Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – نیمی از جایزه نوبل شیمی 2018 میلادی به فرانسیس همیلتون آرنولد آمریکایی و نیمی دیگر به طور مشترک به جورج پی. اسمیت آمریکایی و سِر گریگوری پی. وینتر انگلیسی به دلیل کنترل قدرت تکامل برای توسعه پروتئین های جدید قابل استفاده در داروها و روش های درمانی جدید تعلق گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا، دستاورهای علمی که امروز جایزه نوبل را از آن خود کردند، روش هایی برای تولید آنزیم ها و آنتی بادی های جدید قابل استفاده در صنعت شیمی سبز،‌ کاهش بیماری ها و در جهت افزایش عمر بشر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکادمی سلطنتی سوئد جایزه امسال را انقلابی برمبنای تکامل نامید.
فرانسیس همیلتون آرنولد محقق 62 ساله آمریکایی از موسسه فناوری کالیفرنیا، برای تکامل هدایت شده و هدفمند آنزیم ها، نیمی از این جایزه را دریافت کرد. آنزیم ها پروتئین هایی هستند که واکنش های شیمیایی را کاتالیز می کنند. آنزیم هایی که از طریق تکامل هدایت شده تولید می شوند، در زمینه های گسترده ای از سوخت های زیستی تجزیه پذیر و پایدار گرفته تا داروسازی و پزشکی کاربرد دارند.
آرنولد پنجمین زنی است که موفق به دریافت این جایزه شده است و قبل از وی آدا یونات در سال 2009 میلادی، دورتی کروفوت هوچکین در سال 1964 میلادی، ایرین ژولیت کوری در سال 1935 و مادرش ماری کوری در سال 1911 جایزه را دریافت کردند.
فرانسیس آرنولد پیشگام روش های تکامل هدف دار برای ایجاد سیستم های بیولوژیکی کاربردی است.
جورج اسمیت، استاد دانشگاه میسوری آمریکا به دلیل روش نمایش فاژی برای تکامل پروتئین های جدید موفق به دریافت این جایزه شد. در این روش از باکتریوفاژ یا به اختصار فاژ ها استفاده می شود. فاژها ویروس هایی هستند که به باکتری ها حمله می کنند و آن ها را از بین می برند.
و سِر گریگوری پی. وینتر از دانشگاه کمبریج انگلستان از روش نمایش فاژی برای تولید آنتی بادی های جدید به منظور تولید داروهای جدید استفاده کرد. آنتی بادی هایی که به این روش تولید می شوند سموم را خنثی می کنند، و با بیماری های خود ایمنی و سرطان های متاستاتیک مقابله می کنند.
مبلغ مالی جایزه نوبل شیمی، 9 میلیون کرون سوئد (حدود 1 میلون دلار) است که نیمی از آن به آرنولد و نیمی دیگر بین وینتر و اسمیت تقسیم می شود.
منابع:پایگاه خبری نوبل پرایز، روزنامه گاردین، پایگاه خبری سی ان ان، پایگاه خبری رویترز و پایگاه خبری بی بی سی
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نوبل شيمي 2018 آكادمي نوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، نیر الهامی، با بیان اینکه دومین جایزه جوانی جمعیت آذربایجان‌غربی همزمان با هفته ملی جمعیت برگزار می‌شود، گفت: دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در دو سطح ملی و استانی در ۷ محور خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرائی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان برگزار می‌شود.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به بخش رسانه‌ای رویداد جایزه جوانی جمعیت نیز گفت: انتشار اخبار، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید برنامه تلویزیونی، تولید برنامه رادیویی، تولید برنامه شبکه خانگی، تولید اثر سینمایی، انتشار یادداشت و تحلیل در رسانه از جمله بخش‌ها است.

وی با تاکید بر اهمیت نقش موثر رسانه‌ها در آفرینش تولیدات رسانه‌ای و هنری افزود: در رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت در بخش رسانه، اولویت معرفی رسانه‌های بومی و محلی فعال در عرصه جوانی جمعیت است.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: از جمله اهداف اهدای جایزه جوانی جمعیت، معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دستگاه های اجرایی و گروه های مردمی، ایجاد روحیه کار جمعی و زمینه‌سازی ظهور استعدادهای علمی، فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و شوق تلاش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی کشور بسترسازی مناسب برای هم افزایی و تبادل اندیشه در میان جامعه نخبگانی و برنامه‌ریزی برای ظرفیت های موجود و خلق فرصت‌های جدید برای رسیدن به موالید و ازدواج مطلوب در جامعه است.

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • دیروز، ایرانی‌های تورنتو با دیدن آرنولد شوارتزنگر، غش و ضعف کردند
  • اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ «مردن» لولای ۲۰۲۴ را برد
  • باکتری‌ها برای ما رشته سیم رسانا می‌سازند