Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:34:34 GMT

ترمز بازار خودرو با نوسانات ارز کشیده شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۰۱۵۸۶

ترمز بازار خودرو با نوسانات ارز کشیده شد

بازار خودرو نیز در ماه های اخیر شاهد نوسانات فراوانی بوده است و به تازگی با کاهش شدید قیمت ارز دچار شوک جدیدی شده که انتقاد بسیاری از بنگاه داران خودرو را به همراه داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه اقتصادی - فرزانه تهجا: در پی افت قیمت دلار از نهم مهر بازار خودرو نیز از سردی معاملات بی نصیب نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبستان برای بررسی بهتر بازار خودرو به سراغ بنگاه داران خودرو رفته است.

 

«جعفری»، یکی از فعالان صنف خرید و فروش ماشین است که در خیابان بهشتی با تجربه 35 ساله فعالیت می کند و در این باره می گوید: هنوز قیمت ماشین به تثبیت نرسیده است. اعلام قیمت دلار هشت هزار تومانی برای ارز در حد هیاهو است. کم کردن سود بانکی موجب شد تا مردم به دولت اطمینان نکنند و پول های خود را برای سرمایه گذاری به سمت خرید دلار هدایت کنند.

 

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت و معدن در خصوص ممنوعیت ورود ماشین های خارجی گفت: این سیاست وزارت صنعت و معدن موجب بالا رفتن قیمت خودرو شد تا حدی که بسیاری از ماشین های خارجی در گمرک باقی ماند و وارد بازار نشد. اگر ماشین های خارجی که در گمرک انبار شده اند وارد بازار خودرو شوند قیمت خودرو پایین می آید.

 

این نمایشگاه دار در مورد اینکه ثبت نام شرکت های ایران خودرو و سایپا با کد ملی گفت: در دولت هشتم و نهم نیز در سال 83 با هر شناسنامه یک ماشین خارجی می توانست وارد کشور شود. قرار دادن کد ملی برای ثبت نام خودرو نیز برای ایجاد عطش در بازار داخلی است تا چند ماه گذشته کسی برای ثبت نام خودرو به ایران خودرو و سایپا مراجعه نمی کرد و حتی ماشین های خارجی نیز بدون بهره واگذار می شدند اما در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است؟! کدام تحریم اتفاق افتاده؟! ما که از ابتدا در تحریم بودیم بیش از 30 سال است که تحریم با ما است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.

 

جعفری ضمن انتقاد از روند معاملات خرید و فروش در بازار خودرو تصریح کرد: اگر ما تمام سرمایه و نقدینگی خود را در شب عید دلار خریده بودیم حتی با وجود پایین آمدن دلار اکنون پولمان 4 برابر شده بود زیرا دلار در شب عید 3800 تا 4200 معامله می شد ولی اکنون ضمن پایین آمدن قیمت آن با 14 هزار تومان معامله می شود. در حال حاضر با وجود عدم رونق کسب و کار و خرید و فروش؛ نمایشگاه داران باید مالیات های گزاف به سازمان دارایی پرداخت کنند در حالی که رونق واقعی در خرید و فروش آنها نبوده و سودی عاید آنها نشده است.

 

وی در مورد سیاست های اعمالی وزارت صنعت و معدن نیز یادآور شد: سیاست های اعمالی از سوی وزارت صنعت و معدن وضعیت بازار خودرو را بسیار خراب تر کرد با بسته شدن ورود خودروهای خارجی در واقع نقدینگی بخش خصوصی حبس شد و تمام ماشین ها با رانت هایی که مدیران در دست داشتند وارد بازار می شود در حالی که ورود آزاد ماشین های خارجی می توانست بازار خودرو را نیز به تثبیت برساند.

