اما از سوی دیگر از آنجایی که آمریکا به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل فعالیت دارد می تواند با تکیه بر برخی از حرکات نمایشی «دونالد ترامپ» در جلسات شورای امنیت سازمان ملل تا حدودی اجرای این حکم را نقض کند.

 

گفتنی است، ایالات متحده پیش از این نیز دو بار در دیوان بین المللی دادگستری بر اساس شکایت جمهوری اسلامی ایران در خصوص بمباران کردن سکوهای نفتی کشورمان و حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس محکوم به پرداخت جریمه شده بود./

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع مجلس بندرعباس ارز دفاع مقدس مسابقات قرآنی اربعین حسینی پیاده روی اربعین اینفوگرافی شیراز دادگاه لاهه آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۸۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از حمل پرچم جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دولتی امریکا

پرچم ایران در تجمع حمایت از فلسطین در دانشگاه دولتی ارواین کالیفرنیا به اهتراز درآمد. این تصویر را خبرگزاری آمریکایی Getty Images به اشتراک گذاشته است.

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از دادگاه پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • شرایط صدور دستور موقت
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • شیرازی‌ها به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کنند/ تیم مهمان نباید تاوان برگزار نشدن بازی را بدهد
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • تصویری از حمل پرچم جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دولتی امریکا