 

این نمایشگاه دار در مورد افزایش نجومی قیمت های ماشین خارجی اظهار کرد: خودروی سورنتو که در سال قبل با دلار 4200 تومان به قیمت 240 میلیون تومان خریداری می شد امسال با این وضعیت بازار و دلار به قیمت 700 میلیون تومان به فروش می رسد و قبل از افت قیمت دلار به 14 هزار تومان به 730 میلیون تومان معامله می شد و در حال حاضر با افت 30 میلیونی مواجه است. در بخش خودروهای خارجی نیز شاهد افت 30 تا 50 میلیونی قیمت خودروها هستیم. مشتریانی که قصد تعویض یا خرید خودرو را دارند در حال حاضر اقدامی نمی کنند زیرا منتظرند تا وضعیت بازار به تثبیت برسد.

 

وی در پاسخ به این سوال که با پایین آمدن قیمت دلار آیا شما ضرر می کنید، گفت: شاید ضرر کنیم اما راضی به این ضرر هستیم زیرا رونق کسب و کار برای ما مهمتر از افزایش قیمت دلار است. این افزایش به سود هیچکس نبوده است.

 

«طهماسبی» نمایشگاه دار دیگری است که با 25 سال سابقه در این حرفه فعالیت می کند. وی در خصوص تاثیر دلار در بازار خودرو می گوید: افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت ماشین های خارجی و داخلی شده است. قبل از افزایش قیمت دلار «بنز 2016»، 700 میلیون تومان بود اما در حال حاضر این خودروی خارجی یک میلیارد تومان خریداری می شود. همچنین خودروی «کولیوس» که مونتاژ کرمان موتور است یکباره 600 میلیون تومان شد در حالی که این خودرو قبل از افزایش قیمت دلار با 218 میلیون خریداری می شد. در خصوص خودروهای داخلی نیز قبل از افزایش و التهاب دلار خودروی «206 تیپ پنج صفر» 39 میلیون تومان معامله می شد اما یکباره به 74 میلیون تومان رسید. خودروی «استپ وی صفر» قبل از افزایش قیمت دلار 60 تا 62 میلیون تومان مبادله می شد اما اکنون این خودرو به 134 میلیون تومان رسیده است.

 

طهماسبی در مورد ضرر و زیان خود از کاهش قیمت دلار اظهار کرد: ما دوست داریم قیمت دلار پایین بیاید تا همه بتوانند از خودروی مورد نظر خود استفاده کنند و قدرت خرید مردم بیشتر شود. با توجه به افت قیمت دلار اما همچنان این نرخ بالاست و کاهش آنچنانی در قیمت دلار رخ نداده است. در این بازار با توجه به رکود موضوع هر کس که نیاز واقعی داشته باشد خودرو می خرد.

 

«موسوی»، نمایشگاه دار دیگری است که سابقه 15 ساله را در خرید و فروش خودرو دارد. وی به خبرنگار ما گفت: قیمت ماشین های خارجی با دلار 9 تا 10 هزار تومان افزایش یافت. این خودروها کشش دلار 16 و 17 هزار تومانی را ندارند و نتوانستند خود را با دلار 19 هزار تومانی بالا ببرند.

 

وی در مورد اینکه آیا خرید خودروی خارجی دارند یا خیر، گفت: خرید نمی کنیم اما فروش داریم.

 

این نمایشگاه دار در مورد اینکه چرا قیمت دلار تا این اندازه بالا رفته است، اظهار کرد: کسی نمی داند برای چه دلار با این انفجار بالا رفت و در حال حاضر به این شکل پایین می آید این موضوع از سیاست های دولت است.

 

موسوی در مورد بازار خودروهای داخلی نیز گفت: پس از کاهش قیمت دلار 206 تیپ پنج که یک خودروی داخلی است یک و نیم تا 2 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. وقتی دلار ارزان می شود جو روانی در جامعه ایجاد می کند که این جو بسیار مهم تر از عدد واقعی دلار است. امیدواریم این جو روانی به سمت کاهش واقعی قیمت دلار پیش برود.

 

وی یادآور شد: اما باید فراموش نکنیم وقتی تقاضا برای خریداری محصولی بالا می رود قیمت آن نیز افزایش می یابد. چطور است که فردی تمام سرمایه خود را به دلار تبدیل می کند، چگونه است که مردم به سمت خرید دلار هجوم می آورند آیا توافقی بوده است، قرارداد و تحریمی اضافه شده است؟ قبل از افزایش قیمت دلار خودروی هیبریدی سوناتا 180 میلیون تومان بود اما با افزایش قیمت دلار این خودرو به 600 میلیون تومان افزایش یافته است. چگونه است خودرویی که قبلا 90 تا 100 میلیون مبادله می شده است اکنون با 2 میلیارد تومان مبادله می شود، چرا افراد مسکن خود را می فروشند و در بازار دلار سرمایه گذاری می کنند، این افراد باید به خاک سیاه بنشینند زیرا تعادل تقاضا و عرضه را در بازار بهم می زنند.

 

موسوی یادآور شد: اگر خودرو با دلار 17 هزار تومانی به فروش برسد کسی سراغ ماشین نمی آید زیرا این بازار کشش دلار 17 هزار تومانی را ندارد. حجم نقدینگی در دست مردم باید به سمت تولید سرازیر شود تا جامعه شکوفا شود. وقتی افراد سرمایه خود را در دلار هزینه می کنند دیگر تولیدکننده واقعی نمی تواند برای مبادلات تجاری خود، دلار را به نرخ واقعی تهیه و مواد اولیه برای صنعت را فراهم کند.

 

وی در مورد نقش کارخانجات داخلی تولید ماشین در گرانی خودرو یادآور شد: وقتی کارخانجات داخلی خودرو قیمت را بالا می برند همین امر موجب افزایش نرخ قیمت خودرو می شود زیرا خودرو کالایی است که سریع تر به نقدینگی تبدیل شده و برای مردم جذاب است. مردم نباید با اعلام گرانی نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. قشر نمایشگاه داران خودرو از افزایش قیمت دلار راضی نیستند زیرا این افزایش قیمت؛ خرید و فروش این بازار را با رکود مواجه کرده است ما دلال نیستیم که ماشین خریداری کنیم و آن را نگه داریم.

 

وی در مورد سود دولت از ورود خودروهای خارجی به کشور گفت: در حال حاضر دولت ها از شماره گذاری و گمرک واردات خودروهای خارجی سود هنگفتی را کسب می کنند که شرکت های بنز و سایر شرکت های تولید ماشین های خارجی این سود را بدست نمی آورند. دولت اگر ورود ماشین های خارجی را آزاد کند قیمت خودرو کاهش می یابد.

 

موسوی در مورد خرید کاذب مردم و عطش خرید آنها اظهار کرد: مردم در خرید خود باید تعادل ایجاد کنند هجوم و عطش مردم نسبت به خرید هر نوع کالایی از جمله ماشین موجب افزایش قیمت آن می شود./

 

 

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنگره بین المللی امام سجاد ع بندرعباس اربعین حسینی اربعین مجلس دفاع مقدس شیراز اینفوگرافی خامنه ای ارز نوسان در بازار ارز خودرو ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۱۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی‌ها از بازار جهانی طلا، از افزایش ۰.۰۶ درصدی قیمت طلا حکایت دارد؛ به طوری که اونس طلا به قیمت ۲ هزار و ۳۲۸ دلار رسید.

با این حال، عملکرد یک هفته گذشته بازار طلا، ریزش ۵۹ دلاری اونس طلا را نشان می‌دهد؛ اگرچه همچنان سود خرید طلا در طول یک ماه گذشته ۱۶۳ دلار بوده است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که قیمت طلا در طول ۶ ماه گذشته ۳۵۵ دلار افزایش داشته است.

منبع: خبرآنلاین

tags # قیمت طلا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • نیسان سیلفی e-Power جدید ۲۰۲۳ + عکس خودرو خارجی، قیمت ماشین Nissan Sylphy و مشخصات محصول
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